12-04-2015

Mercedes domineert, Renault diep triest

Luis wint in China

Het was wel even slikken voor Mercedes toen Fattle twee weken geleden op de hoogste trede van het podium stond. Waren het de (bijzonder hete) omstandigheden, of was de Ferrari structureel sneller dan de Mercedes? In China herstelde Mercedes de verhoudingen weer: Luis won voor Rosberg en Fattle.

Ook nu werd het gevecht om de koppositie geleverd door Mercedes en Ferrari. De Mercedes' zijn beduidend sneller in de kwalificatie. Luis is een fractie sneller dan Rosberg en eist de pole op. Fattle is op gepaste afstand derde, terwijl Räikkönen na een rommelige ronde zelfs nog de Williams' moet voorlaten.

Bij de start zet hij de verhoudingen recht, waarna de top 4 hard bij de rest van het veld uitloopt. Aanvankelijk lopen de Mercedes' ook weg bij de Ferrari's, maar al gauw stabiliseert het gat. De Mercedes' kunnen niet het uiterste van de banden vergen, terwijl de Ferrari's wel voluit kunnen rijden.

Doordat het veld vooraan zo dicht op elkaar zit, vormen de Ferrari's ook een bedreiging voor de Mercedes' bij de pitstops. Fattle duikt als eerste de pits in, waarna Mercedes Luis de volgende ronde naar de pits haalt en Rosberg pas een ronde later. Doordat de nieuwe banden niet zo'n groot voordeel opleveren, blijft Rosberg Fattle nog wel gemakkelijk voor.

Wel zit de top 3 na de eerste serie pitstops erg dicht op elkaar. Rosberg klaagt dat Luis hem ophoudt en dat hij niet al te dichtbij zijn teammaat kan komen omdat zijn banden er dan aan zouden gaan. Het blijkt een geweldige zet van Luis, die in alle rust zijn banden spaart voor later in de race. Rosberg komt niet dichterbij dan twee seconden. Fattle ligt nog anderhalve seconde achter en Kimi nog vier seconden. Spannend, maar er gebeurt niets. Het wachten is op de laatste serie pitstops.
"If I get closer I destroy my tyres as in the first stint."
Nico Rosberg vindt dat Luis te traag gaat
De race wordt dan namelijk beslist. Fattle is weer de eerste die zijn banden laat vervangen. Rosberg stopt een ronde later en blijft de Ferrari voor. Vervolgens rijdt Luis nog een paar kwalificatierondjes op zijn oude banden, waardoor hij Rosberg ruim voorblijft en in het restant van de race de betere banden heeft. Op de hardere banden zijn de Mercedes' een stuk sneller dan de Ferrari's. Fattle kan Rosberg niet bijbenen en ziet Kimi, die als laatste was gestopt, ook steeds groter in zijn spiegel worden.

Voor de capriolen moest je in de middenmoot zijn. Wat te denken van Pastoor? De Venezolaan maakte zijn reputatie als crashkoning waar door drie keer van de baan te gaan. Eerst vloog hij uit de bocht van de pitsstraat, wat een hoop tijd kostte, daarna spinde hij nog een keer en tot slot reed Button bij hem naar binnen. Het treurige was dat alle akkefietjes waarschijnlijk niet eens Pastoors schuld waren: hij kampte met remproblemen en gaf de pijp daarom maar aan Maarten.

Daarmee was hij Pastoor niet de enige uitvaller: allereerst viel Hülkenberg in zijn steeds doffer ogende Force India uit met een versnellingsbakprobleem. Vervolgens blies Kwjat zijn motor op. Geen beste beurt voor Renault. De andere Red Bull deed het nauwelijks beter: Ricciardo zat na een Mark Webber-start lange tijd in de achterhoede te vechten, om uiteindelijk nog net in de punten te eindigen. Maar hij scoorde tenminste punten! De Toro Rosso's haalden het niet: Science viel halverwege de race stil en toen het euvel eindelijk verholpen was, reed hij voor spek en bonen mee. Dat deed Max niet. Met de ene na de andere gedurfde inhaalmanoeuvre werkte hij zich knap de punten in. Helaas begaf zijn Renault het een paar ronden voor het einde, waardoor hij vertwijfeld kon uitstappen.

Max' motorpech betekende ook dat de safetycar uitrukte. Doordat de trage Chinese baanposten er niet in slaagden de gestrande Toro Rosso door een niet onaanzienlijk gat in de pitwall te duwen, finishte de race onder geel. Luis won dus voor Rosberg en Fattle, terwijl een gefrustreerde Kimi zijn slotoffensief in de kiem gesmoord zag. De Williams' eindigden als vijfde en zesde, ver achter de Ferrari's en ver voor de rest van het veld. Ditmaal bleef Massa Bottas wel tot aan de finishvlag voor. Met een zevende plek pakte Grosjean de eerste punten voor Lotus van het seizoen, terwijl Sauber weer met twee auto's in de punten reed: Nasr werd achtste, Ericsson het supertalent werd tiende. Ricciardo pakte met een negende plek weer wat puntjes voor het getergde en gefrustreerde Red Bull.

Zo eindigde de rustige Chinese Grand Prix met een vertrouwde winnaar. Volgende week wordt de Grand Prix van Bahrein gereden, alweer de vierde race van het nog prille seizoen en de laatste race voordat het Formule 1-circus de westerse wereld aandoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: