22-12-2015

Racespelletjes van vroegâh

We zitten nog midden in het koude, duistere jaargetijde en dat betekent voor mij dat ik niet van mijn computer ben weg te rammen. Zelfs de upgrade naar het gammele Windows 10 mocht de pret niet drukken. Wel had ik de behoefte om weer eens een echt racespel te spelen, maar waar vind je tegenwoordig nog goede racespellen? Van die zooi van Bug Masters gaat mijn hartje bijvoorbeeld niet sneller kloppen, dus ging ik maar proberen om een aantal echt antieke racespellen aan de praat te krijgen. Door het voortschrijden van de technologie was dat nog niet zo makkelijk. Uiteindelijk kon ik Need for Speed Porsche na wat gegoochel toch weer spelen. Alleen voor de soundtrack was het de moeite al waard, al waren de radiomuziekjes vreemd genoeg spoorloos verdwenen. Geen punt, want racetechnisch viel er een hoop lol aan te beleven. Wel moest ik er weer flink aan wennen, maar nadat ik een paar virtuele 911'jes had platgereden, ging het geleidelijk aan beter. Het enige nadeel van die spellen van EA is dat ze soms om onverklaarbare redenen crashen. Hoewel sommige problemen bekend zijn en ook verholpen kunnen worden, bederft een hardnekkige crash in de Alpen mijn raceplezier een beetje.

Daarom maar over naar Grand Prix 4 van Infrogames, eh, Infogrames. Racetechnisch is het allemaal wat minder, maar het spel crasht eigenlijk nooit. Omdat het spel Formule 1-races vrij realistisch kan nabootsen, kijk ik liever naar die racesimulaties dan dat ik zelf van mijn matige stuurmanskunsten ga genieten. Zoals ik al eens eerder had geschreven, is het spel een ruwe diamant. Het enige onrealistische aspect van het spel was de volledige afwezigheid van de turbulentie in het zog van een andere auto en een te sterk slipstreameffect, waardoor het inhalen te makkelijk werd. Ik heb het spel een beetje realistischer kunnen maken, maar ik hoop dat als Geoff Crammond ooit nog Grand Prix 5 gaat uitbrengen, dat hij veel aandacht aan deze zwakke plek gaat besteden.

In ieder geval kon ik met wat gerotzooi en gehack de circuits bijna in overtaking-free zones veranderen. Hieronder een aantal race-history charts (die per ronde de voorsprong/achterstand van alle coureurs op de gemiddelde rondetijd van de winnaar weergeven):

Race History Chart van de Grand Prix van Japan.
Suzuka is een circuit waar Formule 1-auto's niet makkelijk inhalen. Door de vele snelle bochten is het erg moeilijk om dicht achter je voorganger te rijden. In Grand Prix 4 hebben de virtuele bolides minder last van elkaar, maar door het slipstreameffect te verlagen, kon ik er toch voor zorgen dat de computers de grootste moeite hadden om elkaar te passeren. De snelste raceronden heb ik met gele bolletjes aangeduid. Doordat de bandenslijtage vrij hoog was, werden de snelste ronden vaak net na de pitstops neergezet. In deze race kwam de snelste raceronde op naam van Coulthard, die drie pitstops maakte en daardoor uiteindelijk terrein verloor. De Schot kwam in de openingsfase niet voorbij Schumacher, ondanks dat hij een lichtere auto had. Dat hij uiteindelijk na zijn tweede stop achter teamgenoot Häkkinen de baan op kwam, deed hem de das om. Doordat the Flying Finn zijn wagen in de slotfase langs de kant van de weg moest parkeren, kwam DC nog op het podium, achter de twee Schumachers.

Race History Chart van de Grand Prix van Amerika (deel 1).
Erg veel leek er op Indianapolis niet te gebeuren, maar nadat Trulli zijn wagen in de muur smeet, kwam er dan toch leven in de brouwerij. Inhalen was best mogelijk op het lange rechte stuk en ditmaal kwam Coulthard Schumacher wel voorbij, maar niet lang nadat hij de leiding had overgenomen, ging zijn wagen kapot. Doordat Coulthard zijn wagen niet al te zachtzinnig tegen de muur tot stilstand zette, brak er een wiel af, waar Montoya zijn voorvleugel tegen aan gort reed.

Race History Chart van de Grand Prix van Amerika (deel 2).
In de tweede helft van de race ging het ineens hard met de uitvallers. Ralf Schumacher viel net na zijn stop uit, waardoor Häkkinen de tweede plaats erfde. Michael Schumacher ging pas erg laat naar de pits en won met overmacht. De strijd voor de laatste podiumplek was spannender. Nadat Villeneuve was uitgevallen, ging het tussen de Sauber-coureurs en Montoya. De Colombiaan rekende bij zijn tweede stop af met Räikkönen, waarna hij Heidfeld in de slotfase ook nog de oren waste. De Duitser finishte nog wel voor zijn teamgenoot, die in het begin van de race toch wel een behoorlijk gat had geslagen. Het laatste punt ging naar Panis, terwijl Frentzen ondanks een sterk optreden geen punten scoorde. Fisichella won het achterhoedegevecht tegen teamgenoot Button en de beide Arrows'. De vader van Max kreeg Button bij de pitstops te pakken, maar bleef tot de laatste ronde achter teamgenoot Bernoldi. Die ging echter in de eerste bocht met blokkerende wielen rechtdoor, zodat Verstappen het stalduel alsnog in zijn voordeel besliste.

Dat was het voor deze keer over de racespelletjes van vroegâh. De volgende keer kom ik met screenshots!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: