28-10-12

Doodgebloed

Het is een treurige conclusie: anno 2012 gebeurt er weinig in de formule 1-races als de weergoden niet meewerken. En dus wint Fattle. Na zijn dominante zeges in Singapore, Japan en Zuid-Korea, was de nummer-1-coureur van Red Bull ook in India veel te sterk voor de rest. De strijd lijkt zowel op de baan als in de WK-stand te zijn doodgebloed, al houdt Alonso dankzij een bekeken tweede plaats nog een miniem kansje op de titel.
 
Het seizoen begon zo veelbelovend, met iedere race weer een nieuwe winnaar, maar na de zomerstop heeft Red Bull de zaakjes op orde gekregen en raast Fattle met een noodgang naar zijn derde wereldtitel op rij. In het door smog geteisterde Boudh International Circuit boekte hij zijn vierde overwinning op rij en voor de derde keer op rij hoefde hij de leidende positie geen moment af te staan.
 
In de kwalificatie werd al duidelijk dat het voor Alonso erg lastig zou worden om bij te blijven in de titelstrijd: de Red Bulls pakten weer eens de eerste startrij, de tweede rij was voor de McLarens en de Ferrari's moesten het slechts doen met de derde startrij. Met Fattle op pole (hij was een fractie sneller dan zijn teamgenoot) en Alonso slechts vijfde, zag het er niet al te hoopvol uit. Hoewel Alonso's achterstand in het WK maar zes punten is, is het moeilijk voor te stellen dat Fattle de laatste Grand Prix niet ook gewoon wint. Alonso is daarentegen sinds eind juli niet meer in de buurt geweest van een zege. Hij moest hopen dat Fattle ook een keer pech zou krijgen, of dat iemand anders the Finger-Man de loef af zou steken.
 
Mark Webber probeert het nog wel bij de start. De Australiër komt verrassend goed van zijn plek en stormt bijna zij aan zij met zijn teamgenoot naar de eerste bocht. Fattle houdt echter gewoon zijn lijn en duikt als eerste de eerste bocht in, terwijl Webber met Button moet zien af te rekenen. Button raakt vervolgens in gevecht met Luis, waarna Alonso beide McLarens op het lange rechte stuk inhaalt. Button vecht zich terug en herovert de derde plek een bocht later, maar lang kan hij daar niet van genieten: terwijl de Red Bulls langzaam aan de horizon verdwijnen, komen eerst Alonso en later Luis hem op het rechte stuk voorbijzeilen.
 
Daarmee hadden we de opwindendste momenten van de race wel weer gehad. Echt heel saai is de race niet, maar opwindend wordt het nooit. Medeschuldige aan het slaapfestijn was bandenleverancier Pirelli, die een conservatieve bandenkeuze hadden gemaakt: ze hadden de hardste (grijze) en een-na-zachtste (gele) banden meegenomen. Die hielden het zo lang uit, dat er van de gebruikelijke pitstopchaos geen sprake was.
 
De pitstops dienen zich pas halverwege de race aan, maar tot veel positiewisselingen leiden ze niet. Vooraan blijft alles bij het oude, al komt Webber gedurende de race steeds verder onder druk te staan van Alonso. De Spanjaard loopt voor de pitstops al op Webber in en zit na de pitstops echt op zijn staart. Als de Australiër ook nog eens zijn KERS verliest, is hij de klos en moet hij zijn waardevolle tweede plaats aan Alonso laten. Het is het maximaal haalbare voor Alonso, al maakt Christian Horny op de pitmuur hachelijke momenten mee als de vonken onder Fattles auto vandaan vliegen. Ook nu stelt het probleem, wat het ook is, niet al te veel voor en dus wint de foutloze Fattle onbedreigd voor de alerte Alonso.
 
Voor de McLarens luidden de pitstops een slotoffensief in. Button, die nog de snelste raceronde zou rijden, ontworstelde zich aan Massa en Raikkonen, die na de pitstops tot elkaar veroordeeld zijn. Een balende Raikkonen moest constateren dat zijn auto wel snel was, maar dat zijn topsnelheid te laag was om de brandstofsparende (!) Braziliaan voorbij te komen. Luis kwam in de slotfase nog akelig dicht bij Webber, maar tot een serieuze inhaalpoging kwam het niet. Dus finisht Webber nog net op het podium, voor de McLarens, Massa en Raikkonen.
 
Best of the rest was Nico Hülkenberg, die zijn bijna failliete team een prachtig cadeau gaf met een doortastend optreden dat goed genoeg was voor een achtste plaats. Grosjean reed een vrij bleke race na een matige kwalificatie. Hij finishte kort achter de Kingfisher van Hülkenberg als negende. Het laatste punt ging naar Bruno Senna, die de hele wedstrijd duels uitvocht en Rosberg in de slotfase buiten de punten drukte. Voor Mercedes, dat Shoeface bij de start al ver zag terugvallen door een lekke band, was het een weekend om gauw te vergeten. Voor de derde keer op rij pakte het sterrenteam van Ross Brawn geen punten. Het enige positieve was dat Sauber, concurrent voor de vijfde plaats in het kampioenschap, er ook geen pepernoot van bakte. Perez was weer eens overijverig en liep na zijn pitstop in een duel met Ricciardo een lekke band op en viel uit. Co Biaggi was het hele weekend nergens. Hij kwam slechts in beeld als hij werd ingehaald en toen hij Pastoor een lekke band bezorgde.
 
Zodoende speelden de banden in het middenveld nog wel een belangrijke rol, net als het DRS, dat het inhalen soms wel erg makkelijk maakte. Al met al kreeg het fraaie Indiase circuit, net als bij de première vorig jaar, niet de spannende race die het verdient. Het formule 1-seizoen van 2012 gaat, net als het vorige seizoen, als een nachtkaars uit. Dat zal de jarige Bernie Ecclestone toch zorgen moeten baren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: