Geen geluid, geen spektakel en er dan wel de hoofdprijs voor proberen te vragen: de Formule 1 heeft de afgelopen jaren zijn hand overspeeld. Anno 2015 deugt er weinig meer aan: Mercedes domineert de races, Ferrari kan een beetje volgen en de rest lijkt voor spek en bonen mee te doen. Motorleveranciers Renault en Honda blijven achter de feiten aan lopen, middenmoters als Lotus, Force India en Sauber dreigen/dreigden failliet te gaan en dan heb je nog het team van Manor dat na het faillissement van Caterham (2014) en HRT (2012) nog braaf kilometers achter de rest aan blijft hobbelen. De situatie was zo nijpend dat de fans zelfs via een enorme enquête gevraagd werd wat er moest veranderen. De fans gaven aan dat ze alle reglementsveranderingen van de afgelopen jaren ongedaan wilden zien, maar daar werd vervolgens natuurlijk niet naar geluisterd, want wat weten de fans nou van autosport… Toch is er een begin gemaakt om de Formule 1 uit het slop te trekken: de wagens zullen vanaf 2017 waarschijnlijk een stuk sneller zijn. Misschien wordt het dan weer wat met de sport.
Mercedes (1e met 383 punten)
Net als vorig jaar heeft Mercedes het het beste voor elkaar. De combinatie van snelste auto, een goede betrouwbaarheid en twee goede coureurs is nagenoeg onverslaanbaar. Toch vertoont Mercedes zo nu en dan tekenen van zwakte: door slechte starts (Hongarije) en soms raadselachtige strategieën (Maleisië, Monaco) geeft het team onnodig punten weg en maakt het zichzelf moeilijker dan nodig is.
9
Lewis Hamilton (Luis) (1e met 202 punten)
Drie jaar Mercedes hebben van Hamilton een gepolijste coureur gemaakt. De kwalificatie is dit jaar weer echt zijn sterke punt en de races zet hij zonder veel moeite naar zijn hand. Vooral zijn berekenende optreden in China oogstte veel lof. Hamilton rijdt sterker dan ooit tevoren. Maar in Hongarije was de Hamilton van 2011 opeens weer terug. Geen geweldige manier om de zomerstop in te gaan.
9
Nico Rosberg (2e met 181 punten)
Hoewel het aan de cijfers niet te zien is (vorig jaar had Rosberg nog een voorsprong van 11 punten ten opzichte van Hamilton), is Rosberg dit seizoen veel meer aan Hamilton gewaagd. In de races oogde hij vaak zelfs de snellere van de twee, maar doordat het ondanks DRS nog altijd zo goed als onmogelijk is om een bijna net zo snelle auto in te halen, liep Rosberg bijna altijd achter de feiten aan. Alleen in Spanje vertrok hij van pole en dat is veel te mager. Als Rosberg zijn kwalificaties op peil weet te krijgen, kan hij Hamilton nog flink in verlegenheid brengen.
8
Ferrari (2e met 236 punten)
Na een teleurstellend seizoen had Ferrari het lek in 2015 ineens weer boven: al in de tweede race van het seizoen zette Vettel de Mercedes’ lelijk op hun nummer en ook in de andere races konden de rode bolides redelijk bijblijven. Boze tongen beweerden dat de hervonden snelheid van de Ferrari’s te danken was aan een truc met de brandstofleiding, want nadat de truc werd verboden, kende Ferrari een paar teleurstellende weekenden. Aan die reeks kwam in Hongarije, waar Vettel een dominante overwinning boekte, een eind. Ferrari doet weer helemaal mee.
9
Sebastian Vettel (Fattle) (3e met 160 punten)
Na een teleurstellend seizoen bij Red Bull leek het erop dat Vettel het spelletje een beetje verleerd was. Niets was minder waar, want bij Ferrari lijkt Vettel weer helemaal op zijn plek. Hij rijdt teamgenoot Räikkönen het snot voor de ogen en kan de oppermachtige Mercedes’ zelfs nerveus maken: zijn achterstand op Rosberg is na een half seizoen nog altijd minder dan een overwinning. Kan hij in zijn traditioneel sterke tweede seizoenshelft een gooi naar de titel doen?
9
Kimi Räikkönen (5e met 76 punten)
Hoewel Räikkönen nog altijd de laatste Ferrari-wereldkampioen is, wordt de geïrriteerd ogende Fin al voor het tweede jaar op rij bij de Italianen door zijn teamgenoot vermorzeld: dit jaar is de veel gretiger ogende Vettel ongeveer met dezelfde cijfers als Alonso vorig jaar te sterk. Räikkönens problemen liggen in de kwalificatie, waardoor hij al meteen achter de feiten aan loopt. De races verlopen doorgaans beter, met als hoogtepunt de tweede plaats in Bahrein, maar die knullige uitglijders in Canada en Oostenrijk zijn een ex-wereldkampioen onwaardig.
5
Williams-Mercedes (3e met 151 punten)
Met een derde plaats in de tussenstand doet Williams keurig aan vormbehoud. Toch zijn de stijve Britten daar niet tevreden mee: eind 2014 was Williams het enige team dat het Mercedes lastig kon maken en dus hoopten ze die lijn door te kunnen trekken. Het ontwerp van de nieuwe wagen was te conservatief (de zwakke plekken van zijn voorganger waren bijvoorbeeld niet of onvoldoende opgelost) en dus moest Williams niet alleen toezien hoe Mercedes onbereikbaar werd, maar ook hoe Ferrari ze te snel af was. Zelfs Red Bull kan nog een bedreiging gaan vormen. Toch doet Williams het helemaal niet slecht gezien de middelen die ze hebben.
8
Valtteri Bottas (4e met 77 punten)
Ondanks dat hij de eerste race moest laten schieten, staat Bottas boven Massa in het WK. Bottas’ seizoen wordt gekenmerkt door stabiliteit: op de Mickey Mouse-baantjes in Monaco en Hongarije na finishte hij steeds tussen de derde en zesde plaats. Als hij een Ferrari kon verslaan, dan deed hij dat netjes. Toch zaten er niet echt uitschieters tussen: alleen in Canada stond hij op het podium.
7
Felipe Massa (6e met 74 punten)
Minder botsingen, dus meer punten: daarmee is het verschil tussen Massa’s twaalfde en dertiende Formule 1-seizoen te omschrijven. Hoewel Massa in de kwalificaties vaak de snellere Williams-coureur was, was Bottas weer wat beter in de races. Qua puntentotaal ontlopen de coureurs elkaar weinig en ook in behaalde podiumplaatsen doen ze niet voor elkaar onder. De Williams-coureurs zijn dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, goed aan elkaar gewaagd.
6
Red Bull-Renault (4e met 96 punten)
Wat waren ze woedend op Renault bij Red Bull. Na vier wereldtitels op rij wilde het vorig jaar niet lukken omdat Renault geen turbomotoren kon bouwen en dit jaar leek het alleen nog maar erger te zijn geworden. Toch moest Red Bull bij zichzelf te rade gaan, want ze werden zelfs door hun B-team om de oren gereden. Inmiddels laat Adrian Newey zijn gezicht weer wat vaker zien en geleidelijk is het beter gegaan: in Hongarije behaalde het team zelfs een dubbele podiumklassering.
7
Daniel Ricciardo (7e met 51 punten)
De wereld leek aan zijn voeten te liggen toen hij Vettel vorig jaar alle hoeken van de baan liet zien, maar in 2015 is alles weer anders: Vettel wint bij Ferrari zijn races, terwijl Ricciardo het flink moeilijk heeft met de nog altijd erg jonge Kwjat. Zijn starts zijn nog steeds belabberd en daardoor vocht Ricciardo vaak in de middenmoot of zelfs de achterhoede de gevechten uit. Toch scoorde Ricciardo vaak punten en spreidde hij in Hongarije veel strijdlust tentoon.
7
Daniïel Kwjat (8e met 45 punten)
“Kwjat eruit, Max erin!”, werd er in het begin van het seizoen vaak geroepen. De jonge Rus, die vorig jaar al in zijn debuutseizoen naar de hoofdmacht van Red Bull promoveerde, was een gemakkelijk doelwit. In de eerste races van het seizoen speelde hij in de nukkige Red Bull ook maar weinig klaar, maar al snel had hij de slag te pakken en sindsdien rijdt hij Ricciardo geregeld om de oren. Met een solide tweede plaats in Hongarije heeft hij aangetoond dat hij echt in de Formule 1 thuishoort.
7
Force India-Mercedes (5e met 39 punten)
Het was al een klein wonder dat de Force India in het begin van het seizoen van de partij was. De nieuwe wagen was pas heel laat gereed en bleek ‘vanuit de doos’ al meteen betrouwbaar te zijn. De snelheid liet te wensen over: ondanks de vele paardenkrachten van Mercedes bleven de punten vaak buiten bereik. In Engeland kwam dan de langverwachte nieuwe auto, die inderdaad sneller bleek. Maar helaas ook fragieler: in Hongarije braken er constant onderdelen van de wagens af, wat de concurrentie een hoop punten toespeelde. Dat was een duur grapje en nog gevaarlijk ook.
5
Nico Hülkenberg (9e met 24 punten)
Ook in 2015 heeft Hülkenberg maar een matige auto onder zijn kont. Hoewel Hülkenberg in de kwalificatie doorgaans de snellere was en in de races meer punten scoorde, had hij het nog verdomd moeilijk met Pérez. Hülkenberg was vooral beter in de races waarin er wel iets te halen viel: zijn zevende plek in Australië was een applausje waard. Zijn beste optreden ging echter vrij onopgemerkt voorbij: in Engeland was hij in de wisselende omstandigheden fenomenaal snel. Doordat hij zijn bandenwissels niet goed timede, kon hij er echter maar nauwelijks van profiteren en restte hem een zevende plaats. Weer geen podium.
7
Sergio Pérez (Chicko) (13e met 15 punten)
Net als in vorig jaar is Pérez door Hülkenberg qua puntentotaal afgetroefd. Hoewel Pérez net zo vaak voor Hülkenberg is gefinisht als omgekeerd, leverde het hem minder punten op. Pérez’ zwakke punt is namelijk de kwalificatie, waardoor hij vooral in de races dat de Force India’s competitief zijn achter de feiten aan loopt. Toch heeft Pérez ieder seizoen wel weer een paar erg sterke races. Monaco was misschien niet van het kaliber Monza 2012, maar desondanks behoorlijk indrukwekkend. Positief is dat Pérez dit jaar veel minder brokken maakt dan de afgelopen jaren.
6
Lotus-Mercedes (6e met 35 punten)
Hoewel de coureurs constant benadrukken dat de Lotus van dit jaar veel beter is dan die van vorig jaar, zijn de betere prestaties van dit jaar puur te danken aan de motor. Lotus rijdt dit jaar met Mercedes- in plaats van Renault-motoren en dat maakt natuurlijk een wereld van verschil. Desondanks is Lotus maar een zeer bescheiden middenmoter: het team moet alle andere Mercedes-teams boven zich dulden. Zelfs Toro Rosso, met die krachteloze Renault-motoren, is vaak te sterk voor ze. De hoogtijdagen van 2012 en 2013 zijn heel ver weg voor het team uit Enstone.
4
Romain Grosjean (First Lap Nutcase) (10e met 23 punten)
Hoewel hij een beetje met een onzichtbaarheidsmantel om rijdt, is Grosjean dit jaar, afgezien van een paar domme botsingen, best lekker bezig. In de schaduw pakt hij zijn puntjes: van de zeven keer dat hij aan de finish kwam, reed hij vijf keer in de punten. Zijn beste klassering waren drie zevende plaatsen. Indrukwekkender is dat hij kwalificatietalent Maldonado op zaterdag er steeds goed onder houdt. Het valt te hopen dat Lotus weer wat progressie boekt, zodat de timide Fransoos echt wat kan laten zien.
7
Pastor Maldonado (Pastoor) (14e met 12 punten)
In een tijdperk waarin de wagens bijna niet meer kapot gaan, heeft Maldonado het voor elkaar gekregen om meer DNF’s dan finishes achter zijn naam te hebben. De techniek liet hem soms in de steek, maar vaak kwam zijn Lotus ook niet ongeschonden uit de strijd. Hoewel de Venozolaan de schijn altijd tegen heeft, kon hij lang niet aan alle botsingen iets doen. Door de vele botsingen bleven de resultaten wel achter: alleen in Canada en Oostenrijk reed Maldonado in de punten.
4
Toro Rosso-Renault (7e met 31 punten)
Een puik chassis en twee veelbelovende rijders: Toro Rosso kan tevreden zijn over 2015. Natuurlijk wordt l’équipe de Franz Tost gehinderd door de zwakke Renault-motor. Op de snelle circuits heeft het voormalige team van Minardi niks te zoeken. Maar op de tragere circuits doen ze heel lekker mee en moeten de Red Bulls zelfs voor ze oppassen. Daarom is het ook jammer dat er organisatorisch te veel misgaat: het team heeft de neiging de pitstops op de slechtst denkbare momenten volledig te verprutsen, waardoor Max Verstappen en Carlos Sainz de nodige punten door de neus zijn geboord. Toch heeft het team het puntentotaal van vorig jaar al overtroffen en jaagt het op de vijfde plaats bij de constructeurs.
8
Max Verstappen (Max) (11e met 22 punten)
Natuurlijk had iedereen zijn zegje klaar toen Max op zijn 17e zijn debuut maakte. Te jong, onverantwoord, slecht voor de sport, noem het maar op. Max werd er niet warm of koud van. Voor hem telden alleen de acties op de baan. Met gedurfde inhaalacties was hij er bijna in zijn eentje verantwoordelijk voor dat de eerste helft van het seizoen het aanzien een beetje waard was. Toch was het niet alleen maar hosanna: met zijn botsing met Grosjean in Monaco maakte hij geen vrienden, al liet hij zich niet door zijn veel oudere collega’s onder tafel lullen. In Hongarije volgde de bekroning van een goede eerste seizoenshelft, ironisch genoeg in een race waarin hij de kat uit de boom keek.
8
Carlos Sainz (Science) (16e met 9 punten)
Doordat de schijnwerpers op zijn teamgenoot waren gericht, maakte Sainz in de luwte zijn debuut en daar was hij eigenlijk helemaal niet zo blij mee. Hij wilde graag laten zien dat hij ook enorm goed kan rijden, maar dat bleef vaak onderbelicht. Het lijkt erop dat Sainz en Max goed aan elkaar gewaagd zijn: Sainz is in de kwalificaties vaak wat sneller, Max in de races. Lange tijd gingen ze ook qua punten gelijk op, maar door een pechreeks en een wat gelukkige vierde plaats in Hongarije heeft Max nu even flink afstand genomen.
7
Sauber-Ferrari (8e met 22 punten)
De serie rechtszaken met Van der Garde in het openingsweekend in Australië was even kolderiek als gênant voor de Zwitserse renstal. Uiteindelijk kwam Sauber er vrij gemakkelijk vanaf en reden beide coureurs in het openingsweekend stevig in de punten. Bestaat er nog gerechtigheid in de Formule 1? Gelukkig wel, want na de 14 punten in het openingsweekend waren Nasr en Ericsson in de volgende negen races slechts goed voor 8 puntjes, waardoor Sauber geleidelijk naar de staart op de ranglijst terugzakte. WK-punten dreigen buiten bereik te komen voor de blauw-gele bolides.
5
Felipe Nasr (12e met 16 punten)
Een gedecimeerd deelnemersveld, wat ellebogenwerk bij de start en nog wat uitvallers: zonder geluk vaart niemand wel. Met een fraaie vijfde plaats bij zijn debuut zette Nasr zich op de kaart, maar net als bijvoorbeeld Magnussen vorig jaar, kon hij die vliegende start geen vervolg geven. Helemaal een eendagsvlieg is Nasr niet, getuige zijn puntenfinishes in China en Monaco, maar op eigen kracht lukt het hem niet meer om in de punten te rijden.
7
Marcus Ericsson (18e met 6 punten)
Heel hooggespannen waren de verwachtingen niet voor Ericsson. De bleke Zweed had in zijn debuutseizoen bij Caterham weinig in te brengen tegen Kobayashi en dit jaar is Nasr vaak wat sneller. Wel lijkt Ericsson de slag de laatste races beter te pakken te hebben: hij kwalificeerde zich de laatste races vaak voor Nasr en hij kaapte in Hongarije het laatste punt voor de neus van zijn teamgenoot weg.
6
McLaren-Honda (9e met 17 punten)
Het was al niet best in 2013 en 2014, maar met de overstap naar Honda heeft McLaren zich nog meer in de vingers gesneden dan ze ooit hadden kunnen denken. Het team van Lotus stuurt ze waarschijnlijk nog elke dag een bosje bloemen uit dank dat zij nu met de Mercedes-motoren mogen rijden. Want hoewel Honda in feite een jaar langer de tijd had om het motorontwerp te optimaliseren, bouwden ze een motor die zo dorstig en onbetrouwbaar was dat-ie nooit op vol vermogen kon rijden. Het gevolg: de McLarens waren stuitend traag en ook nog onbetrouwbaar. Gelukkig is er een voorzichtige stijgende lijn te bespeuren en door Alonso’s bemazzelde vijfde plaats in Hongarije kan het team zowaar omhoogkijken.
1
Fernando Alonso (15e met 11 punten)
Na vijf jaar tobben had Alonso het wel weer gezien bij Ferrari. Hij kwam een paar keer dicht bij zijn derde wereldtitel, maar toen bleek dat de turbomotor van de rode bolide de nodige pk’s ontbeerde, had hij er geen fiducie meer in en sprong hij bij McLaren aan boord. Hij belandde van de regen in de drup, want waar de Ferrari’s weer winnen, komt de Honda-motor de nodige pk’s tekort. Ondanks een bizar testongeluk dat hem in de openingsrace aan de kant hield, blijft hij positief en dat valt hem te prijzen.
7
Jenson Button (17e met 6 punten)
Echt naar zijn zin lijkt hij het niet meer te hebben in de Formule 1. De sport is volgens hem te traag geworden en daarin kun je hem geen ongelijk geven. Het probleem doet zich nog extra hard voelen omdat Buttons McLaren niet vooruit te branden is. In het openingsweekend wist de Brit de race zowaar uit te rijden, maar verloor hij continu 4 (!) seconden per ronde op oud-teamgenoot Hamilton. Betere zaken deed Button in Monaco, waar hij met een knappe achtste plek de eerste punten voor het team van het seizoen behaalde.
7
Manor-Ferrari
Eind vorig jaar, nadat Bianchi was verongelukt, trok Maroesja de luiken dicht. Opmerkelijk genoeg maakte het team dit jaar ineens weer een doorstart als Manor. Waar de grote rivaal Caterham in de tussentijd alsnog kopje onder was gegaan, waren de rood-witte bolides in Australië gewoon van de partij. Daar was dan ook alles mee gezegd, want doordat het team alle computers en servers had moeten verkopen, kregen ze de motoren niet eens aan de praat. Dat probleem was de tweede race opgelost en sindsdien hobbelen de Manors braaf mee, ver achter de rest aan.
6
Roberto Merhi (19e met een 12e plaats)
Langzaam maar zeker lijkt Merhi de overhand te krijgen bij de rodelantaarndragers van het seizoen. Waar hij in het begin van het seizoen zijn beklag deed dat hij door zijn hogere gewicht niet competitief was, laat hij teamgenoot Stevens nu geregeld zijn achtervleugel zien. Profiterend van de pech van anderen (waaronder Stevens) pakte hij in Engeland een knappe 12e plaats, het beste resultaat voor het team sinds Bianchi’s negende plaats in Monaco vorig jaar.
6
Will Stevens (20e met een 13e plaats)
Nadat hij de eerste twee races had moeten missen, maakte Stevens in China dan eindelijk zijn debuut voor Manor (hij reed vorig jaar immers al een keer voor Caterham). Aanvankelijk was hij teamgenoot Merhi de baas, maar de laatste races zijn de rollen omgedraaid en dus heeft Merhi meer kunnen profiteren van de chaotische races voor de zomerstop.
6
Grappig genoeg heeft Autosport vrijwel dezelfde cijfers. De verschillen (mijn cijfers tussen haakjes):
BeantwoordenVerwijderenRosberg 7 (8)
Räikkönen 6 (5)
Bottas 8 (7)
Massa 8 (6)
Hülkenberg 8 (7)
Pérez 7 (6)
Maldonado 5 (4)
Sainz 8 (7)
Alonso 8 (7)
Merhi 5 (6)