"Hij krijgt nog niet eens een achtste van de steun die ik in mijn thuisrace kreeg." Met die woorden probeerde Luis het thuisvoordeel van de in Monaco woonachtige Rosberg te bagatelliseren. Want nadat Luis voor eigen publiek het gat naar zijn teamgenoot had verkleind tot slechts vier punten, wilde hij op de Hockenheimring de leiding in het wereldkampioenschap dolgraag weer overnemen.
De Duitse Grand Prix wordt al jaren afwisselend op de Nürburgring en de Hockenheimring verreden. Ditmaal was het weer de beurt aan Hockenheim, het eens zo snelle circuit met de eindeloze rechte stukken dwars door de bossen. Van die rechte stukken is al lang niets meer over. Het huidige, ingekorte circuit doet qua plattegrond nog het meest aan een een schoen of een laars denken. Door de hoge toegangsprijzen vielen de bezoekersaantallen tegen; een duidelijk teken dat het enthousiasme voor de Formule 1 in Duitsland sinds het vertrek van Michael Schumacher in verval is. En dat terwijl naast de regerend wereldkampioen ook de klassementsaanvoerder uit de Midden-Europese Bondsrepubliek komt. Kennelijk kan Fattle, noch Rosberg het Duitse publiek, dat toch al verwend is geraakt met de vele sportsuccessen, echt bekoren.
In ieder geval was er in het bloedhete raceweekend veel om over (na) te praten. Zo besloot de internationale autosportfederatie (FIA) opeens dat het zogenaamde FRIC-systeem (Front and Rear Interconnected Suspension) per direct niet meer was toegestaan, tenzij alle teams akkoord gingen om het verbod pas per volgend jaar in te laten gaan. Dat gebeurde natuurlijk niet; er zou altijd op zijn minst één team (vermoedelijk McLaren) zijn dat van het verbod dacht te profiteren. Het dominante team van Mercedes zou naar verwachting het grootste slachtoffer worden en dat kwam voor de spanning in het vervolg van het kampioenschap goed uit.
Het wekte dan ook geen verbazing dat het verbod van het systeem, dat al vanaf 2008 oogluikend werd toegestaan, door de teams niet met gejuich werd ontvangen. Na de massadempers (2006) en de geblazen diffusers (2011), was dit het zoveelste snufje dat midden in het seizoen werd verboden. Een sterk staaltje competitievervalsing was het zeker, maar ook in dit geval gingen de kijkcijfers voor alles.
Het moment dat Luis' weekend de verkeerde kant opging. Afbeelding: Daily Mail. |
Harde klap
Uiteindelijk bleken de krachtsverhoudingen amper veranderd te zijn. Mercedes was nog steeds het te kloppen team, hoewel het niet van een leien dakje ging: de Williams' en de Red Bulls zaten er dichtbij. De grijze bolides zouden de eerste startrij in ieder geval niet cadeau krijgen. Maar ineens is alles anders als Luis met een noodgang in de muur klapt. De remschijf van het rechter voorwiel begeeft het bij het aanremmen, waardoor de Mercedes met startnummer 44 ongecontroleerd van de baan tettert. Luis is ongedeerd en kan uitstappen, maar het vervolg van de kwalificatie kan hij op zijn buik schrijven. "Weer een cadeautje voor Rosberg", moppert hij. Rosberg haalt rustig de poleposition binnen, terwijl Luis na nog een versnellingsbakwissel (die bij de klap beschadigd raakte) slechts als twintigste mocht starten. Uiteindelijk bleek Luis net voor de kwalificatiesessie remschijven van het Italiaanse merk Brembo te hebben laten monteren. Tja, Italianen kunnen niet eens fatsoenlijke treinen bouwen... Een beetje dom dus van Luis, die zijn remmen voor de race maar weer liet omwisselen.
Bottas wel, Massa niet
Rosberg stond aan de andere kant van de grid met de twee Williams' naast en achter zich. De witte bolides maken dit keer echter geen geweldige start, waardoor Rosberg onbedreigd de eerste bocht induikt. Achter hem proberen de Williams' en de als vierde gekwalificeerde Magnussen met z'n drieën naast elkaar de eerste bocht door te komen. Dat mislukt grandioos: Massa knijpt Magnussen af en elimineert zichzelf. Magnussen kan nog verder, maar valt door een pitstop om wat schade te repareren ver terug. Datzelfde overkomt Ricciardo, die een enorme omweg over de uitloopstrook moet maken en tien plaatsen inlevert.
De crash betekent dat de safetycar eventjes op de baan komt. Bij de herstart slaat Rosberg meteen een gat naar Bottas. Fattle en Alonso kunnen hem net niet bijbenen en achter hen heeft Hülkenberg de grootste moeite om het tempo vooraan bij te benen. Het zorgt ervoor dat de gevechten zich vooral in de subtop en middenmoot afspelen. Ricciardo en Luis werken zich daar geduldig langs de tragere deelnemers, waarna Luis de Australiër ook maar inhaalt. Door de pitstops van anderen rukt hij zelfs op naar de tweede plaats.
Die situatie houdt echter niet heel lang stand, want op nieuwe banden gaat Bottas Luis vrij eenvoudig weer voorbij. Als laatste gaat Luis naar de pits. Eenmaal terug op de baan kan hij zich weer langs Ricciardo knokken, waarna hij wat al te enthousiast is bij zijn inhaalactie op Button, die zelfs nog wat extra ruimte laat voor zijn ex-teamgenoot. Luis raakt een deel van zijn voorvleugel kwijt, maar dat belet hem niet om een ronde later de McLaren alsnog voorbij te gaan. De beschadiging aan de voorvleugel noopt hem wel om eerder dan gepland naar de pits te gaan, waardoor hij noodgedwongen moet overstappen naar een 3-stopstrategie.
Op dat moment rijdt hij achter Alonso en Fattle, die, net als twee weken geleden, in elkaars gezelschap verkeren. Ook nu was Alonso de wereldkampioen na de tweede serie pitstops brutaal voorbijgereden, maar dit keer legde hij het af tegen de superieure strategie van het team van Red Bull: Fattle gaat vroeg naar de pits en levert Alonso over aan Luis. Luis gaat de Ferrari vrij gemakkelijk voorbij.
Even lijkt het erop dat er nog een safetycarfase komt als Subtiel bij het opkomen van het rechte stuk spint en zijn motor af laat slaan. Zover komt het niet, want een safetycar zou de enige bedreiging voor het Duitse feestje vormen, dus werd de Sauber door drie dappere marshalls weggeduwd. Luis heeft ondertussen wel weer een nieuw setje banden gehaald en met het mes tussen de tanden rijdt hij naar Bottas toe. Hij hengelt de Williams in een tempo van twee seconden per ronde binnen en dat moet genoeg zijn voor een eervolle tweede plaats.
Achter hen zit Alonso in een vergelijkbare situatie bij Ricciardo. Nadat hij door de pitstops terrein had verloren, probeerde de Spanjaard in de slotfase nog te redden wat er te redden viel. Ricciardo is echter geenszins van plan zijn vijfde plek zomaar op te geven. Alonso moet hem hem uiteindelijk wel drie keer passeren. Zover komt Luis niet eens. Als hij aan de staart van Bottas zit, is het beste wel weer van zijn superzachte banden af. Bovendien lijkt de Fin volledig immuun voor Luis' trucs, waardoor hij de Mercedes tot aan de finish achter zich houdt.
Zodoende won Rosberg met overmacht en werd hij het middelpunt van het Duitse feestje. Een Duitse coureur in een Duitse auto die in Duitsland wint: veel mooier dan dit wordt het niet. Bottas scoorde zijn derde podium op rij, voor Luis, die slechts als een boer met kiespijn kon lachen. Fattle, Alonso en Ricciardo grepen net naast het podium, terwijl Button door een slechte strategie zelfs nog terugviel tot achter Hülkenberg. Magnussen knokte zich na zijn desastreuze eerste ronde nog naar de negende plaats, voor de chaotisch rijdende Pérez.
Door zijn overwinning vergrootte Rosberg zijn voorsprong op Luis naar veertien punten. Volgende week krijgt Luis de laatste kans om nog als koploper de zomerstop in te gaan. Plaats van handeling zal dan de Hungaroring in Hongarije zijn.
Iedereen heeft het op Massa gemunt...wat een sukkel zeg! Kimi zat ook steeds op plekken waar hij er niet zo lekker uitkwam.De Hulk haalde weer eens alles uit de toch niet snelle F.I. bak. Leuke inhaalacties en gevechten all over....
BeantwoordenVerwijderenMassa was inderdaad weer lekker om zich heen aan het slaan. Ik vond het wel grappig dat iemand opmerkte dat waar Massa crashte, de Red Bulls elkaar in dezelfde bocht wel gewoon in leven lieten. Ricciardo liet aan de binnenkant wel genoeg ruimte, zoals het hoort.
BeantwoordenVerwijderen