Dit artikel gaat over de GP van Singapore van 25 september jl.
Nog vijf overwinningen moet Button scoren in de overige vijf races. Tegelijkertijd moet hij ervoor zorgen dat Fattle geen punt meer scoort. Alleen dan voorkomt hij dat de jonge Duitser zijn titel prolongeert. Voor de overige titelkandidaten ging het licht wel uit in de nachtrace in Singapore. Op grote achterstand kwamen Webber, Alonso en Luis binnenhobbelen. Zij zullen volgend jaar weer niet met startnummer 1 rondrijden.
Kwalificatie
Op het stratencircuit van Singapore wordt het krachtsverschil tussen de verschillende “merken” genadeloos blootgelegd. In de top tien bezetten vijf teams ieder een startrij. De Red Bulls zijn weer eens dominant. Fattle eist rustig de pole op en Webber kwalificeert zich als tweede. Bij McLaren verslaat Button zijn teamgenootje, die een lekke band krijgt en daarom in de beslissende sessie slechts één vliegende ronde aflegt. Alonso is vijfde, bijna een seconde sneller dan Massa. De Mercedessen en Force India’s dringen knap door tot Q3. Daarin rijdt alleen Rosberg een rondje. De rest spaart banden.
De Renaults zijn stuitend traag, net als de Toro Rosso’s. Bümi is zijn jonge teammaat dit keer wel duidelijk de baas, terwijl Petjerov Q2 niet eens haalt. Een duidelijk teken dat de gouden bolides totaal niet uit de voeten konden op de vijf kilometer lange piste. Zelfs Senna is tot weinig meer in staat dan wat Hidefeld zou kunnen. Het geeft wel te denken, want in het begin van het seizoen behaalde het team nog twee podiumplaatsen. Co Valainen is maar een seconde trager. Overigens wonnen de andere loserbakken het gevecht tegen de 107-procentlimiet maar net.
Race
Onder gunstige omstandigheden kon Fattle het kampioenschap al binnenhalen als hij zou winnen en zijn directe concurrenten niet in zijn buurt zouden finishen. Luis was al op zo’n achterstand gezet, dat hij bij een overwinning van Fattle hoe dan ook kansloos was. Bij de start gaat ook alles mis voor hem: Webber zoals altijd weer een slechte start en houdt Luis op. Button rukt op naar de tweede plaats en Alonso ziet zich terug op de derde plaats. Webber weet de schade te beperken tot een vierde plaats. Achter hem duwt Massa Rosberg opzij, die de chicane afsnijdt en zijn plaatsje teruggeeft aan de Braziliaan. Luis ziet het voor zijn snufferd gebeuren en laat zich vervolgens ook nog passeren door Shoeface.
Vooraan loopt Fattle meteen gigantisch weg bij Button, die moeite heeft met het rijden met volle tanks. Luis baant zich een weg langs de twee Mercedessen. Met behulp van DRS is het inhalen een peulenschil. Al gauw meldt hij zich achter de Ferrari van Massa. Webber zit in de Ferrari-sandwich. Doordat zijn DRS niet goed werkt, komt hij ook niet snel uit de verdrukking. Pas als Alonso’s banden naar de knoppen gaan, raapt hij al zijn moed bij elkaar om de Spanjaard buitenom te passeren. Alonso gaat meteen naar de pits, net als de Mercedesrijders, die duidelijk last hadden van de hoge bandenslijtage.
De vroege pitstops dwingen de andere toppers om ook over te stappen op nieuwe banden. Massa en Luis komen achter elkaar binnen. Waar Massa harde banden krijgt, krijgt Luis de zachte banden. Eenmaal terug op de baan, komt hij meteen met een optimistische inhaalpoging op de proppen, waarbij hij zijn voorvleugel onhandig stukrijdt op de rechter achterband van de Ferrari. Met een lekke achterband sukkelt de woedende Massa terug naar de pits, terwijl Luis nog een rondje door probeert te rijden zonder voorvleugel. Als hij eindelijk stopt, krijgt hij om de een of andere reden nieuwe banden, waarna hij zich weer naar voren moet zien te werken.
De winnaar van de eerste serie pitstops is Alonso. Hij rijdt weer voor Webber, die na zijn pitstop ook niet erg snel is. Op hetzelfde moment krijgt Luis een drive-throughpenalty. Het licht gaat uit voor de man die op “first name terms” is met de Stewards. Ondertussen doet Truly van zich spreken. Hij heeft nog geen pitstop gemaakt en ligt elfde. Die Resta is om dezelfde reden naar voren gekomen. Hij ligt op een fraaie derde plaats door zijn gok om op de hardere band te starten. Als Alonso hem voorbijrijdt, bezoekt ook hij de monteurs.
Vooraan gebeurt er niet veel, maar in het middenveld proberen Massa en Luis naar voren te komen. Ditmaal komt Luis de Braziliaan wel voorbij, die kort daarna weer nieuwe banden haalt. Datzelfde doet Shoeface. Op nieuwe banden is hij loeisnel, al ligt hij ver achter de koplopers. Wel moet het genoeg zijn om verder te komen in de subtop. De Force India van Subtiel is het voornaamste doelwit, nadat hij zijn snellere teamgenootje had laten passeren. Rosberg jaagt fanatiek op zijn landgenoot, maar komt in de laatste bocht naast de ideale lijn terecht en verliest veel snelheid. Perez ziet zijn kans schoon en haalt de Mercedes in. Rosberg gaat meteen in de tegenaanval en beslecht het duel dankzij een flinke por in zijn voordeel. Vervolgens krijgt Perez het aan de stok met Shoeface. Die duikt er als een jonge hond op af en wordt verrast door het snelheidsverschil. Het resultaat: Shoeface wordt gelanceerd en komt met een behoorlijke vaart tegen de muur tot stilstand.
Verkeer stopt Button
Het ongeluk zorgt voor een safetycarperiode. Shoeface blijkt ongedeerd te zijn en terwijl zijn wrak wordt weggesleept, komen de koplopers binnen voor hun derde setje banden. Als de race na enkele ronden wordt vrijgegeven, is er nog bijna een halve race te gaan. In tegenstelling tot de rest, heeft Fattle geen last van de achterblijvers en daardoor bouwt hij meteen weer een grote voorsprong op. Als Button eindelijk voorbij de tragere deelnemers is, kijkt hij tegen een achterstand aan van tien seconden, ongeveer de helft van wat het was voor de safetycar. Ondertussen ontdoet Webber zich definitief van Alonso.
Verder achter in het veld vliegt Luis voorbij de Force India’s en Rosberg, waardoor hij op de vijfde plek komt te liggen. Ook hij kijkt tegen een grote achterstand aan, maar kon hij het gat met Alonso nog dichtrijden? Vooraan maakt Fattle zich een beetje zorgen om Button. Zou de Brit nog een pitstop moeten maken, of kon hij de race uitrijden met deze banden? Met nog een kwart wedstrijd te gaan, komt Webber voor de derde keer bij zijn team op bezoek. Hij keert terug tot vlak achter Luis. Hoe zou Luis de rol als verdedigende partij bevallen, na wat hem vorig jaar gebeurde? Van enige tegenstand is echter geen sprake. Luis’ banden zijn erg ver heen en na een langzame ronde, komt ook hij binnen voor nieuwe banden. Ondertussen is Button ook gestopt, waardoor Fattle een ronde later met een gerust hart hetzelfde kan doen.
Tot dat moment is Co Valainen, die bij zijn pitstop roekeloos wordt weggestuurd door zijn team, de enige die Fattle bang kan maken. Een paar ronden later blaast teamgenoot Truly zijn motor op. Kon iemand Fattle nog tegenhouden? Terwijl Luis het door de pitstop verloren terrein terugwint, beginnen Fattles rondetijden in te storten. Hij verliest ineens twee seconden per ronde op Button, die Webber al op grote achterstand heeft gezet. In de slotfase gaat hij er goed voor zitten. Fattle moet zich nog langs een hele kluit achterblijvers zien te werken en dat kost hem zichtbaar moeite.
Button ziet het handenwrijvend aan, maar ook hij moet de slakken nog voorbij. Hij heeft de pech dat de Williamscoureurs net op dat moment met elkaar in gevecht zijn. Als die zijn uitgevochten, is Buttons achterstand met twee volle seconden gegroeid en moet er een wonder gebeuren, wil hij de race nog kunnen winnen.
In de laatste ronden gebeurt er nog genoeg. Zo gooit Alguersuari, die ditmaal niet alleen zijn kwalificatie, maar ook zijn race opofferde, zijn wagen in de muur. De safetycar komt gelukkig niet op de baan. Daardoor moet Fattle in de laatste ronde opnieuw een groep bolides inhalen. Dat zijn niet de minsten: achtereenvolgens worden Perez, Massa, Subtiel en Rosberg op een ronde gezet. Zij komen desondanks nog in de punten. Button weet het gat nog bijna te dichten, al komt hij aan de finish nog anderhalve seconde tekort om het kampioenschap nog een heel klein beetje spannend te houden.
Op een halve minuut achterstand kwam teamgenoot Webber aan de finish. Alonso werd op bijna een minuut achterstand als vierde, terwijl Luis niet verder kwam dan een vijfde plaats, wat gezien zijn snelheid teleurstellend was, maar gezien zijn tegenslag wel vrij normaal. Die Resta haalde een erg knappe zesde plaats binnen, nog net in dezelfde ronde als de leider. De rest was op een ronde of meer achterstand gezet. Treffender kan de dominantie van de topteams over de rest niet in kaart gebracht worden. Des te opmerkelijker is Fattles dominantie. Alleen door een wonder wordt hij over twee weken in Japan geen kampioen.
Stand
In de strijd om de vijfde plaats in het constructeurkampioenschap deed Force India goede zaken. In deze vorm zal Renault nog moeten vrezen. Of Renault dit jaar nog punten gaat scoren, is na deze race twijfelachtig. Petjerov presteerde het om nog achter de Lotus van Co Valainen te finishen. Senna deed het met een vijftiende plek nauwelijks beter. Ook Sauber is de laatste tijd niet erg goed op dreef. Gelukkig pakte Perez nog een puntje, want Co Biaggi viel in de kwalificatie alleen op door zijn domme crash en in de race als-ie de leiders in de weg zat. Doordat Toro Rosso ook een weekend had om snel te vergeten, is de zevende plaats in het constructeurkampioenschap nog niet meteen in gevaar. Williams grijpt het hele jaar al net naast de punten. Ditmaal was het met een elfde (Pastoor) en dertiende (Barrichello) plaats niet anders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: