08-08-2016

Even een tussendoortje

De bontgekleurde lekkernij. Afbeelding: Toetjes en Taarten.
Jarenlang waren de bontgekleurde M&M's mijn favoriete tussendoortje. De hapklare chocoladesnoepjes zijn lekker zoet en worden ook nog in allerlei leuke felle kleurtjes geleverd. Het ideale snoepgoed voor een gezondheidsbewuste twintiger derhalve.

Vanwege die leuke kleurtjes had ik altijd de dwangmatige neiging de snoepjes te gaan tellen voor ik ze doorslikte. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Dan wist ik hoeveel er in een zak zaten en of alle zes kleuren even vaak voorkwamen. Dat blijkt gek genoeg niet zo te zijn, zoals Wikipedia al weet te vermelden. Volgens de online encyclopedie zijn groen, geel en bruin (door mij vaak paars genoemd omdat je dan alle zes kleuren van de kleurencirkel hebt) de meestvoorkomende kleuren, terwijl oranje M&M's maar relatief weinig voorkomen. Interessant genoeg schijnt Wikipedia in het verleden andere percentages te hebben genoemd. Misschien heeft de fabrikant de kleuren tussentijds aangepast of heeft iemand maar wat getallen uit zijn duim gezogen.

Gelukkig kon ik met mijn omvangrijke steekproef (in een aantal jaar tijd heb ik er toch maar mooi twaalf zakken doorheen gejaagd) redelijk nagaan in welke verhoudingen de kleurtjes nou echt voorkomen. In een zak van 250 gram blijken gemiddeld zo'n 282 snoepjes te zitten, wat betekent dat één M&M iets minder dan een gram weegt. Opmerkelijk genoeg zat er een verschil van 15 snoepjes tussen de zak met de meeste en die met de minste snoepjes. Ik weet niet of dat erop duidt dat de snoepjes niet altijd even groot zijn, of dat die 250 gram echt maar een hele ruwe schatting is van wat er echt in zit. In ieder geval verschilt het aantal snoepjes per kleur gigantisch van zak tot zak. Zo had ik een keer bijvoorbeeld wel 82 rode M&M's en een andere keer maar 26. Kennelijk worden de kleuren niet in vaste verhoudingen over de zakken verdeeld, maar volledig willekeurig.

Hieronder heb ik in het grijs het betrouwbaarheidsinterval van mijn steekproef weergegeven. De lijnen zijn de percentages die door Wikipedia zijn vermeld in 2016 (blauw) en 2010 (rood).

Percentages volgens Wikipedia en betrouwbaarheidsintervallen van de steekproef.
Hoewel de betrouwbaarheidsintervallen nog wat aan de ruime kant zijn, lijkt het erop dat de oranje M&M's vaker voorkomen dan Wikipedia beweert en heeft beweerd. Geel komt daarentegen waarschijnlijk weer minder vaak voor. De nieuwe percentages op Wikipedia komen beter overeen met de steekproef, vooral voor de blauwe en paarse/bruine M&M's. In ieder geval is verder onderzoek noodzakelijk en daar zullen mijn smaakpapillen geen moeite mee hebben. Mijn portemonnee en mijn buik daarentegen... De moraal van dit verhaal: laat je geen onzin opspelden, ook niet door betrouwbaar geachte bronnen als Wikipedia!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: