24-12-15

Racespelletjes van vroegâh (vervolg)

Eergisteren schreef ik een aantal technische samenvattingen van een aantal gesimuleerde Formule 1-races in Grand Prix 4. Daarom heb ik nu een wat uitgebreider verslag met screenshots (zoals beloofd). De gesimuleerde race die ik vandaag ga behandelen, is de Grand Prix van Engeland.

De start. Ralf op pole (buiten beeld), voor de Ferrari's van Barrichello en Schumacher.
De Ferrari's nemen bij het start het voortouw: Ralf ziet in de eerste bocht Barrichello passeren en op het lange rechte stuk glipt zijn broer er ook langs. In de middenmoot vinden de ongelukken plaats. Bernoldi wordt het slechtoffer van een kop-staartbotsing, maar ook De la Rosa, Villeneuve en Frentzen komen niet ongeschonden uit de strijd.

Chaos in de eerste ronde.
Waar Bernoldi zijn driewieler in het gras moet parkeren, weten de andere drie hun kreupele bolides nog wel naar de pits te brengen.

De drie brokkenpiloten buigen af naar de pits.
Na een korte reparatiestop kunnen de drie weer verder. Dat geldt niet voor Räikkönen, die al in de tweede ronde stilvalt. Trulli wordt erdoor verrast en rijdt zijn neus stuk op de Sauber, zodat hij ook een ongeplande pitstop moet maken. Voor polesitter Ralf is de race al in de derde ronde voorbij. De vader van Max rijdt tegen het afgebroken wiel aan en moet ook naar de pits voor een compleet nieuwe neus.

Verstappen raast langs Ralfs wrak en wordt verrast door een afgebroken wiel.
Daarna is het over met de pret. Vooraan rijden de Ferrari's langzaam maar zeker weg bij de McLarens. Achter hen rekent Montoya af met Heidfeld, terwijl Irvine op de zevende plaats een heel groepje ophoudt. Verderop doet de andere Jaguar hetzelfde: De la Rosa blijkt een onneembare horde voor Villeneuve en Trulli. Voor hen liggen de Minardi's. Yoong ligt voor Alonso, die zijn teammaat pas voorbijsteekt als De la Rosa in zijn spiegel opduikt. De la Rosa gaat Yoong ook snel voorbij, waarna hij op jacht gaat naar Alonso. Villeneuve en Trulli komen Yoong niet meteen voorbij, ook omdat ze meer met elkaar zitten te bakkeleien dan goed voor hen is. Trulli profiteert van een zwak moment van Villeneuve en gaat de Canadees voorbij. Even later is hij ook Yoong voorbij, maar is De la Rosa aan de horizon verdwenen.

Meer succes heeft teamgenoot Alesi, die Irvine te pakken krijgt en dan eindelijk zijn werkelijke tempo kan rijden. Hij moet echter al gauw naar de pits, net als Panis en de sterk rijdende Fisichella achter hem. Button, in de andere Benetton, stopt ook en komt precies voor de deur bij Villeneuve op de baan. De wereldkampioen van 1997 waagt een inhaalpoging en duwt de arme Brit in de chicane achterstevoren. Schumacher kan hem niet ontwijken en rijdt zijn voorvleugel stuk.

Schumacher klapt op de gespinde Button.
Beide coureurs moeten naar de pits voor een ongeplande pitstop. Voor Schumacher is het niet zo erg, omdat zijn geplande pitstop eraan zat te komen, maar voor Button betekende het dat hij gelijk weer naar de pits kon, waardoor hij tot een verblijf in de achterhoede veroordeeld werd.

Na zijn stop heeft Schumacher vrij baan en meteen gaat hij enorm snel. Hij werkt zich zonder veel problemen voorbij Montoya. Door de pitstops van de McLarens rukt hij weer op naar de tweede plaats achter Barrichello. Iedere ronde knabbelt hij weer wat van zijn achterstand af. Het gevecht om de koppositie wordt onderbroken als Schumacher zijn tweede stop maakt. Hij komt net voor Coulthard op de baan, maar wel achter Häkkinen. Barrichello blijft bij zijn tweede stop gewoon aan de leiding. Op nieuwe banden is Schumacher beduidend sneller dan Häkkinen en zonder veel problemen sluipt hij voorbij de Fin, zodat hij weer tweede ligt. Zou Barrichello een teamorder krijgen?

Elders op de baan zijn er nog de nodige gevechten. Zo is Heidfeld na zijn tweede stop achter Irvine op de baan gekomen. Hij is een stuk sneller, maar komt op de rechte stukken toch snelheid tekort om de krachtige Cosworth in te halen. Als Irvine door een achterblijver geïrriteerd wordt, lukt het hem wel en neemt hij de zesde plaats over.

De Ferrari's lijken regelrecht op een dubbelzege af te stevenen, totdat Barrichello in de één-na-laatste ronde ineens snelheid verliest. Was het dan toch de langverwachte teamorder? Nee, Barrichello duikt met een technisch probleem de pits in. Het mankement wordt ter plekke verholpen, maar door het oponthoud grijpt Barrichello naast het podium. Schumacher wint de race, voor Häkkinen en Coulthard. Achter Barrichello pakken Montoya en Heidfeld de laatste puntjes.

Uitslag
1. M Schumacher 1:25:33.691
2. M Häkkinen +8.413
3. D Coulthard +18.386
4. R Barrichello +25.866
5. JP Montoya +47.341
6. N Heidfeld +1:19.471
7. E Irvine op 1 ronde
8. O Panis op 1 ronde
9. G Fisichella op1 ronde
10. P de la Rosa op 1 ronde
11. HH Frentzen op 1 ronde
12. T Enge op 1 ronde
13. F Alonso op 2 ronden
14. J Button op 2 ronden
15. J Verstappen op 2 ronden

Rondetabel
Rondetabel van de race.
Race History Chart
De Race History Chart van de race.
Hieronder de Race History Chart in meer detail:

De kopgroep.

De middenmoot.
De staart.
Dat was me toch effe een lekkere race!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: