27-07-14

Verslagen door een schijtbak

Ricciardo verslaat Duitse brekebeentjes weer eens

Mercedes snakt naar de zomerstop. Hoewel de grijze bolides ook na het FRIC-verbod duidelijk de snelsten van het veld zijn, gaat er nog genoeg kapot en daardoor is elke race een beproeving. Ook nu strafte Ricciardo het gepruts van de gedoodverfde wereldkampioenen af: hij won voor de tweede keer dit seizoen. Dat Alonso in zijn "schijtbak" zelfs nog als tweede finishte, maakte het er voor Mercedes nog eens extra pijnlijk op.

Mercedes-teambaas Toto Wolff in het gips na een valpartij op de fiets. Afbeelding: F1 Journaal.
Het was een roerig weekje voor Mercedes. Een onverklaarbaar probleem met de remmen, een teambaas die bij een valpartij een aantal botten brak en hun betweterige oud-wereldkampioen die het nodig vond om de teams van Ferrari en McLaren tegen zich in het harnas te jagen. In de kwalificatie van de Hongaarse Grand Prix kwam daar nog een extra probleem bij: Luis' wagen vloog in de fik na een brandstoflek. Het betekende dat de wereldkampioen van 2008 vanuit de pits moest starten en weer een inhaalrace kon rijden.

Luis' kwalificatie ging weer in rook op. Afbeelding: GPupdate.
Rosberg had geen problemen en eiste in de deels natte kwalificatie de poleposition op. De race ging van start op een natte baan en dat beloofde spektakel. De eerste coureur die de muur in vloog was... Luis. "The brakes just gave up", stamelde hij terwijl hij zijn bolide met een sierlijke spin weer in de juiste richting zette. Uiteindelijk bleek er met de remmen weinig mis te zijn, ze waren hooguit een beetje koud, dus zal het probleem wel tussen de benzinetank en het stuur hebben gezeten.

Aan de andere kant van het veld liep Rosberg hard uit op Bottas, die Fattle bij de start dankzij zijn superieure motor had verslagen. Achter hem zaten Alonso, Button en Ricciardo. Achter in het veld had Luis weer aansluiting gevonden met de rest en geduldig werkte hij zich langs de tragere deelnemers heen. Zelfs Magnussen, die vanwege een crash in de kwalificatie vanuit de pits moest starten, was hij gauw weer voorbij.

De gezapige openingsfase wordt ruw onderbroken als Ericsson van de baan tettert. Laat Frijns maar komen! De safetycar komt op de baan en dat pakt niet goed uit voor de koplopers, die de pitingang al voorbij zijn gereden. De coureurs achter hen komen een ronde eerder binnen en doen daar hun voordeel mee. Ineens ligt Ricciardo aan kop, voor Button, Massa en Magnussen. Rosberg is teruggevallen naar de vijfde plaats. Nog erger zijn Fattle (7e), Alonso (8e) en Bottas (slechts 11e door een trage stop) eraan toe. McLaren heeft een gokje gewaagd: als enige rijden beide wagens nog op intermediates; de rest rijdt inmiddels op droogweerbanden. Een goede zet voor als het weer zou gaan regenen. Maar dat gebeurt niet. De baan droogt langzaam op en dus begint het er treurig uit te zien voor de zilveren bolides. Dat de safetycarfase door een merkwaardige crash van Grosjean nog een paar ronden langer duurde, maakte het er alleen maar erger op.

Ericsson verloor de macht over het stuur en veroorzaakte de eerste safetycarfase. Afbeelding: GPupdate.
Bij de herstart is Button nog even de held als hij de leiding pakt, maar al snel moet hij weer de pits in om ook maar droogweerbanden te halen, waardoor hij ver terugvalt. Het betekent dat Ricciardo weer naar de leiding gaat, met achter hem Massa. Voor Rosberg zou de race van kwaad tot erger gaan. Tijdens de safetycarfase begon zijn linker achterrem al te roken, waardoor hij wordt opgedragen de rembalans naar voren te verschuiven. Het komt zijn snelheid niet ten goede. Het wordt pas helemaal vervelend als hij bij een inhaalpoging op Magnussen door Vergne wordt gepasseerd. Rosberg is aangeslagen en ziet ook Alonso passeren. Alonso is wel bij de les en rukt op naar de derde plaats, achter Ricciardo en Massa.

Minder goed vergaat het Hülkenberg, die zijn reeks puntenfinishes ziet eindigen door een botsing met teamgenoot Pérez. De andere Force India ligt er even later ook uit: Pérez komt het rechte stuk van start/finish te onbesuisd op en klettert in de muur. Het betekent dat de safetycar weer op de baan komt. Ricciardo, Massa en Bottas benutten de neutralisatie om weer een pitstop te maken, waardoor Alonso naar de leiding gaat. Vergne is tweede, met achter hem nog steeds Rosberg, Fattle en Luis.

Bij de herstart heeft Alonso op kop vrij baan en hij probeert een gaatje te slaan. Vergne houdt hem aardig bij. De Fransoos houdt Rosberg zonder al te veel problemen achter zich. Als de Duitser naar de pits gaat, spint Fattle op bijna identieke wijze als Pérez. Hij houdt zijn wagen echter uit de muur en kan verder. Het komt Luis prima uit: hij schuift twee plekjes op en dat worden er drie als hij buitenom langs Vergne gaat. Ook bouwt hij in de tijd dat Rosberg vastzit in het verkeer een flinke voorsprong op, waardoor hij na zijn pitstop zijn teamgenoot voorblijft.

Ricciardo ligt door de pitstops weer aan de leiding, maar hij vertrouwt zijn banden niet meer zo, dus haalt hij nog een nieuw setje banden. Hij komt achter Alonso en beide Mercedes' weer op de baan. Bij Mercedes zijn de gezichten gespannen. Rosberg rijdt op de zachtere banden dan Luis, maar hij komt zijn teammaat maar niet voorbij. Uiteindelijk gaat Rosberg nog een laatste keer naar de pits en valt terug naar de zevende plaats. Nadat hij Massa en Räikkönen heeft verschalkt, rijdt hij weer naar de kopgroep toe.

Daar heeft Alonso Luis en Ricciardo in zijn kofferbak zitten. Zou de Spanjaard het kunnen houden? Was hij niet gewoon kansloos tegen Luis' sterke Mercedes-motor in de DRS-zone? Dat viel wel mee. Sterker nog: Luis had zelf handen en voeten nodig om Ricciardo, die veel nieuwere banden had, achter zich te houden. De Australiër probeert het steeds buitenom in de tweede bocht. Met nog drie ronden te gaan slaagt zijn aanval, waarna hij de dapper strijdende Alonso zonder veel problemen passeert en de race wint. Maar kan Alonso de tweede plaats nog vasthouden? Terwijl Luis opnieuw gezelschap krijgt van Rosberg, begint de Ferrari echt over de baan te zwabberen. Met kunst- en vliegwerk weet Alonso de twee Mercedes' voor te blijven, waardoor hij een zwaarbevochten tweede plaats pakt; een tweede plaats die aanvoelde als een overwinning. Luis stond, net als vorige week, op de laatste trede van het podium, wat na zijn desastreuze kwalificatie nog best goed was. Rosbergs vierde plaats zal wel als een grote nederlaag hebben gevoeld.

Achter de grote namen kwamen de ietwat gelukkige Massa en Räikkönen, die na een door zijn team om zeep geholpen kwalificatie nog een puike race reed, als vijfde en zesde binnenhobbelen. Fattle kwam er na zijn schuiver nauwelijks meer aan te pas en werd zevende, voor Bottas, die zich ongetwijfeld zal hebben afgevraagd waar zijn team nou in hemelsnaam mee bezig was. Datzelfde gevoel zal Button wel hebben gehad, die na de mislukte bandengok niet verder kwam dan een tiende plaats achter Vergne.

Ricciardo heeft dit jaar echt vleugels gekregen. Afbeelding: GPupdate.
Maar de winnaar was iemand die de hele race geen fouten maakte en een dik- en dikverdiende overwinning pakte. Na in Canada optimaal gebruik te hebben gemaakt van de steken die Mercedes liet vallen, deed Ricciardo dat nu weer. Een prachtige manier om de zomerstop in te gaan. En Mercedes: dat heeft nu vier weken de tijd om alle betrouwbaarheidsproblemen de wereld uit te helpen, zodat ze niet weer door een "schijtbak" worden verslagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: