09-01-2014

Mijn week

Afbeelding: nicohuising.blogspot.com

Afgelopen week had ik weer een saaie schoolweek, maar misschien kan ik er toch nog een boeiend verhaal over schrijven. Het begon allemaal op een zondag. (!)

Zondag 30-11
Ik vond dat ik best ijverig was geweest door allerlei stomme dingen te regelen. Ik schreef me in voor de tentamens en ik probeerde me aan te melden voor de cursus van volgend jaar. Helaas kwam ik erachter dat dat al niet meer kon. Via een e-mail kwam ik erachter dat je je zes (!) weken van tevoren moest inschrijven voor een vak. En dat terwijl ik altijd maar één of twee weken vooruit kijk. K De consequentie is dat ik een boete kan betalen. 15 euri kost het. 15 euri kost het om je alsnog in te laten schrijven. Maar hoeveel moeite is dat nou? Een paar muisklikjes en het is gedaan. En daar dok je dan 15 euri voor. Maar goed, ze hadden ook 50 euri kunnen vragen. Of 100… Als ze tenminste slim waren.
Verder mailde ik naar een docent om te vragen of hij nog een onderwerp wist voor een essay. Het ding moest namelijk iets te maken hebben met het vak Mens & Landschap, maar ik had geen idee hoe je daar een vlammend betoog over kon schrijven. Helaas deelde hij mee dat ik ‘t zelf mocht bedenken… K

Maandag 01-12
Op maandag had ik om half twee het vak Regionale Economie. Waar het allemaal over ging werd me niet echt duidelijk. Zin om te schaken had ik ook niet.

Dinsdag 02-12
Opnieuw had ik om 13:30 Regionale Economie en opnieuw waren er weinig touwen vast te knopen aan het verhaal van de docent. Niet dat ik veel zat op te letten. Rvv zat Le Snelle te testen op zijn topografische kennis. Ik heb in de les meer geleerd over hoofdsteden dan over marginale waardeproducten of zo. Echt een hele leuke dag, dus.

Woensdag 03-12
Er was een excursie gepland naar de Oostvaardersplassen, een natuurgebied in Flevoland. Het water wilde er bij de drooglegging maar niet weg, waardoor het een natuurgebied werd. We moesten om negen uur verzamelen, waarna de bus ons naar het gebied bracht. Daar aangekomen kregen we eerst uitgebreid de tijd om in de vrieskou foto’s te maken van vogels. K "Het vliegt en het heeft vleugels," dat is voor de meeste mensen de definitie van vogels en voor mij zijn alle vogels gelijk. Ik had dan ook weinig zin om te blijven kijken.

Gelukkig konden weer de bus in, op naar de volgende locatie. Eerst kregen we nog een film te zien, met natuurbeheerpropaganda erin. Iedereen vond het fragment schokkend waarbij een verzwakt dier niet aan zijn lot werd overgelaten, maar bruut werd vermoord. Enig dus.

Vervolgens werd het tijd om die beesten in levenden lijve te zien. We gingen dus weer de "wilde" natuur in. Er waren wat omgevallen bomen te zien, waarvan de bast was afgeschraapt. In de verte waren wat beesten te zien met een verrekijker. Helaas was het heel mistig en viel er zelfs met verrekijker niet veel te zien. We gingen dan maar naar een uitkijkpost, waarin het wat beter toeven was.

Even later gingen we weer terug en vlak voordat we in de bus waren begon het te regenen/sneeuwen. Een kwartier of zo later kwam de tweede groep aan. Ze zagen eruit als verzopen katten.

Tot slot gingen we nog naar een heuvel, waar een mooi uitzicht was op een savanneachtig landschap. Ik vond het meer op een toendra lijken, maar dat komt misschien ook omdat het gewoon koud was. Hoe dan ook, er waren beesten, vooral vogels, te zien. Zo zag ik hoe een grote roofvogel die heel ver weg was vlakbij leek door de telescoop. En haarscherp! Ik had graag nog een foto gemaakt van een voorbijrijdende trein, maar net toen we daar stonden kwamen ze niet. Weer terug in de bus reden er twee langs. L

De excursie was verrassend snel afgelopen. De buschauffeur had op een kaarsrechte weg een afslag gemist en we konden niet meer terug. Dus gingen we meteen door naar Amsterdam. Zo, dat was dus ook weer voorbij. Over zinloos gesproken.

Overigens was dit de eerste en enige excursie van het vak Mens & Landschap die doorging. De eerste ging om de een of andere reden niet door (de chauffeur was ziek geworden of zo) en een intensieve fietstocht werd op de dag zelf geannuleerd vanwege het slechte weer. Echt gelukkig word ik er niet van. Misschien kunnen ze dit vak beter in maart-april geven of in september. Dan kun je nog wel mooie tochtjes maken.

Donderdag 04-12 
Op donderdag was er een gastcollege. Het was het laatste college van het vak Mens & Landschap en ik besloot maar te komen. Het aantal studenten dat de moeite had genomen op het college te komen, was net wel of net niet op een hand te tellen. Heel boeiend was het ook niet, maar het komt toch bijna nooit in me op om lessen te skippen.
Uiteindelijk moest ik nog door een sneeuwstorm terug naar huis fietsen. De wind kwam uit het zuiden, maar was toch ijskoud. M’n voorhoofd bevroor zowat. Eenmaal thuis besloot ik maar de inleveropgaven van Regionale Economie te doen. Ik wilde de stof graag snappen en ik wilde graag mijn reeks van mooie cijfers doortrekken. Ik heb veel berekeningen gemaakt; een deel op van die kleine briefjes waarmee m’n bureau bezaaid ligt en een deel met Excel. Het gaf me wel voldoening toen het klaar was.

Vrijdag 05-12
Op de Sinterklaasdag moest ik mijn opgaven inleveren. Ik was al vroeg op de VU en ik leverde het spul in, waarna ik op Rvv ging wachten. Toen kwam de docent langs en hoopte ik nog een deal te kunnen sluiten. Ik had namelijk niet zoveel zin in vier uur wachten. Ik vertelde daarbij dat we in de ochtend geen les hadden, in tegenstelling tot de voorgaande keren, waardoor ik dacht dat er minder mensen naar het werkcollege zouden komen. De docent bood me wat te drinken aan en even later kwam Rvv. Hij moest nog een eerstejaars vak doen; Inleiding Wiskunde & Computergebruik of zo. Ik liep met hem mee naar het computerlokaal. Ik was benieuwd of ik de opgaven van vorig jaar nog had, maar ik kon ze niet vinden. L Daardoor moest Rvv alles op eigen kracht doen en dat ging hem niet heel goed af. Wat ik wel vond was een oud mailtje, met daarin de uitwerking van een opgave. Ondertussen zat ik een dom artikeltje te schrijven. Je moet toch wat met je tijd…

In de middag had ik dus het werkcollege. Daarin kon ik een beetje m’n antwoorden checken en kijken waar ik het handiger had kunnen doen. Daarna was het weer tijd om naar huis te gaan.

Thuis werd de Sinterklaasavond gevierd met spelletjes. Het was al heel wat dat m’n ouders meededen. We begonnen met Monopoly. Ik had in het begin echt constant pech dat ik steeds op de straten kwam die anderen al voor me hadden opgekocht. Uiteindelijk had ik weinig geld en nog minder straten voordat de onderhandelingen begonnen. Daarbij gingen m’n ouders strategisch waardevolle straten (eigenlijk steden) ruilen tegen straten waar ze eigenlijk niks aan hadden. Ewood profiteerde en hij had al gauw overal hotels staan en speelde iedereen failliet. Ik ging uiteindelijk af toen ik in de bak zat en nog één symbolische euro over had.

Leuker was het Mens erger je niet, hoewel ik ook dat spel niet won. Uiteindelijk werd ik nog wel derde… Ook met Ganzenbord werd ik derde. Mijn gans snelde naar de finish, maar toen was daar ineens het graf. Terwijl ik weer bij het begin begon, haalden m’n ouders de eindstreep. Gelukkig kon ik Ewood nog inhalen. Ik kwam nog in de put te zitten, waarna hij erbij kwam… L Ik was er gelukkig weer eerder uit en bereikte de finish als derde.

Het was een leuke avond, met veel lekkernijen. Later kregen we nog een chocoladeletter (ik kreeg de "J" vreemd genoeg) van de "Sint". Toen was ik wel weer aan het weekend toe… J

Apenhoofd, 06-12 2008

Uw beoordeling van dit artikel:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Poll Maker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: