08-04-12

Grand Prix 4: een ruwe diamant

Om deze formule 1-loze week door te komen, besloot ik weer eens aan het spel Grand Prix 4 te prutsen. Het is een bijna antiek formule 1-spel, maar ik denk niet dat de huidige formule 1-spellen beter zijn. Bijna negen jaar geleden kocht ik het spel voor een spotprijsje, mijn beste aankoop ooit. Van tijd tot tijd krijg ik weer zin om het te spelen. Vorig jaar wijdde ik een behoorlijk lang artikel aan het spel, dat vooral voor fraaie simulaties geschikt is.

Toch bevat het spel de nodige fouten. Het moest op tijd in de winkels liggen en door het haastige geprogrammeer zitten er wat fouten in de originele versie. Geen probleem, want er werd een officiële "patch" uitgebracht om allerlei stommiteiten uit het spel te halen. Verder waren er nog de leukste updates bedacht om het spel te verbeteren of up to date te houden. Als relatieve computerleek was het voor mij niet zo gemakkelijk om door de bomen het bos te zien. Mijn pogingen om allerlei updates en downloads aan het spel toe te voegen, waren nooit helemaal succesvol.

Toen ik mijn laptop kreeg, wilde ik het spel daar graag op installeren. Dat bleek niet helemaal goed te gaan: het spel is traag en crasht snel. Een paar maanden geleden ging m'n eigen computer dood. Gelukkig konden de bestanden nog worden gered en kreeg ik m'n pa's oude computer. Hij was ondertussen wel weer toe aan een nieuwere. Op het afdankertje van m'n pa kon ik het spel weer installeren. Ik probeerde stap voor stap updates/upgrades toe te voegen, maar dat ging goed mis: ik kreeg te maken met het witte-Ferrari-probleem: de graphics waren verprutst.

Pas na veel frustraties en herinstallaties kwam ik erachter wat ik niet goed had gedaan. Hieronder zal ik de instructies geven om GP4 goed te installeren:

1) Zorg voor een oude computer. GP4 is al bijna tien jaar oud en op nieuwe computers draait het niet goed.
2) Installeer het spel. Ik betwijfel of het spel nog afgeprijsd in de winkel ligt, anders kan ik het misschien nog uitlenen. Als het goed is, wordt het spel opgeslagen in een map als C: > Program Files > Infogrames > Grand Prix 4.
3) Zoek op internet naar "GP4 patch" en pak dit uit in de Infogrames-map.
4) Heel belangrijk: run het setupprogramma. Nu is je GP4-versie upgegrade van 1.00 naar 1.02.
5) Zoek op internet naar het decrypted .exe-bestand. Dit is de niet-versleutelde versie van het spel.
6) Maak een back-up van het oorspronkelijke .exe-bestand, mocht er iets misgaan.
7) Vervang het oorspronkelijke .exe-bestand door de het gedecodeerde bestand.
8) Zoek nu op internet naar "GPxPatch" en download de nieuwste versie (versie 3.93).

Als het goed is, ziet GP4 er nu perfect uit. Met GPxPatch kun je bovendien nog dingen in het spel veranderen, zoals het prestatieniveau van de wagens en coureurs. Daarnaast krijg je nu een hele hoop race-informatie cadeau tijdens het spel.

Naast deze downloads zijn er nog een paar dingen die ik zelf belangrijk vind, zoals CMagic (om veel parameters van de circuits te veranderen) en GP4 Tweaker (vooral vanwege de mogelijkheid om pitstops korter te laten duren.) Andere mensen zouden het misschien leuker vinden om nieuwe carsets te downloaden, maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan.

Race-ervaring
In ieder geval werkte het spel gisteravond goed op mijn computer. Ik was zelfs in staat een leuke race te rijden, hoewel het voor het publiek waarschijnlijk maar een saaie optocht was. Ik reed met David Couthard op Silverstone (dat zijn de standaardinstellingen) een volledige race-afstand. Voor de prestaties van de coureurs had ik een speciale, tamelijk realistische "performance-file" aangemaakt. De achterliggende technische gegevens zijn te vinden in dit artikel en ik wilde met behulp van de ingevoerde data bepalen in hoeverre een verschil aan "grip" en "vermogen" in de rondetijden tot uitdrukking komt, zodat ik mijn performance-files kan kalibreren.

In de race startte ik vanaf de laatste plaats, omdat ik te lui was om me te kwalificeren. Ik vergat echter een pitstopstrategie te bedenken, dus moest ik het maar doen met wat het team voor mij had bedacht. Ik bleek, net als de meeste andere coureurs, op een 2-stopstrategie te staan.

Mijn start was niet heel goed, maar toch kon ik voor de eerste bocht al wat coureurs inhalen. Ik reed agressief, maar zonder mijn auto te beschadigen. Na één ronde lag ik alweer elfde. Daarna ging het moeizamer, maar al snel had ik mijn (toch wel trage) teamgenoot in het zicht, die kennelijk veel benzine aan boord had.

Vooraan rijden de twee Ferrari's. Ditmaal worden er geen teamorders gegeven en moet Schumacher op eigen kracht voorbij de verrassend van pole gestarte Barrichello zien te komen. Dat lukt hem uiteindelijk, maar nog geen ronde na zijn inhaalactie ploegt hij door het grind na een stomme stuurfout. Hij valt helemaal terug tot de laatste plaats. Even later is zijn race voorbij. Geen idee waarom, maar het is voor de titelstrijd wel goed.

Ondertussen ben ik Hakkinen ook voorbij en lig ik vierde. De openingsfase ging verrassend goed en ik heb de kopgroep nog bijna in het vizier. De jacht om de koppositie lijkt geopend, maar dat valt tegen. Ik heb aanvankelijk moeite om Hakkinen af te schudden en het gat met de op de derde plaats liggende Montoya wordt ook maar mondjesmaat kleiner. Het gat naar Montoya wordt niet kleiner dan drie seconden en vlak voor m'n eerste stop beginnen mijn rondetijden op te lopen.

Ik sta zeven seconden stil in de pits en ik kom als zesde de baan op. Als Raikkonen is gestopt, kan ik gauw naar Hakkinen toe rijden. Hij heeft bandenproblemen en ik vlieg na mijn pitstop. Halverwege de race haal ik hem in. Op dat moment leidt Montoya de race. Hij zit ook op een 1-stopstrategie en verliest veel tijd door zijn versleten banden. Na zijn stop zit hij bovendien vast achter Hakkinen, terwijl ik de ene na de andere snelle ronde rij. De auto ligt fantastisch en ik kan eindelijk de nog door Michael Schumacher (!) neergezette snelste rondetijd verbeteren.

Helaas moet er wel een prijs voor worden betaald: mijn tweede pitstop is aan de vroege kant. Na de pitstops lig ik weer vierde. Ralf Schumacher ligt zo'n acht seconden voor me en Hakkinen ligt twintig (!) seconden achter me. Barrichello rijdt onbedreigd naar de overwinning, terwijl Montoya in de slotfase zijn tweede plek verliest aan zijn teammaat. Ik probeer het gat nog dicht te rijden, maar echt snel gaat het niet meer in de slotfase. Met de achterblijvers in zicht consolideer ik mijn vierde plaats. Ik vond het een goede en interessante race.

De rondetabel van de race, waarbij van iedere coureur tijdens iedere ronde zijn positie in de race is te zien. Pitstops worden aangeduid met hokjes met een witte kleurovergang in het midden.
Een screenshot tijdens de race. Te zien zijn de vele racegegevens: linksboven staat de circuitplattegrond, in het midden de tijd en het aantal te rijden ronden. Daarnaast de microtime, de huidige rondetijd vergeleken met de snelste, en daarnaast het rondenummer. Linksonder is een analoge snelheidsmeter (ik weet niet waar het voor dient) en onderin de stand.

Dit was in de laatste ronde. De twee BAR's waren in gevecht voor de achtste plek en ik had niet meer zo'n drang om ze voor de finishvlag in te halen.

Analyse
Na afloop van de race heb ik de gegevens verzameld, om dit vervolgens te analyseren. Daartoe heb ik de snelste raceronde per coureur (waaronder niet mijzelf) geprobeerd te verklaren aan de hand van de verschillen in grip en vermogen van de bolides. De bevindingen waren interessant.

Zo blijkt één extra pk de rondetijden op dit circuit met ongeveer 0,019 seconden te verbeteren. Het verschil tussen de sterkste en zwakste motor is in mijn performance-file 90 pk, dus het verschil in motorvermogen verklaart maximaal 1,7 seconden van de spreiding in rondetijden.

De gripcoëfficiënt is ongeveer 0,0019. De beste bolide heeft een gripniveau van (gemiddeld) 16384 eenheden, de slechtste bolide 15040. Deze gripniveaus worden nog met een willekeurige storingsterm aangepast, waardoor niet iedere race hetzelfde zal verlopen, maar als deze storingsterm volledig willekeurig is, maakt het voor de analyse niet uit. Het verschil in gripniveaus verklaart in dit geval maximaal 2,5 seconden, waardoor de totale spreiding zo'n 4,2 seconden zal bedragen.

Daarnaast zijn er nog verstoringen door pitstopstrategieën. Coureurs die maar één pitstop maken, hebben in het begin van hun stint veel benzine aan boord en later versleten banden, waardoor ze nooit echt snel zullen zijn. Toch geeft dit maar net een significant effect op de rondetijden.

Interessanter wordt het wanneer er niet wordt gekeken naar de invloed op de rondetijden, maar op de procentuele veranderingen. Zo blijkt het effect van één procent meer grip voor een afname van 0,35 procent in rondetijden te zorgen. Het effect van één procent meer motorvermogen is ongeveer de helft: 0,18 procent. Dit komt bijna exact overeen met de 0,15 procent waarmee ik de terugval van McLaren in 2001 kon verklaren. Hoezo realistisch?

Kortom, GP4 is een briljant spel, maar je moet goed weten hoe je het moet schuren om het ook echt te laten schitteren.

1 opmerking:

  1. :D je had vroeger ook a2-racer ofzo:D Mocht je met topsnelheden door Amsterdam scheuren. Echt super cool:)

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: