tag:blogger.com,1999:blog-132499481920291759.post836128061196150194..comments2023-11-24T10:57:36.366+01:00Comments on Jespers weblog: Terugblik: De terugval van McLaren in 2001Hoofdhttp://www.blogger.com/profile/07459743225562453327noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-132499481920291759.post-67395290061229227972015-01-10T20:43:04.706+01:002015-01-10T20:43:04.706+01:00Naar verluidt kwamen de McLarens in 2002 zo'n ...Naar verluidt kwamen de McLarens in 2002 zo'n 60 pk tekort op de Ferrari's en de Williams', dus dat verklaart waarom ze toen zo langzaam waren. Kennelijk slaagde Mercedes er in die tijd maar niet in om meer vermogen uit dat blok te persen. Later lukte dat wel en in 2009 was de Mercedes-motor de krachtigste van het veld. Maar waarom ze in 2002 dan zo slecht waren kan ik ook niet verklaren.<br /><br />Wel denk ik dat 2002 Coulthards beste jaar bij McLaren was. Hij troefde Räikkönen doorgaans af en maakte weinig fouten. Die zege in Monaco was erg knap.Hoofdhttps://www.blogger.com/profile/07459743225562453327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-132499481920291759.post-30295573760926186142015-01-10T01:10:43.918+01:002015-01-10T01:10:43.918+01:00Nee dat klopt, maar je zag in der loop van der jar...Nee dat klopt, maar je zag in der loop van der jaren dat McLaren steeds verder achter op Ferrari raakte, neem het seizoen 2002, Was toch wel pijnlijk om te zien. Hield trouwens toen me hard al vast dat die wagen van David Coulthard vanaf p1 in Monaco begon te roken halverwege de race , maar hij won hem Arjannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-132499481920291759.post-41899369298066861762015-01-06T22:27:24.663+01:002015-01-06T22:27:24.663+01:00Voor 2000 had de Ferrari inderdaad een hogere neus...Voor 2000 had de Ferrari inderdaad een hogere neus dan de McLaren. In 2001 was dat ineens omgedraaid. Ik weet ook niet wat de reden daar precies van was. In die tijd kozen de meeste teams wat meer voor de lage hoge neus. De afgelopen jaren waren hoge neuzen weer "in" omdat ze meer lucht onder de auto konden geleiden. Misschien dat kleine reglementsveranderingen of voortschrijdend inzicht bepalen welke vorm "dominant" is. In ieder geval is de aerodynamica van een Formule 1-auto dusdanig complex dat het veranderen van de neus weer verstrekkende gevolgen heeft voor de aerodynamica van de rest van de auto. Daarom wordt het ontwerp van de neus vaak nauwelijks aangepast gedurende een seizoen. Wel denk ik dat de McLaren van 2001 een zeer goed ontworpen auto was. Op de circuits waar de aerodynamica een grote rol speelde, deed-ie qua snelheid niet voor de Ferrari onder.Hoofdhttps://www.blogger.com/profile/07459743225562453327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-132499481920291759.post-73626224913118099532015-01-06T14:46:19.328+01:002015-01-06T14:46:19.328+01:00Ja ik kwam een stuk over McLaren tegen uit 2001, i...Ja ik kwam een stuk over McLaren tegen uit 2001, ik ben een groot McLaren fan volg het al sinds 2000. Het waren prachtige gevechten tussen Ferrari en McLaren die jaren.<br />Wat ik niet begrijp was waarom die Mp4/16 met die hoge neus bleef door rijden, dat seizoen ze hadden zoveel onderstuur terwijl de Mp4/13 14 en 15 voorzien was van een lage neus. Zou dat echt het verschil hebben gemaakt ? Arjannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-132499481920291759.post-47838473351933709792014-11-12T21:16:04.362+01:002014-11-12T21:16:04.362+01:00Wat leuk om drie jaar na dato nog een reactie op d...Wat leuk om drie jaar na dato nog een reactie op dit artikel te krijgen! Hoewel het niet in de resultaten tot uitdrukking kwam, was de McLaren van 2001 een bijzonder goede auto. Häkkinens race in Spanje, zijn kwalificatierondje op de oude Hockenheimring en zijn verbeten race tegen de klok in de tweede helft van de Hongaarse GP geven wel aan hoe goed het chassis was (en hoe weinig resultaten ertegenover stonden). Helaas was de Mercedes-motor in die tijd het grootste struikelblok. Naar verluidt kwamen ze begin 2002 8% motorvermogen (omgerekend 60-70 pk) tekort. Ironisch genoeg heeft Mercedes nu ongeveer eenzelfde voordeel ten opzichte van Renault. Toch doet McLaren daar dit jaar nauwelijks zijn voordeel mee. Ik vrees dat het volgend jaar met de Honda-motoren een heel lastig verhaal voor ze gaat worden.Hoofdhttps://www.blogger.com/profile/07459743225562453327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-132499481920291759.post-60885886373483116312014-11-12T16:14:19.236+01:002014-11-12T16:14:19.236+01:00Mooi stuk ! McLaren is een topteam, Jammer dat die...Mooi stuk ! McLaren is een topteam, Jammer dat die Mercedes Motor nooit echt betrouwbaar is geweest. Arjannoreply@blogger.com