20-02-16

Terugblik op 9 jaar Formule 1-verslagen IX

2015 was het tweede jaar van het tweede turbotijdperk van de Formule 1. Net als in 2014 was het team van Mercedes weer dominant. Van de concurrenten was alleen Ferrari, met Fattle, dichterbij gekomen. Williams speelde een figurantenrol en Red Bull zat het hele jaar modder te smijten naar motorfabrikant Renault, dat in hun ogen een waardeloze motor had ontwikkeld. Zodoende viel er weinig te genieten voor de neutrale Formule 1-fan. Vooraan waren de meeste races na de start al beslist en slechts driemaal wist Fattle de grijze bolides af te bluffen. Het enige lichtpuntje waren de spectaculaire optredens van Max, die er hoogstpersoonlijk voor zorgde dat de races soms nog het aanzien waard waren.

Vanwege de poll van de vorige keer toon ik ditmaal het verslag van de Grand Prix van Mexico, die voor het eerst in 23 jaar weer gehouden werd.


De Mexicanen zijn er in ieder geval blij mee. Afbeelding: Twitter.
Na een afwezigheid van ruim 23 jaar deed het Formule 1-circus het land van de drugsoorlogen, de smog en de sombrero's, ofwel Mexico, aan. In de Mexicaanse hoofdstad vond de zeventiende krachtmeting van het seizoen plaats. Hoewel de race van 1 november 2015 interessanter was dan de door Nigel Mansell gewonnen race van 22 maart 1992, scheelde het niet veel. Rosberg won voor de verandering, voor de wereldkampioen en Bottas.

Het op ruim 2 kilometer hoogte liggende Autódromo Hermanos Rodríguez doet qua lay-out een beetje denken aan het hogesnelheidscircuit van Monza, maar dan met een serie trage bochten in plaats van lange rechte stukken. De enige mooie bocht van het oude circuit, de Peraltada, was bij de renovatie vakkundig gesloopt omdat de veiligheid anders in het gedrang zou komen. In plaats daarvan was er een Mickey Mouse-sectie door een stadion aan het circuit toegevoegd. Doordat het circuit pas was geasfalteerd, moesten heel veel oliën en sappen nog intrekken en was de baan spekglad. Het probleem werd nog verergerd door de ijle lucht (waardoor de vleugels minder effectief waren) en de regendreiging.

Het Autódromo Hermanos Rodríguez met links de Peraltada. Afbeelding: McLaren.com.
Hoewel de kans op een natte race aanvankelijk nog erg reëel leek, liep die regenkans alsmaar terug. Op de racedag is het dan ook gewoon droog en dat is in het voordeel van de Mercedes. De grijze bolides spuiten meteen bij de rest van het veld vandaan. Rosberg, die weer eens van pole was gestart, komt goed van zijn plek en weet Luis zonder problemen tot aan de eerste bocht achter zich te houden. Achter hen gebeurt er meer. Zo krijgt Fattle, die een botsing tussen de Mercedes-rijders wel zag zitten, in de eerste bocht een beuk van Ricciardo, waardoor hij een lekke band oploopt en meteen een inhaalrace kan rijden. Ook geen geluk is er voor een andere meervoudig wereldkampioen: Alonso komt tegelijk met Fattle de pits in om op te geven. Die vervloekte Honda-motor is weer eens stukgegaan.

Vooraan gebeurt weinig: Rosberg heeft weinig te duchten van Luis. Samen lopen de Mercedes langzaam weg bij de Red Bulls van Kwjat en Ricciardo. Max rijdt knap tussen de Williams' in op de zesde plaats. De witte bolides zijn vanwege hun enorm hoge topsnelheid geduchte tegenstanders. Het probleem is echter dat ze hun banden in hoog tempo opvreten, dus duiken ze al snel de pits in voor nieuwe banden. Hun voorbeeld wordt gevolgd door de overige Mercedes-klantenteams, die zich vervolgens weer in het verkeer terugvinden.

In het verkeer zit ook Räikkönen. De ongelukkige Fin had een kwalificatie om gauw te vergeten. Door de wisseling van een versnellingsbak en een verzameling motoronderdelen kon hij bijna helemaal achteraan starten (alleen Button, die motorcomponenten voor de komende drie seizoenen wisselde, stond nog achter hem), waarna hij langzaam wat plaatsjes goedmaakte. Op nieuwere banden was Bottas echter sneller. Räikkönen geeft geen centimeter toe en dus klappen de Finnen bijna op een identieke manier als in Rusland op elkaar. Ditmaal is Räikkönen echter de ontvangende partij en met een gebroken achterwielophanging kan hij ontgoocheld uitstappen. Bottas heeft daarentegen zelfs geen krasje.

Door de stops van Kwjat en Ricciardo rukt Max zelfs even op naar de derde plaats. Na zijn stop ligt hij achtste, maar heeft hij wel nieuwere banden dan degenen om hem heen. De Mercedes stoppen vooraan als laatste en blijven comfortabel aan de leiding. Ze krijgen nog gezelschap van Fattle, die na zijn lekke band een warrige inhaalrace rijdt en veel uitstapjes naast de baan heeft. De viervoudig wereldkampioen haalt halverwege de race voor de tweede keer een nieuwe set banden en wordt door Rosberg op een ronde gezet. Hij kan de koploper aardig bijbenen, maar verliest nog meer tijd als hij ook Luis er nog langs moet laten.

Voor de rest gebeurt er weinig. Er worden verrassend genoeg geen pitstops meer gemaakt en er wordt verder maar weinig strijd geleverd. De bandenslijtage lijkt erg mee te vallen, want de Williams' en Force India's kunnen op hun veel oudere banden prima meekomen met de Red Bulls en Toro Rosso's. Sterker nog: Max komt onder druk te staan van local hero Sergio Pérez. Als Max een foutje in het stadiongedeelte maakt, gaat de dappere gladiator de rode stier tot vreugde van het publiek eenvoudig voorbij.

Opmerkelijk genoeg komen vooraan de Mercedes nog voor een tweede keer naar de pits. Kennelijk was Mercedes bang dat de banden het niet zouden houden, want de rondetijden gaven weinig aanleiding om een tijdrovende bandenwissel te rechtvaardigen. De voorsprong van de grijze bolides was groot genoeg om een veilige pitstop te maken, maar het deed allemaal wat vreemd aan, ook omdat de Williams' en Force India's zonder problemen het grootste deel van de raceafstand op één set banden hadden afgelegd.

Kort na het paniekerige pitstopintermezzo van Mercedes besluit Fattle zijn Ferrari eens krachtig in de muur te smijten. Met zijn uitvalbeurt maakte Fattle het rampweekend van Ferrari compleet. Wel kwam de safetycar de baan op, waardoor de Mercedes hun voorsprong zagen verdampen. Vooral stresskip Rosberg zal er niet al te blij mee geweest zijn.

Fattle kijkt beteuterd naar zijn zelfgecreëerde wrak. Niks lukte bij Ferrari in Mexico. Afbeelding: snaplap.
Bij de herstart nemen de Mercedes gauw weer de benen. Bottas slaat zijn slag en met behulp van zijn hoge topsnelheid ontfutselt hij Kwjat de derde plaats. Dat lukt Massa niet. De Braziliaan loopt te slapen en mist daardoor een uitgelezen kans om sitting duck Ricciardo bij de herstart te verschalken. Max zit nog achter de Force India's. Opmerkelijk genoeg is Pérez de enige coureur die tijdens de safetycarfase geen nieuwe banden had gehaald. Het lijkt de Mexicaan weinig te deren, want hoewel teamgenoot Hülkenberg langzaam aan de horizon verdwijnt, komt Max hem ook niet voorbij zeilen. De Toro Rosso met startnummer 33 moet zelf nog flink gaan oppassen voor de twee Loti, die de hele race bij elkaar in de buurt zijn te vinden. Tot inhaalacties komt het niet meer en dus finisht Max na Rosberg, Luis, Bottas, Kwjat, Ricciardo, Massa, Hülkenberg en Pérez als negende en daar was hij gezien zijn motorproblemen niet eens heel ontevreden mee. Grosjean kaapte het laatste punt voor de neus van teamgenoot Pastoor weg.

Zodoende won Rosberg voor het eerst in maanden weer een race, waardoor hij de tweede plek van Fattle in het kampioenschap overnam. Ditmaal was Luis, die in de race wel heel weinig moeite deed om Rosberg van de overwinning af te houden, nauwelijks aanspreekbaar na de race, kennelijk boos over de nutteloze bandenwissel. Of had hij voor de race te horen gekregen dat hij Rosberg niet mocht aanvallen? De wereldkampioen hield zich echter groot en vertelde dat Rosberg gewoon erg goed had gereden, ondanks dat de Finse Duitser af en toe ook op een foutje te betrappen was. Voor Bottas was het leuk om voor het eerst sinds Canada weer op het podium te staan.

Zo eindigde de tamelijk bloedeloze Mexicaanse Grand Prix met een ongebruikelijk podium, in tegenstelling tot de levendige Amerikaanse Grand Prix van vorige week. Over twee weken doet het Formule 1-circus het fraaie circuit van Interlagos aan in São Paulo, dat met zijn rustige autoverkeer en fantastische luchtkwaliteit een verademing zal zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: