"Whilst there’s a lot of people hanging their balls in the pool on Fridays, we’re still working very hard and pushing very hard so that we have a strong race."
Met die uitspraak zette Fattle zijn concurrenten op scherp in het raceweekend in Zuid-Korea. Misschien was dat de reden dat iedereen net te veel zijn best leek te doen, want hoewel tyfoon Fitow niet voor de voorspelde chaos zorgde, deden de coureurs dat wel. Op Fattle na was iedereen rare fratsen aan het uithalen.
Optimisme
In de kwalificatie liep alles al op rolletjes voor Fattle, die weer de pole pakt. Ditmaal zet Luis zijn Mercedes op de eerste startrij. Webber rijdt de derde tijd, maar moet tien plekken inleveren voor zijn taxirit in Singapore, waardoor Grosjean en Rosberg de tweede startrij bezetten. Alonso zit er met een vijfde startplek voor zijn doen redelijk goed bij, maar optimistisch over de race is hij allerminst. Dat is Räikkönen wel. De Fin heeft echter zijn kwalificatie verprutst en moet vanaf de negende plek starten, nog achter beide Saubers.
Ongeremde Massa
Op zondag werd duidelijk dat het een droge race werd, dus zou alles afhangen van de start. Zou Luis Fattle op die lange rechte stukken in het begin van het circuit kunnen aanvallen? Het antwoord was nee, want Luis kende een slechte start, waarna hij al snel door Grosjean werd ingehaald. Achter hen ontstaat er een enorme chaos als Massa, die zich in zijn laatste races voor Ferrari in de kijker wil rijden, bij een te overmoedige inhaalactie achterstevoren gaat. Hij tikt teamgenoot Alonso aan, terwijl Button en Subtiel in het gedrang schade aan hun voorvleugel oplopen. Ze komen zich dan ook snel bij hun team melden voor een reparatiestop.
Ongelukkige Alonso
Terwijl Fattle een gat slaat naar Grosjean en de Mercedes', wordt Alonso opgehouden door de imposant rijdende Hülkenberg. De Duitse Sauber-coureur wijkt niet voor de enige coureur die het Fattle in het kampioenschap nog een béétje lastig kan maken. Al gauw zitten Räikkönen en Webber in zijn kofferbak. De Ferrari heeft veel problemen met korrelvorming op de banden en nadat Räikkönen hem inhaalt, gaat Alonso maar naar de pits voor een nieuw setje door hem vervloekte Pirelli-banden.
Australische pitstopstrategie
De koplopers stoppen even later ook. Luis wint door een vroegere stop wat tijd op Grosjean, die zwaar in het defensief komt en maar ternauwernood kan voorkomen dat hij zijn plekje moet inleveren. Fattle heeft daar geen last van. Slechts eventjes moet hij de leiding laten aan teamgenoot Webber, die na zijn stop weer ongeveer is teruggezakt tot waar hij begon. Ricciardo is als enige vooraan nog niet gestopt. Als Rosberg hem zijn vierde plek afneemt, haalt de Australiër met Italiaanse achternaam ook maar nieuwe banden.
Amateuristische strateeg
Vooraan loopt Fattle weg bij Grosjean, die op zijn beurt wegloopt bij Luis. Terwijl Fattle steeds snellere rondetijden laat noteren, beginnen die van Luis enorm op te lopen. Zelfs Rosberg, die in de openingsfase behoorlijk was weggezakt, komt in beeld voor het podium. Hoewel Luis' rondetijden op dat moment bijna de traagste van allemaal zijn, grijpt zijn team niet in. Tactisch genie Ross Brawn laat zijn eerste coureur genoeg tijd op de baan verliezen voor een pitstop. Het wordt allemaal nog leuker voor Mercedes als Rosbergs neus bij de inhaalactie op Luis afbreekt. De vonken vliegen van de Mercedes met startnummer 9, die naar de pits strompelt. Luis wordt flink door zijn teammaatje opgehouden en moet tot overmaat van ramp nog een ronde op zijn totaal versleten banden rondjakkeren.
Aangeslagen
Het is koren op de molen van Webber, die door de pitstops van Hülkenberg en Räikkönen oprukt. Nadat hij Alonso heeft ingehaald, maakt hij jacht op de aangeslagen Luis. Terwijl Rosbergs race het putje in lijkt te gaan doordat zijn beschadigde neus er maar niet af wil, loopt Luis te vloeken en te tieren op het weinig doortastende optreden van zijn team.
Pirelli in het nauw
Hoezeer de teams de bandenproblemen hadden onderschat, blijkt wel als Perez' het loopvlak van zijn rechter voorband op hoge snelheid verliest. Achteraf bleek dat Perez de bocht voor het ongeval een flinke flat spot op zijn band had geremd, een beschadiging die de band dus fataal werd. Meteen rukt de safetycar uit en dus gaan degenen naar de pits die dat nog niet hadden gedaan. De neutralisatie brengt het veld weer bijeen, niet in de laatste plaats doordat de Caterhams en Marousja's hun ronde achterstand weer mogen goedmaken.
Pittige safetycarfase
Het zou de opmaat voor een spannende slotfase van de race worden. Vooral Webber had wat goed te maken, want hij was door een extra pitstop (hij reed vlak achter Perez toen diens band explodeerde en liep zelf ook een lekke band op) teruggevallen tot ongeveer waar hij de race was begonnen. Tot overmaat van ramp moest hij de slotfase van de race uitrijden op de verkeerde banden ("Why did you put me on options?" - "We didn't have any more primes, mate."), maar dat was nog niks met wat hem bij de herstart te wachten stond.
Vreemde actie
Bij de herstart liep Fattle direct weg bij Grosjean, die op zijn beurt de grootste moeite had om teamgenoot Räikkönen (!) achter zich te houden. Hülkenberg verrast Luis bij de herstart en neemt de vierde plek over. Achter hen doet Subtiel ongeveer wat Massa bij de start deed: hij verliest bij het remmen de controle over zijn wagen en tikt Webber aan. Het ziet er allemaal onschuldig uit, maar vrijwel meteen vliegt Webbers auto in de fik, kennelijk doordat er een olieleiding beschadigd was door de klap. Het betekende wel dat Webber opnieuw kon uitstappen. Ditmaal besloot hij om gewoon achterop een scooter terug naar de pits te rijden.
Verstekeling
Doordat er met gele vlaggen wordt gezwaaid bij het ongeval van Webber, ziet Räikkönen zijn kans schoon. Hij haalt teammaat Grosjean in de eerste bocht in, waarna ze richting de plek des onheils razen en Grosjean geen inhaalpoging mag doen. Ze krijgen echter de schrik van hun leven als ze een takelwagen over het circuit zien rijden. Bernd Mayländer kon niets anders doen dan zijn Mercedes het circuit op te sturen. Terwijl Webbers wrak werd geblust en weggesleept, had de echte safetycar het veld weer in het gareel gekregen.
Schitterende duels
In het slotstuk van de race volgen de gevechten elkaar in hoog tempo op. Zo zijn Luis en Alonso eerst met elkaar in gevecht, waarna Luis ronde na ronde tevergeefs probeert Hülkenberg van de vierde plaats te verdrijven. In het middenveld probeert de andere Sauber, die van Gutiérrez, zich ook positief te onderscheiden. Hij gaat na een paar stevige duels voorbij Pastoor, die gelijk een heleboel plaatsen verliest. Winnaar van de duels is Massa, die iedereen voorbijgaat en zowaar in de punten rijdt.
Schadebeperking
Ook de verder onzichtbare Rosberg wint nog een plaatsje, ten koste van Button, die ondanks de schade die hij opliep in de openingsronde maar twee keer van banden wisselde. Vooraan droeg het team van Lotus Grosjean op om Räikkönen aan te vallen. "Romain, you are quicker than Kimi. Overtake him." - "No, I'm not!" En dus bleef alles bij het oude, want hoewel Grosjean binnen een seconde kwam van zijn teammaat, wist de Fin zijn tweede plaats toch te behouden.
Uitvallers
Kort voor het eind van de race geven de Force India's en Toro Rosso's er de brui aan. Subtiel geeft in de pits op - DRS'ta was al eerder in de race uitgevallen. Hij had zijn wagen zoals gewoonlijk weer tegen de muur geplakt. Meer leed was er bij Toro Rosso, waar Ricciardo de hele race goed meedeed, om vlak voor tijd op te moeten geven. Vergne was daarentegen dramatisch slecht en reed de laatste ronde de pit in. Het was goed nieuws voor de Caterhams, die naar de veertiende (Pic) en vijftiende (Van der Garde, nadat de overijverige Formule 1-Politie hem in de openingsfase een drivethroughpenalty had opgelegd) plaats oprukten. Een uitvaller meer en ze hadden de tiende plaats in het constructeurskampioenschap van Marousja overgenomen.
Uitzinnige Fattle
In ieder geval won Fattle onbedreigd voor de Lotus-coureurs, Hülkenberg, Luis, Alonso en Rosberg. De laatste punten waren er voor de ongeluksvogels Button, Massa en Perez. Op het podium kon Fattle het niet laten om nog een steek onder water uit te delen. Hij was erg blij om volgende week op Suzuka te rijden, een veel leuker circuit, met echte formule 1-fans. Die opmerking konden de Zuid-Koreanen, met hun zielloze circuit, mooi in hun zak steken. Toch kunnen ze tevreden zijn met de race van vandaag, die behoorlijk vermakelijk was. Achter de rug van Fattle dan...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: