10-05-15

Rosberg slaat eindelijk terug

Net als vorig jaar is Mercedes het te kloppen team, maar waar Luis al drie overwinningen behaalde, kwam Rosberg niet verder dan twee tweede plaatsen. De kritiek was niet mals: Rosberg zou Luis niet genoeg onder druk zetten, klaagde te veel en vocht alleen met de Ferrari's. In Spanje sloeg Rosberg dan eindelijk terug: hij startte van pole en won de race onbedreigd.

Drie weken zaten er tussen de Grand Prix van Bahrein en die van Spanje. De Spaanse Grand Prix was de eerste in Europa, dicht bij de thuishavens van de teams. Nu zou het seizoen pas echt beginnen! Ferrari hoopte het gat naar Mercedes te kunnen dichten en ook het team van McLaren had langzaam zijn praatjes teruggekregen. De wagen had een nieuwe livery gekregen (zwart in plaats van zilvergrijs, wat weer twee kilo bespaarde) en bovendien was de zwakke Honda-motor weer iets verder opgevoerd. Nu zouden de punten worden binnengehaald!

Het liep anders. In de kwalificatie eisen de Mercedes' gewoon de eerste startrij op. Op het circuit waar de aerodynamica misschien wel de grootste rol speelt zijn ze een stuk sneller dan de Ferrari's. Opmerkelijk genoeg is Rosberg voor het eerst dit seizoen sneller dan Luis, dus staat hij voor het eerst dit seizoen op poleposition. Fattle houdt de schade beperkt met een derde plek, terwijl Räikkönen een wanprestatie levert met een zevende plek. Zijn excuus was dat zijn team een setje banden had verprutst. Bottas stond zodoende vierde, terwijl Massa een fout maakte en slechts negende was. Het betekende dat het team van Toro Rosso kon schitteren: Science was knap vijfde, Max zesde. Daarmee troefde het B-team van Red Bull weer eens het moederteam af: Kwjat en Ricciardo waren slechts achtste en tiende. Buiten de top 10 namen de teams één startrij in beslag, waarmee was aangetoond dat de auto belangrijker was dan de coureur. De Loti stonden op de zesde rij, voor de McLarens, de Saubers, de Force India's en natuurlijk de Manors.

Bij de start wordt de race al beslist, want waar Rosberg goed wegkomt, doet Luis dat niet, waardoor hij Fattle voorbij ziet vliegen. Hij moet nog zijn uiterste best doen om Bottas af te houden. Achter hem komen de Toro Rosso's in het gedrang. Ze proberen Räikkönen zo lang mogelijk achter zich te houden, maar de Ferrari gaat ze halverwege de eerste ronde al gemakkelijk voorbij. Massa moet iets meer moeite doen, maar met behulp van DRS gaat hij de Italiaanse Red Bulls voorbij alsof ze stilstaan.

Terwijl de Toro Rosso's in de openingsfase langzaam naar de middenmoot terugzakken, loopt Rosberg langzaam weg bij Fattle. Luis ziet zijn teamgenoot langzaam in de verte verdwijnen, maar hij slaagt er niet in de Ferrari te passeren. Zijn team probeert hem een helpende hand toe te steken door hem al in de dertiende ronde naar de pits te halen voor nieuwe banden. Luis' stop is erg slecht en dus haalt Ferrari Fattle een ronde later binnen. Zijn stop duurt drie seconden korter, zodat hij de Mercedes gewoon voorblijft.

Luis rijdt het gat dicht en doet een paar pogingen om de Ferrari te passeren, maar het lukt niet. Daarom spaart hij liever brandstof voor later in de race. Het beslissende moment is halverwege de race, als Luis voor de tweede keer naar de pits wordt gehaald. Ditmaal verloopt de stop goed en krijgt hij een setje van de trage harde banden gemonteerd. Hij valt terug tot achter Räikkönen, die ook op de hardere banden rijdt. Binnen een ronde zit Luis aan de staart van de Ferrari, waarna hij hem op start/finish passeert. Vervolgens rijdt hij kwalificatieronde na kwalificatieronde: hij is twee seconden per ronde sneller dan Rosberg en drie seconden per ronde sneller dan Fattle en Bottas die voor hem rijden.

Als Luis Bottas is gepasseerd, haalt Ferrari Fattle naar de pits. Hoe snel de Mercedes is, blijkt wel als Fattle ook op nieuwe banden anderhalve seconde per ronde verliest op Luis, die na de pitstop van Rosberg zelfs even aan de leiding gaat. Na zijn derde en laatste bandenwissel blijft hij Fattle voor, waarna hij zelfs nog even op Rosberg jaagt.

Tactisch gezien maakte Ferrari geen beste beurt, want behalve de verkeerde keus om Luis' strategie niet te volgen, kregen ze Räikkönen niet voorbij Bottas. In de slotfase komen de Finnen elkaar tegen. Bottas, die drie weken terug Fattle tot aan de finishvlag achter zich wist te houden, ontpopt zich steeds meer tot een Ferrari-killer, want ook Räikkönen komt maar niet niet langs de Williams.

Achter hen strijden de Toro Rosso's, inmiddels op een ronde achterstand, voor de tiende plaats. Waar Max bij de start voor Science was gekropen, was Science in de race wat beter. In de slotfase zijn zijn banden in betere conditie, ook omdat Max zich geregeld verremt. Een remfout in de chicane voor de laatste bocht breekt Max meteen op, waardoor Science hem de oren wast en ook nog op jacht gaat naar Kwjat. In de laatste ronde zet hij zijn wagen erlangs, waarna de twee contact maken en Science Kwjat via de uitloopstrook voor weet te blijven.

Even verderop komt Rosberg als winnaar over de streep hobbelen na een vlekkeloos en dominant optreden. Wat had hij deze zege nodig! Heel wat enerverender was Luis' race. De klassementsleider hield de schade met een tweede plek beperkt. Fattle kon, toen hij eenmaal was uitgestapt, ook wel leven met de derde plek. De Mercedes' waren gewoon veel te snel geweest. Bottas werd knap vierde, voor Räikkönen. Massa werd zesde op bijna een ronde. Ricciardo was best of the rest met een zevende plaats, voor Grosjean, Science en Kwjat. Max greep net naast de punten met een elfde plek en dat zal hem niet lekker hebben gezeten. Wel versloeg hij de Saubers en de Force India's.

En de McLarens dan? Die kwamen totaal niet uit de verf: Button werd zestiende en wist alleen de rijdende Manor-chicanes te verslaan, terwijl Alonso halverwege de race met een remprobleem uitviel. WK-punten kwamen geen moment in zicht. Dat kon niet gezegd worden van de kalende Pastoor, de winnaar van drie jaar geleden, die in de race bij een botsing met teamgenoot Grosjean schade opliep en later zijn auto in de garage moest zetten terwijl hij stevig in de punten reed. Er blijft de coureur met startnummer 13 dit jaar weinig bespaard.

Over twee weken staat de Grand Prix van Monaco op het programma. Kan Rosberg daar voor de derde keer op rij winnen? Of pakt Luis de draad daar weer op?

2 opmerkingen:

  1. Max had 2 ronden motorproblemen en een verkeerde bandenstrategie....jammer want hij ging m.i. prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is me inderdaad een raadsel waarom sommige teams hun coureurs op die harde banden blijven zetten terwijl die banden gewoon een stuk trager zijn en een nauwelijks langere levensduur hebben. Hij verloor ook nog een paar seconden bij zijn laatste pitstop, dus alles bij elkaar was het een rommelige race. Maar het grootste probleem was gewoon de snelheid. Anderhalve seconde in de kwalificatie werd twee à drie seconden per ronde in de race. Werd die Renault enorm afgeknepen? Vooralsnog is het gissen naar hun traagheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: