03-03-2013

Kontaktgestoord

Zoals iedere zichzelf respecterende schaakclub heeft BSG een clubblad. Al decennia valt Kontakt bij zowat iedere BSG'er op de deurmat. De huidige crisis is het blad niet aan te zien: door het glanspapier ziet het er fantastisch uit. Jammer genoeg is er wel op de inhoud bezuinigd.
 
Het was me natuurlijk al opgevallen dat er op de BSG-site geen wedstrijdverslagen van het eerste team staan. Daar zal onze teamleider wel zijn redenen voor hebben gehad. Zolang ze wel in het clubblad verschijnen, vind ik het al best. Helaas ontbreekt van de verslagen elk spoor en moeten we het doen met een paar vileine zinnetjes van de redacteur. Vreemd. Ik snap ook niet waarom er vanuit de redactie geen contact is opgenomen met de spelers om zodoende aan een verslag te komen. Mijn schaduwverslagen hadden hierbij goed als back-up kunnen dienen.
 
Door het wegvallen van de verslagen van het vlaggenschip valt de basis van het clubblad weg. Nu moeten we het doen met wat losse wedstrijdverslagen van de lagere teams. In de verslagen van het derde team staat steeds één partij centraal en het verslag van het tweede is erg kort en zakelijk. Alleen het verslag van het vierde ziet er puik uit, maar die notatie... Ook jammer: de verslagen worden opgevuld met volstrekt nutteloze foto's. En waarom zijn de schaakdiagrammen steeds weer anders?
 
De rest van de artikelen, de gebruikelijke rubrieken en wat nieuwsitems, zijn weinig verheffend. Nog steeds verkeren er mensen in de veronderstelling dat het interessant is om Wikipedia over te schrijven. Dat is het niet. Kom met iets nieuws, of kom met een interessante mening over actuele problematiek. Dat zou echt een verrijking zijn! In plaats daarvan barst het blad van het geleuter, geschreven door mensen die zichzelf graag horen praten. Het verhaal over die Euwe-ring van Cor van Wijgerden, een slaapverwekkend verslag over het oliebollenschaak en een volstrekt overbodige analyse van een partij op het Tata Steel-toernooi behoren tot deze categorie. Dat laatste artikel is des te pijnlijker, omdat er juist BSG'ers waren die zelf aan dat toernooi deelnamen (te weten: Theo Slisser, Tom de Ruiter en Rob Tijssens).
 
Het komt erop neer dat het clubblad niet voor de lezer is geschreven, maar juist als platform dient voor sommige leden om via vrij betekenisloze berichtjes van zich te laten horen. Er zit weinig passie in het schrijfwerk, het enige doel lijkt te zijn om allerlei gebeurtenissen aan te grijpen om het clubblad op een onnavolgbare manier op te vullen.
 
Ik denk dat het tijd wordt dat er iets gaat veranderen, want het clubblad kan zóveel beter. Ik ben bereid een bijdrage te leveren aan Kontakt. Ik zou wel redacteur of co-redacteur willen worden. Dan zou ik me willen inzetten op een verbetering van de inhoud van de artikelen, door een strenger selectiebeleid te voeren op de ingezonden stukken. Natuurlijk ben ik blij met elk ingezonden artikel, maar sommige zijn echt te slecht om te plaatsen. Aan de andere kant moeten spelers soms veel harder gepusht worden om een verslag in te leveren (hetzij wedstrijdverslagen, hetzij toernooiverslagen). Daarnaast zou ik graag aan de opmaak rotzooien (die twee kolommen en de vaak volstrekt verkeerd geplaatste afbreekstreepjes zijn me een doorn in het oog) en wil ik alle spelfouten eruit halen.
 
Maar eerst moet ik de moed verzamelen om het bestuur van BSG op de hoogte te brengen van dit voorstel...

4 opmerkingen:

  1. Ik dacht dat ze op den duur toch wel hadden moeten weten dat jij verslagen schrijft die de moeite waard zijn. Ze kennen je van de websiteverslagen en weten dat je niet onverdienstelijk verslagen schrijft ook voor de KNSB, vreemd dat ze dan maar akkoord gaan met het wegblijven van verslagen van jullie toch best inspirerende eerste dat nota bene Meesterklasse speelt :S

    Ik hoop dat je de moed kunt vinden een scherp mailtje te sturen naar het bestuur ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou inderdaad verwachten dat ze mij daarvoor wel weten te vinden, maar ik kijk tegenwoordig nergens meer vreemd van op. Slechts een enkeling leest de BSG-site en ook van het algemene schaaknieuws is men vaak verrassend slecht op de hoogte. De kans dat mijn clubgenoten "toevallig" in aanraking zijn gekomen met mijn schrijfsels is dus klein.

    Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd. Afwachten dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Jep, lijkt me een goed idee als jij gaat meehelpen met Kontakt.

    M.b.t. de verslagen van het eerste: ik heb ze wel gemaakt, maar te laat gemaild. Volgende nummer zal een overkill van het eerste geven.

    Ik heb overigens wel eens verzaakt en toen naar jouw site verwezen om dat verslag te nemen. Is uit mijn hoofd 1 of 2x gebeurd.

    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: