18-12-2013

Wereldkampioen Schaakkotsen!

Afbeelding: jijengenadipek.blogspot.com

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier een verhaaltje heb geschreven… Ik had ook veel dingen aan mijn hoofd en bovendien was mijn lijf niet echt 100% (later meer daarover).

Maar goed, maandagavond is altijd de avond om even lekker te gaan schaken. Bij binnenkomst de nooduitgang opengezet voor wat frisse lucht en de verwarming alvast uitgedaan want die idiote bridgers hadden de temperatuur opgedreven tot 24 graden. De kinderen hebben we een spelletje consultatitieschaak laten spelen. Het overleggen ging ze goed af. Ik heb geen ruzie waargenomen.

Daarna was het tijd om zelf te gaan spelen. Na mijn onnodige nederlaag tegen Guido Vijn vorige week (tja, ik heb nog steeds last van de vormcrisis die ongeveer in juli begon) mocht ik nu met zwart aantreden tegen Andre Sueters. Laat die nou net van het type "ik doe lekker niks en ruil alles af want dan verlies ik in ieder geval niet" zijn. Ideaal dus om hem tot ongunstige afruilen te verleiden normaal gesproken.

Rond half 10 echter zat ik over mijn dertiende zet na te denken toen ik het bord ineens voor mijn ogen draaiende bewegingen zag make. Ik ben toen naar buiten gehold om wat frisse lucht tot me te nemen maar dat hielp niet echt meer. Om de vloer niet te bevuilen ben ik naar de wc gerend en heb daar mijn avondmaal gedropt. Daarna nog even wat frisse lucht gehapt en wat water gedronken om weer een beetje bij te komen. Ondertussen was ik wel 15 minuten van mijn bedenktijd kwijt…

Ik kom boven en zie dat de nooduitgang weer dicht is en de verwarming inmiddels aan het loeien staat (op 25 graden). Geen wonder dus dat ik er even niet tegen kon en dus de verwarming maar weer uitgezet en de deur geopend. Daarna weer terug naar het bord om 13… b5?! te spelen.

Andre koos gelukkig niet de handigste voortzetting en liet mijn paard op een sterk veld binnenvallen. Daarna manoeuvreerde hij zich in een zodanig slechte positie dat hij een pion verloor. Rokeren kon hij toen eigenlijk niet meer, maar ook in het midden blijven met de koning was geen optie. De rokade die hij deed leverde mij meteen een kwaliteit op. Daarna was het een kwestie van rustig uittikken, maar ja probeer dat maar eens met een lichaam dat alleen nog maar in bed wil zijn…

2 uit 3 is niet slecht maar gezien de tegenstand die ik heb gehad toch iets te matig… Anyway, Leon Pliester won voor het eerst dit seizoen een partij, evenals Henk van der Poel overigens… Emile Wüstefeld leek niet langs Chris Kooijman te komen.

Ook Sicco Reeskamp won voor het eerst een interne partij. Nestor Wim Roeten moest in het stof bijten.

De witte, 19-09 2006

Uw beoordeling van dit artikel:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Poll Maker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: