14-12-2014

Een koude Berlijnse kermis

Gisteren mocht ik weer eens een partijtje in de meesterklasse meespelen. Ik had grote schoenen te vullen, want ik had de invalbeurt te danken aan het niet-meespelen van Robin Oscar van Kampen. Ofwel: de ene remiseschuiver erin voor de ander. Toch was het een groot wonder dat de partij nog in remise eindigde en dat terwijl het allemaal zo veelbelovend begon toen Behirder de Berlijnse Muur op het bord toverde, het remisewapen waardoor de wereldtop eigenlijk geen 1.e4 meer durft te spelen. Maar in de handen van het Apenhoofd is het altijd een krachtig wapen voor de tegenstander: nooit won hij er een partij mee. Ook tegen Sebastian Halfhide (2017) werd hij regelrecht naar een nederlaag gespeeld. Een zetje was de witspeler verwijderd van de overwinning. In tijdnood zag hij de winst niet en bood hij remise aan, wat dankbaar werd aanvaard.

Hoe waardevol het halfje was, bleek na afloop: het team won met 5½-4½ en ik werd door iedereen gefeliciteerd. Met een beetje minder geluk was het "gewoon" 5-5 geworden en had ik ongetwijfeld een invalverbod gekregen. Nou ja, soms zit het mee en daar moet je dan even van genieten. En vervolgens hard werken om een herhaling te voorkomen...


De partij wordt mede mogelijk gemaakt door Knightvision.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: