04-03-16

Jos Verstappen: zijn tien beste races

Jos Verstappen is vandaag 44 geworden. Afbeelding: Jos Verstappen.
Vorig jaar maakte Max Verstappen zijn debuut in de Formule 1. Met zijn 49 WK-punten verpletterde hij in één jaar al de score van 17 WK-punten die zijn vader in zijn 107 races tellende carrière bij elkaar sprokkelde. Daarbij moet echter wel worden aangetekend dat Jos met de huidige puntentelling 119 punten had gescoord en dat Max waarschijnlijk nog wel een of twee seizoenen stevig aan de bak moet om die score te verbeteren. Ter ere van de 44e verjaardag van de “grindbakspecialist” vandaag een overzicht van Jos Verstappens tien beste races.

10 Italië 2000
Hoewel Verstappen bekendstond om zijn goede starts, kwam hij op het hogesnelheidscircuit van Monza amper van zijn plek. Het was een geluk bij een ongeluk, want daardoor raakte hij niet betrokken bij het startongeluk. Bij het aanremmen voor de tweede chicane zorgde Frentzen namelijk voor een ravage door bij dik 300 kilometer per uur op Barrichello te klappen. De brokstukken vlogen in het rond en uiteindelijk stonden er vijf wagens in de grindbak. De brokkenpiloten konden gelukkig heelhuids uitstappen en zij waren er beter aan toe dan een marshall, die door een rondvliegend wiel werd geraakt en dodelijk gewond was. De race werd een hele tijd geneutraliseerd en dat was in het voordeel van Verstappen, die brandstof kon sparen en daardoor maar een keer hoefde bij te tanken. Als de race wordt vrijgegeven, ligt hij zevende. Al gauw rukt hij op naar de derde plaats, ver achter de titelpretendenten Schumacher en Häkkinen, als hij de razendsnelle Zonta in zijn spiegels krijgt. Na een rondenlang gevecht gaat de Braziliaan hem voorbij, waarna hij al gauw de pits induikt. Verstappen kan langer door, maar niet zo lang als Ralf Schumacher, die uiteindelijk naast zijn broer op het podium mag staan. Verstappen wordt knap vierde en scoort daarmee zijn beste resultaat sinds zijn debuutjaar.

De beruchte startcrash. Afbeelding: Autoblog.
9 Portugal 1994
Verstappen had de pech in het traumatische jaar 1994 te moeten debuteren. Hij wisselde in het seizoen geregeld van plaats met JJ Lehto, maar geen van beiden kwam er tegen Michael Schumacher ook maar een beetje aan te pas. De Duitser had zichzelf met een oliedomme stunt buitenspel gezet en dus mochten de tweede rijders tegen het eind van het seizoen op de baan uitvechten wie de beste was. Verstappen won. Op het circuit waar hij een jaar eerder in de Footwork de wereld van zijn snelheid versteld liet staan, reed hij op afstand zijn beste race van het seizoen. Na een goede start ligt hij op de achtste plaats. Wel zit hij klem achter Frentzen, die met een zware auto van start is gegaan en daardoor de koplopers al gauw uit het zicht verliest. Desondanks finisht de constant rijdende Verstappen uiteindelijk als vijfde, nog geen halve minuut achter de Williams’ van Hill en Coulthard, die door Schumachers diskwalificatie en het uitvallen van de Ferrari’s vooraan het rijk alleen hadden.

Circuitplattegrond. Afbeelding: Wikipedia.
8 Canada 2000
Jos Verstappens leukste jaar in de Formule 1 was zonder twijfel het jaar 2000. De oranje Arrows ging op de rechte stukken als een speer en dus was de Grand Prix van Canada er een om naar uit te kijken. Aanvankelijk kan Verstappen, rijdend met een oranje helm, maar weinig potten breken. Zijn kansen keren als de langverwachte regen halverwege de race valt. Voor de meeste coureurs komt de regen net te laat, zodat ze meteen na hun reguliere pitstop een pitstop voor regenbanden moeten maken. Verstappen, die door een eerdere pitstop naar de achterhoede was teruggevallen, kan bij zijn tweede stop meteen naar regenbanden overstappen, zodat hij flink oprukt. In de slotfase voelt hij zich in de natte omstandigheden als een vis in het water. Eerst wast hij Wurz de oren en daarna moet ook Trulli er nog aan geloven, waardoor hij een waardevolle vijfde plaats bemachtigt.

Verstappens oranje helm. Afbeelding: Racing News 365.
7 Argentinië 1997
Een matig chassis, een zwakke V8-motor en de verkeerde banden: de Tyrrell van 1997 was misschien wel de slechtste auto van het veld. Toch lieten Verstappen en teamgenoot Salo er zo nu en dan leuke dingen mee zien. Op het Argentijnse kartbaantje was Verstappen weer ouderwets sterk. Hij rijdt al gauw in de top 10, wint nog twee plekjes als Alesi op een onbeholpen manier Hill probeert in te halen. Door de uitvallers (bijvoorbeeld Fisichella die door teamgenoot Ralf Schumacher uit de race werd gewerkt) rukt hij zelfs op tot de zevende plaats tussen de Benettons, maar dan heeft de Ford er genoeg van.

Verstappen met de beruchte "X-wings" op zijn Tyrrell. Afbeelding: Verstappen.
6 Canada 1997
Een enorme rookwolk stijgt op als Verstappen de als derde gestarte Barrichello uitremt. Dankzij een prima tempo en hier en daar wat uitvallers rijdt de Tyrrell met startnummer 18 al snel in de punten, maar uiteindelijk heeft Verstappen daar bijzonder weinig aan als hij zelf ook uitvalt. Na zijn tweede en laatste pitstop kan hij niet meer schakelen en dus is verder rijden zinloos. Zonde, want niet veel later wordt de race afgevlagd als Panis met een noodgang de muur in vliegt en zijn been breekt. Doordat Coulthard zijn motor net daarvoor bij zijn pitstop had laten afslaan, had Verstappen achteraf gezien in de punten kunnen eindigen.

De race werd voortijdig afgevlagd vanwege Panis' ongeval. Afbeelding: GP Pits.
5 Argentinië 1996
Hoewel 1996 voor Verstappen het jaar van de gemiste kansen was, was er ook één weekend waarop wel alles op zijn plaats viel. In Argentinië was Verstappen weer ongekend snel. In de kwalificatie verrast hij door met zijn zwak gemotoriseerde Arrows een zevende tijd te rijden. In de enerverende race pakt hij uiteindelijk zijn enige puntje van het jaar, maar echt gemakkelijk gaat dat niet. In het begin van de race ploegt hij even door de grindbak en in de slotfase moet hij zich nog langs Panis en de hopeloos trage Coulthard knokken. In de laatste ronde lijkt het nog een vijfde plek te worden als Irvines versnellingsbak vastzit in de zesde versnelling. Verstappen verremt zich echter en finisht als zesde.

Verstappen knokt lekker met de besten mee in zijn rood-wit-blauwe Arrows. Afbeelding: Formule 1.
4 Spanje 1997
In een poging concurrent Bridgestone te snel af te zijn, neemt bandenfabrikant Goodyear veel te zachte banden mee naar de Grand Prix van Spanje. Op het bochtige parcours hebben de banden enorm te lijden en dus mondt de race uit in een slijtageslag. Vrijwel alle Goodyear-coureurs moeten in de race drie keer van banden wisselen. Er zijn slechts drie uitzonderingen: Villeneuve, die de race vanaf kop controleert en de hele race zijn banden ontziet, Alesi en Verstappen. Waar teamgenoot Salo halverwege de race met een door slijtage geplofte band uitvalt, heeft Verstappen in de slotfase de eer om met Irvines Ferrari te vechten, totdat de Noord-Ier een stop-and-go-penalty krijgt voor het in de weg rijden van de leiders. Doordat er vooraan niemand uitvalt, levert Verstappens superrace hem niet meer dan een elfde plaats aan de finish op.

De start van de race, met in het achterveld Verstappen. Afbeelding: F1 Fanatic.
3 Brazilië 1996
Het is kletsnat in Brazilië als de race van start gaat. Polesitter Hill trekt al meteen een enorm gat naar Villeneuve, die amper ervaring heeft in de regen. Achter de rug van de Canadees vinden de gevechten plaats. Achter hen is één coureur bloedsnel: wanneer hij vrij baan heeft, gaat Verstappen het hardst van allemaal. Zijn snelste raceronde blijft staan totdat de baan begint op te drogen. Verstappen maakt dat allemaal vanuit de pits mee, want lang voor die tijd is de motor, de achilleshiel van zijn Arrows, geploft.

Circuitplattegrond. Afbeelding: Wikipedia.
2 Oostenrijk 2001
Na een veelbelovend 2000 stagneert Arrows in 2001. Toch kent Verstappen in dat jaar zijn beste races van zijn carrière. Aanvankelijk lijkt het er nog niet op dat hij in Oostenrijk een superweekend zou hebben. Door een spin in zijn laatste kwalificatierondje moet hij als zestiende starten, nog achter teamgenoot Bernoldi. Bij de start zet hij alles recht. Enigszins geholpen door het feit dat vier (!) auto’s bij de start niet van hun plek komen, schiet hij naar de zevende plaats. En daar blijft het niet bij. Als de race wordt vrijgegeven, knokt hij zich langs Irvine en Coulthard. Daarna valt Ralf Schumacher uit en rijdt Montoya zichzelf en de andere Schumacher van de baan, zodat Verstappen tweede ligt. Lang kan hij die positie niet handhaven, want de koplopers zijn met veel meer brandstof van start gegaan. Uiteindelijk wint Coulthard het wedstrijdje verpissen, terwijl Verstappen in de slotfase alle zeilen moet bijzetten om Irvine achter zich te houden. Het zou Verstappens laatste WK-puntje zijn.

Schumacher (rechts) probeert Montoya in te halen, maar wordt van de baan gedrukt. Barrichello en Verstappen profiteren. Afbeelding: GP Update.
1 Maleisië 2001
De openingsfase van de Grand Prix van Maleisië verloopt enorm rommelig. In de chaos ziet Verstappen kans om van de achttiende naar de zesde plaats op te rukken, dit tot groot ongenoegen van Irvine, die vindt dat Verstappen hem achterstevoren heeft geduwd. Al gauw gaan de hemelsluizen wijd open en spoelt iedereen van de baan. De race wordt geneutraliseerd en iedereen duikt de pits in voor regenbanden. Iedereen, behalve de Ferrari’s. Als de baan weer wordt vrijgegeven, zijn ze op hun intermediates veel sneller dan de rest. Binnen een paar ronden werken de rode bolides zich op naar de derde plaats, maar dan stokt hun progressie als ze op Verstappen stuiten. “Jos vloog”, aldus Schumacher in de persconferentie na de race. Uiteindelijk krijgen de Ferrari’s Verstappen wel te pakken, waarna ze Coulthard passeren en de race winnen. Op het droge is Verstappen niet meer opgewassen tegen de Jordans, Williams’ en McLarens. Hij vecht als een leeuw om Häkkinen achter zich te houden, maar die glipt er via de pitstops voorbij, zodat Verstappen met een zevende plaats de onbeloonde held van de middag is.

Verstappen probeert Häkkinen af te stoppen als de baan is opgedroogd. Afbeelding: Jones on F1.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: