11-10-2015

Apenhoofd wordt overklast

Tja, wat kan ik zeggen? Soms verlies je een partij omdat je tegenstander gewoon goed speelt. In de meesterklasse is dat risico natuurlijk ook wel vrij groot, want het is natuurlijk de meesterklasse. Toch is het me de afgelopen jaren weinig overkomen dat ik zo werd overklast als gisteren. In de meeste partijen heb ik er wel een echt gevecht van kunnen maken, hoewel ik dan alsnog vaak genoeg aan de verkeerde kant van de score zat. Maar heel zelden had ik het gevoel dat mijn tegenstander zo goed speelde dat ik vanaf de eerste zet al het idee had dat er niks te halen viel. Gisteren was dat duidelijk wel het geval. Al snel had ik het gevoel dat ik tegen de bierkaai aan het vechten was. Soms heb je dat soort partijen, maar als het je ook nog met wit overkomt is het nog net even iets pijnlijker.

Mijn voorgevoel was ook niet echt goed in de aanloop naar de wedstrijd en dat is vaak een veeg teken. Kennelijk voel ik een nederlaag (of overwinning!) lang van tevoren aankomen, wat duidt op ofwel krachten van boven, ofwel een mentale blokkade. Ik weet ook niet wat het is, maar vervelend is het wel. Echt helder van geest was ik gisteren niet en dat hielp me ook niet om op de been te blijven tegen een soepel spelende Koen Lambrechts. Na in de opening iets niet helemaal goed te hebben gespeeld, ging het van kwaad tot erger. Ik kwam met de zet slechter te staan en het ontbrak me aan vernuft en creativiteit om de situatie het hoofd te bieden, zodat ik kansloos de bietenbrug opging. Tot overmaat van ramp verloor het team ook nog. Het enige geluk voor mij was dat ik niet de enige verliezer was, maar dat maakte de teleurstelling er nauwelijks minder op. Ik nam zelf maar het woord invalverbod in de mond. Hopelijk kan ik de komende ronden in de derde klasse mijn gebutste zelfvertrouwen weer wat opvijzelen.


Deze partij wordt mede mogelijk gemaakt door Knightvision.

1 opmerking:

  1. dit hoort erbij om een betere schaker te worden goede oppos een duel mee aangaan
    voor een 1uit2 vs je oppos in de 1e 2 rondes zou ik tekenen

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: