Na acht maanden en twintig races zit het formule 1-seizoen van 2012 er weer op. Het was een spannend kampioenschap, waarin aanvankelijk geen favoriet wilde opstaan. Ook ditmaal haalde Fattle het kampioenschap binnen, maar bleef het tot en met de laatste race spannend. Toch waren er ook andere winnaars, zoals herintreder Räikkönen, of de teams van Lotus en Williams. Verliezers waren er uiteraard ook. Denk aan McLaren. En wat te denken van de roemloze aftocht van Shoeface? Hoewel Mercedes eindelijk een race won, behoorde het team eveneens tot de verliezers. Niets was te gek in 2012. Het was een te gek formule 1-seizoen, waarin de kijker de grootste winnaar was.
Coureurs
1. Sebastian Vettel (Fattle)
2012: wereldkampioen met 281 punten
Dat het dit seizoen zwaarder zou worden dan het uiterst succesvolle 2011, dat was nog wel te verwachten. Maar dat Red Bull in de eerste races door McLaren en zelfs Mercedes om de oren werd gereden, dat had echt niemand verwacht. We kregen een andere kant van Sebastian Vettel te zien: die van een verongelijkt jongentje. Wat baalde hij dat hij ditmaal niet de snelste bolide onder zijn kont had. Wel bewees hij het ongelijk van zijn criticasters met sterke optredens in de race. Al snel was hij weer titelkandidaat, maar pas na de zomerstop ging hij echt los en liet hij de verstikkende dominantie van vorig jaar zien. De laatste races verliepen minder voorspoedig en na de eerste ronde in Interlagos hing zijn kampioenschap aan een zijden draadje. Maar hij reed ook nu weer een ijzersterke inhaalrace en scoorde met een zesde plaats precies genoeg voor de titel. Zelfs teamgenoot Mark Webber was diep onder de indruk en dat zegt heel veel.
9
Dat het dit seizoen zwaarder zou worden dan het uiterst succesvolle 2011, dat was nog wel te verwachten. Maar dat Red Bull in de eerste races door McLaren en zelfs Mercedes om de oren werd gereden, dat had echt niemand verwacht. We kregen een andere kant van Sebastian Vettel te zien: die van een verongelijkt jongentje. Wat baalde hij dat hij ditmaal niet de snelste bolide onder zijn kont had. Wel bewees hij het ongelijk van zijn criticasters met sterke optredens in de race. Al snel was hij weer titelkandidaat, maar pas na de zomerstop ging hij echt los en liet hij de verstikkende dominantie van vorig jaar zien. De laatste races verliepen minder voorspoedig en na de eerste ronde in Interlagos hing zijn kampioenschap aan een zijden draadje. Maar hij reed ook nu weer een ijzersterke inhaalrace en scoorde met een zesde plaats precies genoeg voor de titel. Zelfs teamgenoot Mark Webber was diep onder de indruk en dat zegt heel veel.
9
2. Mark Webber
2012: zesde met 179 punten
Voor Mark Webber begon het seizoen precies het tegenovergestelde als voor zijn teamgenoot: na zijn zwakke optreden in 2011 liet Webber zien dat hij het wel in zich had om Fattle flink partij te bieden. Zelfs meer dan dat. Waar de concurrentie faalde, bleef Webber constant presteren. Hij was Fattle regelmatig de baas. Helaas gold dat alleen voor de eerste seizoenshelft. Na zijn overwinning in Silverstone liet hij weinig meer zien om trots op te zijn. Hij werd met de race gefrustreerder, wat resulteerde in veel onnodige aanrijdingen. Het had dramatische consequenties voor de stand: van titelkandidaat degradeerde Webber naar de zesde plaats in het rijderskampioenschap.
6
Voor Mark Webber begon het seizoen precies het tegenovergestelde als voor zijn teamgenoot: na zijn zwakke optreden in 2011 liet Webber zien dat hij het wel in zich had om Fattle flink partij te bieden. Zelfs meer dan dat. Waar de concurrentie faalde, bleef Webber constant presteren. Hij was Fattle regelmatig de baas. Helaas gold dat alleen voor de eerste seizoenshelft. Na zijn overwinning in Silverstone liet hij weinig meer zien om trots op te zijn. Hij werd met de race gefrustreerder, wat resulteerde in veel onnodige aanrijdingen. Het had dramatische consequenties voor de stand: van titelkandidaat degradeerde Webber naar de zesde plaats in het rijderskampioenschap.
6
3. Jenson Button
2012: vijfde met 188 punten
Het is bijna niet voor te stellen, maar Jenson Button heeft dit jaar het kampioenschap aangevoerd. Dat was na de eerste race, toen alles er nog geweldig uitzag voor de McLaren-coureur. Hij kon zich toen nog niet bevroeden hoe zwaar hij het in de daaropvolgende races zou krijgen, waarin WK-punten vaak buiten bereik bleven en de titel steeds verder uit zicht raakte. Pas tegen de zomerstop kreeg Button het lek boven, maar er viel niks meer te redden. Tekenend was dat Alonso de Grand Prix van Singapore verliet met meer punten dan Button aan het eind van het seizoen had. Button kende nog wel drie dagsuccessen: naast de openingsrace won hij de eerste race na de zomerstop en de laatste race van het seizoen, maar de rest was prut.
4
Het is bijna niet voor te stellen, maar Jenson Button heeft dit jaar het kampioenschap aangevoerd. Dat was na de eerste race, toen alles er nog geweldig uitzag voor de McLaren-coureur. Hij kon zich toen nog niet bevroeden hoe zwaar hij het in de daaropvolgende races zou krijgen, waarin WK-punten vaak buiten bereik bleven en de titel steeds verder uit zicht raakte. Pas tegen de zomerstop kreeg Button het lek boven, maar er viel niks meer te redden. Tekenend was dat Alonso de Grand Prix van Singapore verliet met meer punten dan Button aan het eind van het seizoen had. Button kende nog wel drie dagsuccessen: naast de openingsrace won hij de eerste race na de zomerstop en de laatste race van het seizoen, maar de rest was prut.
4
4. Lewis Hamilton (Luis)
2012: vierde met 190 punten
Lewis Hamilton moet ongetwijfeld veel hebben geleerd van zijn vechtseizoen 2011, want dit jaar kwam hij veel beter voor de dag. Hij liet zich niet meer zo gek maken als toen en daardoor wist hij in het begin van het seizoen aan de lopende band punten te scoren. Een minpuntje was dat hij zijn snelheid in de kwalificatie niet in zeges om kon zetten: keer op keer gingen er kleine dingen mis, waardoor het tot de Grand Prix van Canada zou duren voordat de McLaren met startnummer 4 een race won. Het was niet de voorbode van iets moois, want in de daaropvolgende races lukte werkelijk waar niks en dus raakte de titel uit zicht. Luis had genoeg gezien en kondigde zijn overstap naar Mercedes aan, waar hij meer kans denkt te hebben om nog een keer kampioen te worden. En geef hem eens ongelijk, want met zeven polepositions, vier zeges en twee keer aan kop uitgevallen was Luis over het hele seizoen de snelste man. Maar hij werd slechts vierde in het WK. Dat doet zeer.
7
Lewis Hamilton moet ongetwijfeld veel hebben geleerd van zijn vechtseizoen 2011, want dit jaar kwam hij veel beter voor de dag. Hij liet zich niet meer zo gek maken als toen en daardoor wist hij in het begin van het seizoen aan de lopende band punten te scoren. Een minpuntje was dat hij zijn snelheid in de kwalificatie niet in zeges om kon zetten: keer op keer gingen er kleine dingen mis, waardoor het tot de Grand Prix van Canada zou duren voordat de McLaren met startnummer 4 een race won. Het was niet de voorbode van iets moois, want in de daaropvolgende races lukte werkelijk waar niks en dus raakte de titel uit zicht. Luis had genoeg gezien en kondigde zijn overstap naar Mercedes aan, waar hij meer kans denkt te hebben om nog een keer kampioen te worden. En geef hem eens ongelijk, want met zeven polepositions, vier zeges en twee keer aan kop uitgevallen was Luis over het hele seizoen de snelste man. Maar hij werd slechts vierde in het WK. Dat doet zeer.
7
5. Fernando Alonso
2012: vicewereldkampioen met 278 punten
Wat zat hij er doorheen: na eerdere ontgoochelingen in 2007 en 2010, waar hij in de laatste wedstrijd de titel verspeelde, ging de titel ook dit jaar aan zijn neus voorbij. Maar hoewel Fernando Alonso drie punten achter drievoudig wereldkampioen Fattle eindigde, eindigde hij 88 punten boven Luis, 90 boven Button en 99 punten boven Webber. En dat met een Ferrari die opnieuw niet best was. Maar Alonso zeurde niet en bracht iedere keer het maximale resultaat mee naar huis. Soms was dat een vijfde plaats, maar als de concurrentie steekjes liet vallen, dan was Alonso er als de kippen bij om ze af te straffen. Zijn overwinningen in Maleisië en Valencia waren om in te lijsten. Helaas zaten dergelijke buitenkansjes er na de zomerstop niet meer in en moest Alonso aan schadebeperking doen. Dat deed hij, want naast de startcrashes in België en Japan stond hij in elke race op het podium. Het was niet genoeg voor de titel, omdat Fattle vaak op de hoogste trede van het podium stond. Maar dat hij de titel in Brazilië korte tijd virtueel in handen had, was een prestatie van formaat.
10
Wat zat hij er doorheen: na eerdere ontgoochelingen in 2007 en 2010, waar hij in de laatste wedstrijd de titel verspeelde, ging de titel ook dit jaar aan zijn neus voorbij. Maar hoewel Fernando Alonso drie punten achter drievoudig wereldkampioen Fattle eindigde, eindigde hij 88 punten boven Luis, 90 boven Button en 99 punten boven Webber. En dat met een Ferrari die opnieuw niet best was. Maar Alonso zeurde niet en bracht iedere keer het maximale resultaat mee naar huis. Soms was dat een vijfde plaats, maar als de concurrentie steekjes liet vallen, dan was Alonso er als de kippen bij om ze af te straffen. Zijn overwinningen in Maleisië en Valencia waren om in te lijsten. Helaas zaten dergelijke buitenkansjes er na de zomerstop niet meer in en moest Alonso aan schadebeperking doen. Dat deed hij, want naast de startcrashes in België en Japan stond hij in elke race op het podium. Het was niet genoeg voor de titel, omdat Fattle vaak op de hoogste trede van het podium stond. Maar dat hij de titel in Brazilië korte tijd virtueel in handen had, was een prestatie van formaat.
10
6. Felipe Massa
2012: 7e met 122 punten
“Weg moet die man!”, dat was de reactie van de meeste formule 1-kenners na de eerste Grand Prixs van dit seizoen. En inderdaad: wat Felipe Massa in die races liet zien was beneden alle peil. De Ferrari was in die races geen prettige wagen om mee te werken, maar waar Alonso in Maleisië won, eindigde Massa bijna een ronde achter zijn teamgenoot, ver buiten de punten. En dat terwijl Sauber-coureur Perez die race gewoon tweede werd. Waarom bood Ferrari die gast geen contract aan? Niemand die het begreep. Massa’s prestaties verbeterden echter gedurende het seizoen en hij was de ideale waterdrager voor Alonso. Hoewel zijn status als nummer-2-coureur hem de nodige punten kostte, scoorde hij na de zomerstop meer punten dan Luis en Webber en daarmee beloonde hij het vertrouwen dat Ferrari in hem heeft gesteld.
6
“Weg moet die man!”, dat was de reactie van de meeste formule 1-kenners na de eerste Grand Prixs van dit seizoen. En inderdaad: wat Felipe Massa in die races liet zien was beneden alle peil. De Ferrari was in die races geen prettige wagen om mee te werken, maar waar Alonso in Maleisië won, eindigde Massa bijna een ronde achter zijn teamgenoot, ver buiten de punten. En dat terwijl Sauber-coureur Perez die race gewoon tweede werd. Waarom bood Ferrari die gast geen contract aan? Niemand die het begreep. Massa’s prestaties verbeterden echter gedurende het seizoen en hij was de ideale waterdrager voor Alonso. Hoewel zijn status als nummer-2-coureur hem de nodige punten kostte, scoorde hij na de zomerstop meer punten dan Luis en Webber en daarmee beloonde hij het vertrouwen dat Ferrari in hem heeft gesteld.
6
7. Michael Schumacher (Shoeface)
2012: 13e met 49 punten
2012 had het oogstjaar moeten worden voor Michael Schumacher. Natuurlijk zou Mercedes niet meteen in het eerste seizoen een winnende auto hebben en ook 2011 was nog te vroeg. Maar voor dit jaar zag het er goed uit: de auto kon zich in het begin van het seizoen met de snelsten meten. Toch leverde dat niet meteen goede resultaten op: keer op keer stond de Mercedes met startnummer 7 langs de kant van de weg. Na de Grand Prix van Canada was Shoeface vier keer met pech uitgevallen, een keer had hij het volledig aan zichzelf te wijten: in Spanje klapte hij bovenop Senna. Het leverde hem meteen een gridstraf op voor de Grand Prix van Monaco, waar hij zich prompt op poleposition kwalificeerde – maar slechts als zesde mocht starten. Succes was er nog in de straten van Valencia, waar hij dankzij een goede strategie oprukte naar de derde plaats bij de finish. Het zou zijn enige Mercedes-podiumplaats worden, want naarmate het seizoen vorderde, zakten de grijze bolides steeds verder richting de staart van de grid, om in de races doorgaans nog verder weg te zakken. Shoeface bezegelde zijn lot in Singapore, waar hij opnieuw bovenop een andere wagen klapte, ditmaal Vergne. Een paar dagen werd Luis gecontracteerd bij Mercedes en moest Shoeface wijken. Een zevende plaats in zijn afscheidsrace voorkwam een afgang via de zijdeur, al was zijn laatste race bij Ferrari veel heroïscher. Nu zal zijn laatste race vooral worden herinnerd als de race waarin hij nadrukkelijk aan de kant ging voor Fattle, zijn opvolger. Erg spijtig.
5
2012 had het oogstjaar moeten worden voor Michael Schumacher. Natuurlijk zou Mercedes niet meteen in het eerste seizoen een winnende auto hebben en ook 2011 was nog te vroeg. Maar voor dit jaar zag het er goed uit: de auto kon zich in het begin van het seizoen met de snelsten meten. Toch leverde dat niet meteen goede resultaten op: keer op keer stond de Mercedes met startnummer 7 langs de kant van de weg. Na de Grand Prix van Canada was Shoeface vier keer met pech uitgevallen, een keer had hij het volledig aan zichzelf te wijten: in Spanje klapte hij bovenop Senna. Het leverde hem meteen een gridstraf op voor de Grand Prix van Monaco, waar hij zich prompt op poleposition kwalificeerde – maar slechts als zesde mocht starten. Succes was er nog in de straten van Valencia, waar hij dankzij een goede strategie oprukte naar de derde plaats bij de finish. Het zou zijn enige Mercedes-podiumplaats worden, want naarmate het seizoen vorderde, zakten de grijze bolides steeds verder richting de staart van de grid, om in de races doorgaans nog verder weg te zakken. Shoeface bezegelde zijn lot in Singapore, waar hij opnieuw bovenop een andere wagen klapte, ditmaal Vergne. Een paar dagen werd Luis gecontracteerd bij Mercedes en moest Shoeface wijken. Een zevende plaats in zijn afscheidsrace voorkwam een afgang via de zijdeur, al was zijn laatste race bij Ferrari veel heroïscher. Nu zal zijn laatste race vooral worden herinnerd als de race waarin hij nadrukkelijk aan de kant ging voor Fattle, zijn opvolger. Erg spijtig.
5
8. Nico Rosberg
2012: 9e met 93 punten
Ook in 2012 was Nico Rosberg de beste Mercedes-coureur. In China had hij de eer om zijn eerste poleposition en Grand Prix-overwinning te boeken. Het was het succes waar het Mercedes-team al ruim twee jaar naar op zoek was. Het kreeg echter geen vervolg, al stond Rosberg ook in Monaco op het podium, ditmaal als tweede. Daarna was de koek echter op en kwam hij niet meer in de buurt van het podium. Rosberg moest het doen met nog een aantal puntenfinishes en in de slotfase van het seizoen was zelfs dat te veel gevraagd: hij bleef de laatste zes races droog staan. Het was een droevig einde voor een seizoen dat zo mooi begon. Maar die Grand Prix-zege nemen ze hem niet meer af.
7
Ook in 2012 was Nico Rosberg de beste Mercedes-coureur. In China had hij de eer om zijn eerste poleposition en Grand Prix-overwinning te boeken. Het was het succes waar het Mercedes-team al ruim twee jaar naar op zoek was. Het kreeg echter geen vervolg, al stond Rosberg ook in Monaco op het podium, ditmaal als tweede. Daarna was de koek echter op en kwam hij niet meer in de buurt van het podium. Rosberg moest het doen met nog een aantal puntenfinishes en in de slotfase van het seizoen was zelfs dat te veel gevraagd: hij bleef de laatste zes races droog staan. Het was een droevig einde voor een seizoen dat zo mooi begon. Maar die Grand Prix-zege nemen ze hem niet meer af.
7
9. Kimi Räikkönen
2012: derde met 207 punten
Het was geen nette manier waarop Kimi Räikkönen in 2009 Ferrari verliet. Hij kreeg een oprotpremie om plaats te maken voor Fernando Alonso. Na een paar jaar rallyrijden kreeg hij bij Lotus een tweede kans. Daar heeft Lotus geen spijt van gekregen, want Räikkönen was het afgelopen jaar ongelooflijk goed. Alsof hij nooit weg was geweest. Räikkönen was snel, gretig en vooral ongelooflijk betrouwbaar: hij finishte in alle races – slechts eenmaal buiten de punten. Hij was regelmatig op het podium te vinden, maar de overwinning wilde maar niet lukken. Tot de knotsknettergekke race van Abu Dhabi, waarin hij zijn engineer ijskoud duidelijk maakte dat-ie z’n kop moest houden, om vervolgens stoïcijns als eerste over de streep te komen. Een briljante race in een briljant seizoen als herintreder. Met een derde plek tussen de Red Bull- en Ferrari-coureurs overtrof hij alle verwachtingen.
10
Het was geen nette manier waarop Kimi Räikkönen in 2009 Ferrari verliet. Hij kreeg een oprotpremie om plaats te maken voor Fernando Alonso. Na een paar jaar rallyrijden kreeg hij bij Lotus een tweede kans. Daar heeft Lotus geen spijt van gekregen, want Räikkönen was het afgelopen jaar ongelooflijk goed. Alsof hij nooit weg was geweest. Räikkönen was snel, gretig en vooral ongelooflijk betrouwbaar: hij finishte in alle races – slechts eenmaal buiten de punten. Hij was regelmatig op het podium te vinden, maar de overwinning wilde maar niet lukken. Tot de knotsknettergekke race van Abu Dhabi, waarin hij zijn engineer ijskoud duidelijk maakte dat-ie z’n kop moest houden, om vervolgens stoïcijns als eerste over de streep te komen. Een briljante race in een briljant seizoen als herintreder. Met een derde plek tussen de Red Bull- en Ferrari-coureurs overtrof hij alle verwachtingen.
10
10. Romain Grosjean (Schrootjean, First Lap Nutcase)
2012: 8e met 96 punten
Ook Romain Grosjean kreeg een tweede kans, nadat hij in 2009 de ondankbare taak had om halverwege het seizoen Piquet te vervangen. Daarmee hielden de overeenkomsten tussen de Lotus-coureurs op, want waar Räikkönen meer ronden aflegde dan wie dan ook, was Grosjean hekkensluiter. Veel te vaak ging het al bij de start mis. Keer op keer elimineerde hij zichzelf nog voor de race goed en wel onderweg was. Dieptepunt was ongetwijfeld de startcrash in België, waar hij in een actie vier man elimineerde. Voor straf moest hij de volgende race van de kant toekijken, om een paar races later in Japan Webber bij de start achterstevoren te tikken, dit tot grote woede van de Australiër. Door het gehannes bij de start zou je bijna nog zijn goede optredens vergeten. Zo was hij in de kwalificatie vaak erg snel en scoorde hij in Canada een zeer knappe tweede plaats. Hoogtepunt van het jaar had Valencia kunnen worden, maar toen beroofde een kapotte dynamo hem van een goed resultaat. Door de vele uitvalbeurten bleef een hoge klassering uit – teamgenoot Räikkönen haalde ruim twee keer zo veel punten. Dat moet volgend jaar echt beter.
5
Ook Romain Grosjean kreeg een tweede kans, nadat hij in 2009 de ondankbare taak had om halverwege het seizoen Piquet te vervangen. Daarmee hielden de overeenkomsten tussen de Lotus-coureurs op, want waar Räikkönen meer ronden aflegde dan wie dan ook, was Grosjean hekkensluiter. Veel te vaak ging het al bij de start mis. Keer op keer elimineerde hij zichzelf nog voor de race goed en wel onderweg was. Dieptepunt was ongetwijfeld de startcrash in België, waar hij in een actie vier man elimineerde. Voor straf moest hij de volgende race van de kant toekijken, om een paar races later in Japan Webber bij de start achterstevoren te tikken, dit tot grote woede van de Australiër. Door het gehannes bij de start zou je bijna nog zijn goede optredens vergeten. Zo was hij in de kwalificatie vaak erg snel en scoorde hij in Canada een zeer knappe tweede plaats. Hoogtepunt van het jaar had Valencia kunnen worden, maar toen beroofde een kapotte dynamo hem van een goed resultaat. Door de vele uitvalbeurten bleef een hoge klassering uit – teamgenoot Räikkönen haalde ruim twee keer zo veel punten. Dat moet volgend jaar echt beter.
5
11. Paul di Resta (DRS’ta)
2012: 14e met 46 punten
Net als in 2011 begon Paul di Resta sterk aan het seizoen. Hij profiteerde in de eerste races van de fouten van anderen en reed in Bahrein een slimme race, die hem een zesde plaats opleverde. Meer was op dat moment niet weggelegd voor de Force India, maar naarmate het seizoen vorderde, lieten de oranje-wit-groene bolides zich steeds meer van voren zien. In Singapore behaalde DRS’ta zijn beste resultaat uit zijn carrière: hij kwam in het kielzog van Alonso als vierde aan de finish. Helaas ging daarna het licht uit en werd hij continu overklast door teamgenoot Hülkenberg, die hem op de ranglijst passeerde en flink afstand nam.
6
Net als in 2011 begon Paul di Resta sterk aan het seizoen. Hij profiteerde in de eerste races van de fouten van anderen en reed in Bahrein een slimme race, die hem een zesde plaats opleverde. Meer was op dat moment niet weggelegd voor de Force India, maar naarmate het seizoen vorderde, lieten de oranje-wit-groene bolides zich steeds meer van voren zien. In Singapore behaalde DRS’ta zijn beste resultaat uit zijn carrière: hij kwam in het kielzog van Alonso als vierde aan de finish. Helaas ging daarna het licht uit en werd hij continu overklast door teamgenoot Hülkenberg, die hem op de ranglijst passeerde en flink afstand nam.
6
12. Nico Hülkenberg
2012: 11e met 63 punten
Heel veel kon herintreder Nico Hülkenberg niet laten zien in het begin van het seizoen. De vervanger van de op non-actief gestelde Subtiel worstelde met de weinig competitieve wagen. In Valencia kwam de ommekeer en kwalificeerden beide auto’s zich in de top 10. Hülkenberg finishte die race als vijfde en verbeterde die prestatie na de zomerstop met een fraaie vierde plaats in België. In de tweede seizoenshelft was hij DRS’ta meestal de baas en sprokkelde daarmee de nodige puntjes. Het hoogtepunt had Brazilië moeten worden, waarin hij met Button het hele veld tot aan de safetycarperiode declasseerde. Door een ongelukkige aanrijding met Luis moest hij genoegen nemen met een vijfde plaats, dat had een beter lot verdiend. Met een beetje geluk had hij Force India eigenhandig voorbij Sauber, zijn nieuwe werkgever, in het kampioenschap kunnen tillen. Nu kwam zijn slotoffensief te laat. Gelukkig hoeft hij volgend jaar geen opstartproblemen meer te overwinnen.
8
Heel veel kon herintreder Nico Hülkenberg niet laten zien in het begin van het seizoen. De vervanger van de op non-actief gestelde Subtiel worstelde met de weinig competitieve wagen. In Valencia kwam de ommekeer en kwalificeerden beide auto’s zich in de top 10. Hülkenberg finishte die race als vijfde en verbeterde die prestatie na de zomerstop met een fraaie vierde plaats in België. In de tweede seizoenshelft was hij DRS’ta meestal de baas en sprokkelde daarmee de nodige puntjes. Het hoogtepunt had Brazilië moeten worden, waarin hij met Button het hele veld tot aan de safetycarperiode declasseerde. Door een ongelukkige aanrijding met Luis moest hij genoegen nemen met een vijfde plaats, dat had een beter lot verdiend. Met een beetje geluk had hij Force India eigenhandig voorbij Sauber, zijn nieuwe werkgever, in het kampioenschap kunnen tillen. Nu kwam zijn slotoffensief te laat. Gelukkig hoeft hij volgend jaar geen opstartproblemen meer te overwinnen.
8
14. Kamui Kobayashi (Co Biaggi)
2012: 12e met 60 punten
Wat was iedereen blij voor Kamui Kobayashi toen hij tijdens zijn thuisrace naar het podium mocht. Het was moeilijk voor te stellen, maar de man die in 2009 als invaller voor Timo Glock indruk maakte met zijn wilde rijstijl, moest er nu alles aan doen om een stoeltje voor volgend jaar te bemachtigen. 2012 was geen gemakkelijk jaar, maar wat wil je ook met een teamgenoot als Perez? Die stond drie keer in het podium en vergeleken hem was zelfs Co Biaggi maar een saaie pief. En toch scoorde de constant presterende Co Biaggi (33 punten in de eerste seizoenshelft en 27 in de tweede) maar zes puntjes minder dan Perez en kwalificeerde hij zich driemaal in de top 3. Zo’n coureur verdient toch nog een jaartje in de formule 1?
7
Wat was iedereen blij voor Kamui Kobayashi toen hij tijdens zijn thuisrace naar het podium mocht. Het was moeilijk voor te stellen, maar de man die in 2009 als invaller voor Timo Glock indruk maakte met zijn wilde rijstijl, moest er nu alles aan doen om een stoeltje voor volgend jaar te bemachtigen. 2012 was geen gemakkelijk jaar, maar wat wil je ook met een teamgenoot als Perez? Die stond drie keer in het podium en vergeleken hem was zelfs Co Biaggi maar een saaie pief. En toch scoorde de constant presterende Co Biaggi (33 punten in de eerste seizoenshelft en 27 in de tweede) maar zes puntjes minder dan Perez en kwalificeerde hij zich driemaal in de top 3. Zo’n coureur verdient toch nog een jaartje in de formule 1?
7
15. Sergio Perez
2012: 10e met 66 punten
Gefeliciteerd! Sergio Perez gaat naar een topteam. Niet naar Ferrari, dat na elke podiumplek de boot afhield, maar naar McLaren, dat Luis zag vertrekken. En zeg nou zelf: om de overwinning gevochten in Maleisië en van de middenmoot naar het podium opgerukt in Canada en Italië in een Sauber, dan ben je steengoed. Tot zover was McLaren tevreden, maar het slot van het seizoen bewees het gelijk van Ferrari: nadat hij het contract had getekend, scoorde hij niets meer. In de laatste zes races viel hij maar liefst drie keer door een spin of botsing uit en daarmee haalde hij de glans van zijn voorbeeldige seizoen af. Een kwestie van keer op keer te veel hooi op z’n vork nemen, wat nergens voor nodig was. McLaren zal inmiddels wel spijt hebben.
7
Gefeliciteerd! Sergio Perez gaat naar een topteam. Niet naar Ferrari, dat na elke podiumplek de boot afhield, maar naar McLaren, dat Luis zag vertrekken. En zeg nou zelf: om de overwinning gevochten in Maleisië en van de middenmoot naar het podium opgerukt in Canada en Italië in een Sauber, dan ben je steengoed. Tot zover was McLaren tevreden, maar het slot van het seizoen bewees het gelijk van Ferrari: nadat hij het contract had getekend, scoorde hij niets meer. In de laatste zes races viel hij maar liefst drie keer door een spin of botsing uit en daarmee haalde hij de glans van zijn voorbeeldige seizoen af. Een kwestie van keer op keer te veel hooi op z’n vork nemen, wat nergens voor nodig was. McLaren zal inmiddels wel spijt hebben.
7
16. Daniel Ricciardo
2012: 18e met 10 punten
Het was geen makkelijk eerste volledige formule 1-seizoen voor Daniel Ricciardo. Het tweede team van Red Bull had na een leuk 2011 weinig in de melk te brokkelen. Ricciardo was erg constant, hij finishte bijna alle races. Meestal zat hij in de buurt van de laatste punten, wat betekende dat hij soms een of twee punten wegkaapte, maar vaak ook niet. Zijn beste resultaat was een negende plaats, een resultaat dat hij nog drie keer evenaarde. Samen met twee tiende plaatsen leverde het hem tien punten in de eindstand op. Daar wordt niemand warm of koud van.
6
Het was geen makkelijk eerste volledige formule 1-seizoen voor Daniel Ricciardo. Het tweede team van Red Bull had na een leuk 2011 weinig in de melk te brokkelen. Ricciardo was erg constant, hij finishte bijna alle races. Meestal zat hij in de buurt van de laatste punten, wat betekende dat hij soms een of twee punten wegkaapte, maar vaak ook niet. Zijn beste resultaat was een negende plaats, een resultaat dat hij nog drie keer evenaarde. Samen met twee tiende plaatsen leverde het hem tien punten in de eindstand op. Daar wordt niemand warm of koud van.
6
17. Jean-Éric Vergne
2012: 17e met 16 punten
Dankzij vier achtste plaatsen kan Jean-Éric Vergne met een enigszins goed gevoel terugkijken op zijn debuutjaar: hij kon goed mee met zijn teamgenoot. Hoewel Ricciardo acht keer voor Vergne finishte en Vergne maar zeven keer voor zijn teamgenoot, deed Vergne het op de momenten waarop het telde: als ze in de punten reden. Door twee achtste plaatsen voor de neus van de Australiër weg te kapen, eindigde Vergne boven hem in het kampioenschap. De overige races reed Vergne een beetje voor spek en bonen mee. Dat waren er behoorlijk veel, aangezien hij slechts vier keer uitviel. Drie keer door domme pech, een keer door een onnozele botsing met Co Valainen.
6
Dankzij vier achtste plaatsen kan Jean-Éric Vergne met een enigszins goed gevoel terugkijken op zijn debuutjaar: hij kon goed mee met zijn teamgenoot. Hoewel Ricciardo acht keer voor Vergne finishte en Vergne maar zeven keer voor zijn teamgenoot, deed Vergne het op de momenten waarop het telde: als ze in de punten reden. Door twee achtste plaatsen voor de neus van de Australiër weg te kapen, eindigde Vergne boven hem in het kampioenschap. De overige races reed Vergne een beetje voor spek en bonen mee. Dat waren er behoorlijk veel, aangezien hij slechts vier keer uitviel. Drie keer door domme pech, een keer door een onnozele botsing met Co Valainen.
6
18. Pastor Maldonado (Pastoor)
2012: 15e met 45 punten
De Williams was snel. Of Pastor Maldonado was snel. Of allebei. In ieder geval was de combinatie tot mooie dingen in staat, al beperkten de hoogtepunten zich vooral tot de kwalificatie. In de race was Pastoor vooral erg bedreven in het vergooien van goede resultaten. De toon werd al in de openingsrace gezet, toen hij in de laatste ronde crashte en daarmee een zekere zesde plaats verspeelde. En wat te denken van de botsing met Luis in Valencia? Pastoors roekeloze rijstijl leverde hem bovendien de nodige straffen op. Toch was er een Grand Prix-weekend waar alles op zijn plaats viel: in Spanje won hij op grootse wijze. In die ene race scoorde hij meer punten dan in de andere negentien bij elkaar. Hoezo wisselvallig?
7
De Williams was snel. Of Pastor Maldonado was snel. Of allebei. In ieder geval was de combinatie tot mooie dingen in staat, al beperkten de hoogtepunten zich vooral tot de kwalificatie. In de race was Pastoor vooral erg bedreven in het vergooien van goede resultaten. De toon werd al in de openingsrace gezet, toen hij in de laatste ronde crashte en daarmee een zekere zesde plaats verspeelde. En wat te denken van de botsing met Luis in Valencia? Pastoors roekeloze rijstijl leverde hem bovendien de nodige straffen op. Toch was er een Grand Prix-weekend waar alles op zijn plaats viel: in Spanje won hij op grootse wijze. In die ene race scoorde hij meer punten dan in de andere negentien bij elkaar. Hoezo wisselvallig?
7
19. Bruno Senna
2012: 16e met 31 punten
In Brazilië reed Bruno Senna waarschijnlijk zijn laatste race in de formule 1. Met zijn tien puntenfinishes was hij de tegenpool van teamgenoot Pastoor, maar echt veel indruk maakte hij er niet mee. Het ging al mis in de kwalificatie, want waar Pastoor zich vaker wel dan niet in de top 10 kwalificeerde, lukte het Senna maar een keer. Dat hij zijn auto in de vrije trainingen aan (zijn vervanger) Valtteri Bottas moest afstaan, hielp hem ook niet echt. In de races toonde Senna zich vaak op zijn minst gelijkwaardig aan zijn teammaat, maar door zijn slechte kwalificatieposities zaten er geen echte uitschieters tussen op zondag. Verder dan een zesde plek in Maleisië kwam hij niet.
5
In Brazilië reed Bruno Senna waarschijnlijk zijn laatste race in de formule 1. Met zijn tien puntenfinishes was hij de tegenpool van teamgenoot Pastoor, maar echt veel indruk maakte hij er niet mee. Het ging al mis in de kwalificatie, want waar Pastoor zich vaker wel dan niet in de top 10 kwalificeerde, lukte het Senna maar een keer. Dat hij zijn auto in de vrije trainingen aan (zijn vervanger) Valtteri Bottas moest afstaan, hielp hem ook niet echt. In de races toonde Senna zich vaak op zijn minst gelijkwaardig aan zijn teammaat, maar door zijn slechte kwalificatieposities zaten er geen echte uitschieters tussen op zondag. Verder dan een zesde plek in Maleisië kwam hij niet.
5
20. Heikki Kovalainen (Co Valainen)
2012: 22e met 2 dertiende plekken
Zou Heikki Kovalainen het geploeter in de achterhoede zat zijn? Het lijkt er wel op. Waar een uitgebluste Jarno Trulli nog een perfecte teamgenoot was om zijn geschonden blazoen mee op te poetsen, zo is Petrov misschien wel de teamgenoot die hem definitief de das om doet. Naarmate het seizoen vorderde kreeg Co Valainen steeds vaker klop van zijn Russische teamgenoot. Ook kwam hij in de races vaak als achterste Caterham over de streep. Op deze manier zien de topteams hem in ieder geval niet staan.
5
Zou Heikki Kovalainen het geploeter in de achterhoede zat zijn? Het lijkt er wel op. Waar een uitgebluste Jarno Trulli nog een perfecte teamgenoot was om zijn geschonden blazoen mee op te poetsen, zo is Petrov misschien wel de teamgenoot die hem definitief de das om doet. Naarmate het seizoen vorderde kreeg Co Valainen steeds vaker klop van zijn Russische teamgenoot. Ook kwam hij in de races vaak als achterste Caterham over de streep. Op deze manier zien de topteams hem in ieder geval niet staan.
5
21. Vitali Petrov (Petjerov)
2012: 19e met een elfde plek
Werd in zijn debuutjaar door Kubica afgemaakt en een jaar later door Lotus aan de kant geschoven toen hij zich kritisch uitliet over het team. Je zou je kunnen voorstellen dat Vitali Petrov met een zwaar gemoed aan het formule 1-seizoen begon. Maar 2012 was eigenlijk een prima jaar voor hem. Hij hield zich verrassend goed staande tegen Co Valainen en maakte Caterham blij door op de valreep Charles Pic te verslaan, waarmee hij zijn team de tiende plek in het constructeurs-WK bezorgde. Hopelijk is die prestatie voldoende om hem nog een jaar langer bij het team te houden. Toch moet Petjerov er waarschijnlijk niet aan denken waar hij had kunnen staan als hij vorig jaar even op z’n tong gebeten had…
8
Werd in zijn debuutjaar door Kubica afgemaakt en een jaar later door Lotus aan de kant geschoven toen hij zich kritisch uitliet over het team. Je zou je kunnen voorstellen dat Vitali Petrov met een zwaar gemoed aan het formule 1-seizoen begon. Maar 2012 was eigenlijk een prima jaar voor hem. Hij hield zich verrassend goed staande tegen Co Valainen en maakte Caterham blij door op de valreep Charles Pic te verslaan, waarmee hij zijn team de tiende plek in het constructeurs-WK bezorgde. Hopelijk is die prestatie voldoende om hem nog een jaar langer bij het team te houden. Toch moet Petjerov er waarschijnlijk niet aan denken waar hij had kunnen staan als hij vorig jaar even op z’n tong gebeten had…
8
22. Pedro de la Rosa
2012: 25e met vier zeventiende plekken
Je bent 41 en je wilt nog in de formule 1 rijden. Wat doe je dan? Juist, je gaat naar hrt. Over Pedro de la Rosa’s seizoen valt weinig te zeggen: de hrt’s konden de andere teams niet bijhouden en zaten alleen de snellere deelnemers in de weg. Hoogtepunten kende De la Rosa niet, wel dieptepunten, zoals de kwalificatie in Melbourne en de totaal onnodige botsing met Grosjean in de kwalificatie van Brazilië.
5
Je bent 41 en je wilt nog in de formule 1 rijden. Wat doe je dan? Juist, je gaat naar hrt. Over Pedro de la Rosa’s seizoen valt weinig te zeggen: de hrt’s konden de andere teams niet bijhouden en zaten alleen de snellere deelnemers in de weg. Hoogtepunten kende De la Rosa niet, wel dieptepunten, zoals de kwalificatie in Melbourne en de totaal onnodige botsing met Grosjean in de kwalificatie van Brazilië.
5
23. Narain Karthikeyan
2012: 24e met een vijftiende plek
Een trage coureur in een trage wagen. Toch scoorde Narain Karthikeyan met een vijftiende plek in Monaco het beste resultaat van hrt van het seizoen. Ook wist hij teammaat De la Rosa een aantal keer in de kwalificatie te kloppen. Daarmee was zijn seizoen naar behoren verlopen, hoewel hij van geluk mag spreken dat hij het ongeluk met Rosberg in Abu Dhabi nog kan navertellen.
5
Een trage coureur in een trage wagen. Toch scoorde Narain Karthikeyan met een vijftiende plek in Monaco het beste resultaat van hrt van het seizoen. Ook wist hij teammaat De la Rosa een aantal keer in de kwalificatie te kloppen. Daarmee was zijn seizoen naar behoren verlopen, hoewel hij van geluk mag spreken dat hij het ongeluk met Rosberg in Abu Dhabi nog kan navertellen.
5
24. Timo Glock
2012: 20e met een twaalfde plek
Ook voor Timo Glock zijn de druiven zuur: nadat Toyota in 2009 de formule 1 verliet, hoopte hij ongetwijfeld bij een van de nieuwe teams progressie te maken. Dat viel tegen, want voor het derde jaar op rij kwam hij er niet aan te pas. Wel scoorde hij in de chaos van Singapore een bekeken twaalfde plek, maar door aanrijdingen met snellere deelnemers kon hij niet nog meer voor zijn team betekenen. Had in Pic een snelle teamgenoot waarmee hij venijnige duels uitvocht.
6
Ook voor Timo Glock zijn de druiven zuur: nadat Toyota in 2009 de formule 1 verliet, hoopte hij ongetwijfeld bij een van de nieuwe teams progressie te maken. Dat viel tegen, want voor het derde jaar op rij kwam hij er niet aan te pas. Wel scoorde hij in de chaos van Singapore een bekeken twaalfde plek, maar door aanrijdingen met snellere deelnemers kon hij niet nog meer voor zijn team betekenen. Had in Pic een snelle teamgenoot waarmee hij venijnige duels uitvocht.
6
25. Charles Pic
2012: 21e met een twaalfde plek
Wat had Charles Pic zijn team blij kunnen maken als hij Petjerov achter zich had gehouden. Helaas kon hij zich zonder KERS niet staande houden in het oerwoud van blauwe vlaggen, waardoor de Rus de belangrijke elfde plek pakte voor Caterham. Toch presteerde Pic best goed en dat was voor datzelfde Caterham een reden om hem een contract aan te bieden. Kortom: een minipromotie, maar wie weet waar dit gaat eindigen.
6
Wat had Charles Pic zijn team blij kunnen maken als hij Petjerov achter zich had gehouden. Helaas kon hij zich zonder KERS niet staande houden in het oerwoud van blauwe vlaggen, waardoor de Rus de belangrijke elfde plek pakte voor Caterham. Toch presteerde Pic best goed en dat was voor datzelfde Caterham een reden om hem een contract aan te bieden. Kortom: een minipromotie, maar wie weet waar dit gaat eindigen.
6
Teams
Red Bull-Renault
2012: kampioen met 460 punten
Het was geen gemakkelijk jaar voor Red Bull: topontwerper Adrian Newey had zich verslikt in het nieuwe reglement, waardoor de Red Bulls in de eerste races achter de feiten aan liepen. Vooral in de kwalificatie lieten de kampioenen het liggen en daar lag vorig jaar juist hun kracht. Toch verdient het team lof voor de manier waarop ze ook in slechte situaties veel punten wisten te pakken. De blauwe bolides wisten in de race altijd wel een weg naar boven te vinden, vaak geholpen door afwijkende pitstopstrategieën. Niemand kreeg de zege zomaar cadeau. Toch gingen er nog genoeg mis, variërend van kapotte dynamo’s tot slecht getimede pitstops bij Mark Webber, maar door de bank genomen gooide Red Bull weinig punten weg. De beloning voor het harde werken kwam in de tweede seizoenshelft, toen de auto weer de snelste van het veld was. De concurrentie kreeg vanaf dat moment geen kans meer. Uiteindelijk haalde Red Bull het constructeurskampioenschap vrij eenvoudig binnen en daar had na de seizoenstart waarschijnlijk niemand op gerekend.
9
Het was geen gemakkelijk jaar voor Red Bull: topontwerper Adrian Newey had zich verslikt in het nieuwe reglement, waardoor de Red Bulls in de eerste races achter de feiten aan liepen. Vooral in de kwalificatie lieten de kampioenen het liggen en daar lag vorig jaar juist hun kracht. Toch verdient het team lof voor de manier waarop ze ook in slechte situaties veel punten wisten te pakken. De blauwe bolides wisten in de race altijd wel een weg naar boven te vinden, vaak geholpen door afwijkende pitstopstrategieën. Niemand kreeg de zege zomaar cadeau. Toch gingen er nog genoeg mis, variërend van kapotte dynamo’s tot slecht getimede pitstops bij Mark Webber, maar door de bank genomen gooide Red Bull weinig punten weg. De beloning voor het harde werken kwam in de tweede seizoenshelft, toen de auto weer de snelste van het veld was. De concurrentie kreeg vanaf dat moment geen kans meer. Uiteindelijk haalde Red Bull het constructeurskampioenschap vrij eenvoudig binnen en daar had na de seizoenstart waarschijnlijk niemand op gerekend.
9
McLaren-Mercedes
2012: derde met 378 punten
Het seizoen begon prachtig voor McLaren: de zilveren bolides stonden gebroederlijk op de eerste startrij in Australië, waarna Button de race won. Al snel bleek dat McLaren niet in de voetsporen kon treden van Red Bull, dat vorig jaar de concurrentie had vermorzeld: op zondag ging gewoon veel te veel mis. Dat had vooral met de vele verprutste pitstops te maken. Iedere race liepen er wel een paar volledig in de soep, waardoor de McLaren-coureurs veel tijd en posities verloren. Halverwege het seizoen vond men het eindelijk tijd om eens op pitstops te oefenen. Prompt had McLaren de snelste pitstops van alle teams en dat werd trots de wereld in getwitterd. Het leed was echter al geleden, want door de vele gemorste punten moest McLaren risico nemen om aansluiting te krijgen in het kampioenschap. Het betekende dat de zilveren bolides keer op keer met panne langs de kant van de weg stonden als de prijzen werden verdeeld. Het gevolg: zelfs Ferrari ging McLaren nog voorbij. Luis had genoeg van het chronische amateurisme en tekende bij Mercedes, waarmee hij McLarens rampjaar compleet maakte.
4
Het seizoen begon prachtig voor McLaren: de zilveren bolides stonden gebroederlijk op de eerste startrij in Australië, waarna Button de race won. Al snel bleek dat McLaren niet in de voetsporen kon treden van Red Bull, dat vorig jaar de concurrentie had vermorzeld: op zondag ging gewoon veel te veel mis. Dat had vooral met de vele verprutste pitstops te maken. Iedere race liepen er wel een paar volledig in de soep, waardoor de McLaren-coureurs veel tijd en posities verloren. Halverwege het seizoen vond men het eindelijk tijd om eens op pitstops te oefenen. Prompt had McLaren de snelste pitstops van alle teams en dat werd trots de wereld in getwitterd. Het leed was echter al geleden, want door de vele gemorste punten moest McLaren risico nemen om aansluiting te krijgen in het kampioenschap. Het betekende dat de zilveren bolides keer op keer met panne langs de kant van de weg stonden als de prijzen werden verdeeld. Het gevolg: zelfs Ferrari ging McLaren nog voorbij. Luis had genoeg van het chronische amateurisme en tekende bij Mercedes, waarmee hij McLarens rampjaar compleet maakte.
4
Ferrari
2012: tweede met 400 punten
Na de openingsrace zou het weleens een heel moeilijk jaar kunnen worden voor Ferrari. Waren de Italianen in 2011 te conservatief geweest, het ontwerp van de wagen van 2012 was juist weer te radicaal. De windtunnel deugde niet en de wagen was in de eerste races niet vooruit te branden. Toch won Alonso er nog een race mee. De Spanjaard pakte elk haalbaar puntje en dat was nodig ook, omdat tweede rijder Massa er in het begin helemaal niets van bakte. De Braziliaan vond echter langzaam zijn vorm terug en was de ideale waterdrager voor Alonso. De versnellingsbakwissel van Massa in Amerika zal nog een klassieker worden. Alles was geoorloofd om Alonso aan de titel te helpen. Het lukte net niet. Maar de tweede plaats in het constructeurskampioenschap is zo mogelijk een nog grotere prestatie.
8
Na de openingsrace zou het weleens een heel moeilijk jaar kunnen worden voor Ferrari. Waren de Italianen in 2011 te conservatief geweest, het ontwerp van de wagen van 2012 was juist weer te radicaal. De windtunnel deugde niet en de wagen was in de eerste races niet vooruit te branden. Toch won Alonso er nog een race mee. De Spanjaard pakte elk haalbaar puntje en dat was nodig ook, omdat tweede rijder Massa er in het begin helemaal niets van bakte. De Braziliaan vond echter langzaam zijn vorm terug en was de ideale waterdrager voor Alonso. De versnellingsbakwissel van Massa in Amerika zal nog een klassieker worden. Alles was geoorloofd om Alonso aan de titel te helpen. Het lukte net niet. Maar de tweede plaats in het constructeurskampioenschap is zo mogelijk een nog grotere prestatie.
8
Mercedes
2012: vijfde met 142 punten
In 2012 zou Mercedes de sprong naar de top moeten maken. De W03 blijkt aanvankelijk ook een erg snelle auto te zijn, maar dan over een ronde. In de races blijven de grijze bolides banden vreten, waardoor Shoeface en Rosberg gedurende de race vaak ver terugzakken. In China hebben ze er geen last van en prompt wint Rosberg de race. Daarmee was 2012 succesvoller dan de jaren ervoor: in 2010 werden drie derde plaatsen gepakt en in 2011 bleef het podium steeds buiten bereik. Uiteindelijk stokte de teller in 2012 op drie podiumplaatsen, maar wat teleurstellender was: de gebruikelijke vierde plaats in het constructeurskampioenschap was nu zelfs al te hoog gegrepen. 214 punten in 2010, 165 in 2011 en slechts 142 in 2012: ondanks alle goede bedoelingen gaat het ieder jaar slechter. Kind van de rekening is Shoeface. Nadat Luis bij het team had getekend, werd duidelijk dat hij na drie jaar trouwe dienst kan opkrassen. Hoogstwaarschijnlijk is toen direct alle aandacht naar de ontwikkeling van de wagen van volgend jaar gegaan, want het had niet veel gescheeld of het team was de laatste zes races puntloos gebleven. In 2013 moet Mercedes dan maar de sprong naar de top maken…
4
In 2012 zou Mercedes de sprong naar de top moeten maken. De W03 blijkt aanvankelijk ook een erg snelle auto te zijn, maar dan over een ronde. In de races blijven de grijze bolides banden vreten, waardoor Shoeface en Rosberg gedurende de race vaak ver terugzakken. In China hebben ze er geen last van en prompt wint Rosberg de race. Daarmee was 2012 succesvoller dan de jaren ervoor: in 2010 werden drie derde plaatsen gepakt en in 2011 bleef het podium steeds buiten bereik. Uiteindelijk stokte de teller in 2012 op drie podiumplaatsen, maar wat teleurstellender was: de gebruikelijke vierde plaats in het constructeurskampioenschap was nu zelfs al te hoog gegrepen. 214 punten in 2010, 165 in 2011 en slechts 142 in 2012: ondanks alle goede bedoelingen gaat het ieder jaar slechter. Kind van de rekening is Shoeface. Nadat Luis bij het team had getekend, werd duidelijk dat hij na drie jaar trouwe dienst kan opkrassen. Hoogstwaarschijnlijk is toen direct alle aandacht naar de ontwikkeling van de wagen van volgend jaar gegaan, want het had niet veel gescheeld of het team was de laatste zes races puntloos gebleven. In 2013 moet Mercedes dan maar de sprong naar de top maken…
4
Lotus-Renault
2012: vierde met 303 punten
Na een succesarm 2011 besloot Lotus het in 2012 over een andere boeg te gooien: geen revolutionair uitlaatsysteem meer en twee nieuwe coureurs. Het pakte geweldig uit: de auto was vooral in de race erg snel en met name Räikkönen liet een ijzersterke indruk achter. Het hele seizoen waren de zwart-gouden bolides aan kop te vinden, dus de vraag is gerechtvaardigd waarom het team niet verder kwam dan een vierde plek bij de constructeurs. Dat had te maken met een gebrek aan gogme: te vaak kozen ze de verkeerde pitstopstrategie en te vaak bleven de Lotus’ in het verkeer steken. Hierdoor werd het sterke punt van de bolide, de geringe bandenslijtage, onvoldoende benut. Daarnaast had je nog Grosjean, die weliswaar snel was, maar ook bij talloze startincidenten betrokken was en fout op fout stapelde. Dat Lotus de Zwitserse Fransoos nog geen contract onder de neus heeft geschoven, is in dat opzicht wel te begrijpen. Ondanks de goede prestatie in 2012 is er dus nog voldoende ruimte voor verbetering. Zal het team weer net zo toonaangevend worden als toen het nog Renault heette?
8
Na een succesarm 2011 besloot Lotus het in 2012 over een andere boeg te gooien: geen revolutionair uitlaatsysteem meer en twee nieuwe coureurs. Het pakte geweldig uit: de auto was vooral in de race erg snel en met name Räikkönen liet een ijzersterke indruk achter. Het hele seizoen waren de zwart-gouden bolides aan kop te vinden, dus de vraag is gerechtvaardigd waarom het team niet verder kwam dan een vierde plek bij de constructeurs. Dat had te maken met een gebrek aan gogme: te vaak kozen ze de verkeerde pitstopstrategie en te vaak bleven de Lotus’ in het verkeer steken. Hierdoor werd het sterke punt van de bolide, de geringe bandenslijtage, onvoldoende benut. Daarnaast had je nog Grosjean, die weliswaar snel was, maar ook bij talloze startincidenten betrokken was en fout op fout stapelde. Dat Lotus de Zwitserse Fransoos nog geen contract onder de neus heeft geschoven, is in dat opzicht wel te begrijpen. Ondanks de goede prestatie in 2012 is er dus nog voldoende ruimte voor verbetering. Zal het team weer net zo toonaangevend worden als toen het nog Renault heette?
8
Force India-Mercedes
2012: 7e met 109 punten
Op financieel gebied was het een roerig jaartje voor de Indiase renstal. Een faillissement lijkt te zijn afgewend. Op de baan was er van de onrust geen sprake. De wagens waren erg betrouwbaar – zij het niet enorm snel. Aanvankelijk verliepen de kwalificaties matig, maar vanaf de Europese Grand Prix was dat probleem opgelost. Wel hadden de Force India’s moeite om hun goede kwalificatieposities om te zetten in goede resultaten: vaak zakten ze gedurende de race wat terug. Toch werden er vaak punten gepakt: slechts in vier races bleven beide Force India-rijders puntloos. Het constante presteren betekende helaas wel dat het podium buiten bereik bleef, al kwamen DRS’ta en Hülkenberg met allebei een vierde plek wel in de buurt. Al met al geen slecht jaar voor het voormalige Spyker.
7
Op financieel gebied was het een roerig jaartje voor de Indiase renstal. Een faillissement lijkt te zijn afgewend. Op de baan was er van de onrust geen sprake. De wagens waren erg betrouwbaar – zij het niet enorm snel. Aanvankelijk verliepen de kwalificaties matig, maar vanaf de Europese Grand Prix was dat probleem opgelost. Wel hadden de Force India’s moeite om hun goede kwalificatieposities om te zetten in goede resultaten: vaak zakten ze gedurende de race wat terug. Toch werden er vaak punten gepakt: slechts in vier races bleven beide Force India-rijders puntloos. Het constante presteren betekende helaas wel dat het podium buiten bereik bleef, al kwamen DRS’ta en Hülkenberg met allebei een vierde plek wel in de buurt. Al met al geen slecht jaar voor het voormalige Spyker.
7
Sauber-Ferrari
2012: 6e met 126 punten
Grilligheid typeerde het seizoen van Sauber. De ene race stond er een witte bolide op de tweede startrij, de andere race bleven ze achter in de middenmoot steken. Wel waren de bolides in de race vaak enorm snel – nog steeds heeft het team de Pirelli-banden het beste door van iedereen. Perez presteerde het om in Canada en Italië vanuit de middenmoot naar het podium te rijden, een ongelooflijke prestatie. Uiteindelijk pakte Sauber vier podiumplaatsen. De overwinning zat er helaas niet in, al was Perez in Maleisië dichtbij. Door een stuurfout in de slotfase moest hij met de tweede plek genoegen nemen. Zijn seizoen eindigde, ondanks de overstap naar McLaren, eveneens in mineur. Keer op keer vergaloppeerde hij zich en bewees zijn team daarmee geen dienst. Hoewel Co Biaggi in Japan nog een podiumplek scoorde, was het niet genoeg om Mercedes bij de constructeurs te passeren. Dat zal Monisha Kaltenborn, de nieuwe teambaas, ook niet lekker zitten.
7
Grilligheid typeerde het seizoen van Sauber. De ene race stond er een witte bolide op de tweede startrij, de andere race bleven ze achter in de middenmoot steken. Wel waren de bolides in de race vaak enorm snel – nog steeds heeft het team de Pirelli-banden het beste door van iedereen. Perez presteerde het om in Canada en Italië vanuit de middenmoot naar het podium te rijden, een ongelooflijke prestatie. Uiteindelijk pakte Sauber vier podiumplaatsen. De overwinning zat er helaas niet in, al was Perez in Maleisië dichtbij. Door een stuurfout in de slotfase moest hij met de tweede plek genoegen nemen. Zijn seizoen eindigde, ondanks de overstap naar McLaren, eveneens in mineur. Keer op keer vergaloppeerde hij zich en bewees zijn team daarmee geen dienst. Hoewel Co Biaggi in Japan nog een podiumplek scoorde, was het niet genoeg om Mercedes bij de constructeurs te passeren. Dat zal Monisha Kaltenborn, de nieuwe teambaas, ook niet lekker zitten.
7
Toro Rosso-Ferrari
2012: 9e met 26 punten
Kleurloos. Een ander woord is er niet om de prestaties van Toro Rosso in 2012 te omschrijven. De problemen bij Red Bull hadden hun weerslag op het tweede team, dat enkel als veldvulling leek te dienen. Natuurlijk doet het team dienst als opleidingsinstituut voor jonge coureurs, maar waar Alguersuari en Buemi vorig jaar in de races indruk maakten, reden Ricciardo en Vergne met een onzichtbaarheidsmantel om.
5
Kleurloos. Een ander woord is er niet om de prestaties van Toro Rosso in 2012 te omschrijven. De problemen bij Red Bull hadden hun weerslag op het tweede team, dat enkel als veldvulling leek te dienen. Natuurlijk doet het team dienst als opleidingsinstituut voor jonge coureurs, maar waar Alguersuari en Buemi vorig jaar in de races indruk maakten, reden Ricciardo en Vergne met een onzichtbaarheidsmantel om.
5
Williams-Renault
2012: 8e met 76 punten
Na Lotus was Williams het meest verbeterde team van 2012. In 2011 was de wagen nog hopeloos traag en scoorde het team vijf magere puntjes. Alles moest anders, dus werd ontwerper Sam Michael vervangen door Mike Coughlan en werden de Cosworth-motoren ingewisseld voor Renault-motoren. Gelijk ging het een stuk beter. In de kwalificatie liet Pastoor zien waar de auto toe in staat was: de Venezolaan kwalificeerde zich vaak in de top 10, met als uitschieter de poleposition in Spanje. Een dag later maakte hij de feestvreugde compleet door de race ook te winnen. Helaas werd het potentieel van de wagen vaak niet benut: Pastoor verloor veel punten door domme aanrijdingen, terwijl Senna in de kwalificatie veel te veel liet liggen. Het gevolg was dat Williams bleef steken op een wat magere achtste plaats in het kampioenschap. Is Valtteri Bottas de topcoureur die het team een gouden toekomst bezorgt?
8
Na Lotus was Williams het meest verbeterde team van 2012. In 2011 was de wagen nog hopeloos traag en scoorde het team vijf magere puntjes. Alles moest anders, dus werd ontwerper Sam Michael vervangen door Mike Coughlan en werden de Cosworth-motoren ingewisseld voor Renault-motoren. Gelijk ging het een stuk beter. In de kwalificatie liet Pastoor zien waar de auto toe in staat was: de Venezolaan kwalificeerde zich vaak in de top 10, met als uitschieter de poleposition in Spanje. Een dag later maakte hij de feestvreugde compleet door de race ook te winnen. Helaas werd het potentieel van de wagen vaak niet benut: Pastoor verloor veel punten door domme aanrijdingen, terwijl Senna in de kwalificatie veel te veel liet liggen. Het gevolg was dat Williams bleef steken op een wat magere achtste plaats in het kampioenschap. Is Valtteri Bottas de topcoureur die het team een gouden toekomst bezorgt?
8
Caterham-Renault
2012: 10e met 11e plek
Het had niet veel gescheeld of het seizoen 2012 was in een enorme teleurstelling geëindigd voor het ambitieuze achterhoedeteam. Het team had redelijk wat geld en is eigenwijs genoeg om op eigen kracht, dus zonder samenwerking met andere teams, naar de top door te stoten. Dat is in 2012 niet gelukt: de middenmoot bleef weer buiten bereik en tot de laatste rondes van de laatste race leek het team zelfs naast de gebruikelijke tiende plaats in het constructeurskampioenschap te grijpen. Uiteindelijk kwam alles nog goed, al bleef het team voor het derde seizoen op rij puntloos. Teleurstellend.
5
Het had niet veel gescheeld of het seizoen 2012 was in een enorme teleurstelling geëindigd voor het ambitieuze achterhoedeteam. Het team had redelijk wat geld en is eigenwijs genoeg om op eigen kracht, dus zonder samenwerking met andere teams, naar de top door te stoten. Dat is in 2012 niet gelukt: de middenmoot bleef weer buiten bereik en tot de laatste rondes van de laatste race leek het team zelfs naast de gebruikelijke tiende plaats in het constructeurskampioenschap te grijpen. Uiteindelijk kwam alles nog goed, al bleef het team voor het derde seizoen op rij puntloos. Teleurstellend.
5
HRT-Cosworth
2012: 12e met 15e plek
Na drie seizoenen in de onderste regionen te hebben gebivakkeerd, lijkt het Spaanse team eindelijk op sterven na dood. Behalve Pedro de la Rosa zal niemand er rouwig om zijn. Hrt liet ook in 2012 helemaal niks zien. Het enige waar ze in uitblonken was de snellere deelnemers danig in de weg zitten. Het is een schande dat dit team ooit is toegelaten tot het elitekorps van de formule 1.
4
Na drie seizoenen in de onderste regionen te hebben gebivakkeerd, lijkt het Spaanse team eindelijk op sterven na dood. Behalve Pedro de la Rosa zal niemand er rouwig om zijn. Hrt liet ook in 2012 helemaal niks zien. Het enige waar ze in uitblonken was de snellere deelnemers danig in de weg zitten. Het is een schande dat dit team ooit is toegelaten tot het elitekorps van de formule 1.
4
Maroussia-Cosworth
2012: 11e met 12e plek
Het enige waar Maroussia in Brazilië op hoopte, was een normale race. De sterren stonden echter verkeerd in de slotrace, want het werd een knotsknettergekke race, waarin Pic in de slotfase de cruciale twaalfde plek verloor aan rivaal Petrov. Zodoende liep Maroussia de lucratieve tiende plek in het constructeurskampioenschap kwijt. Een pluspuntje: Hrt werd dit jaar wel verslagen, in tegenstelling tot de voorgaande seizoenen. Maar daar koopt het noodlijdende Maroussia niks voor.
6
Het enige waar Maroussia in Brazilië op hoopte, was een normale race. De sterren stonden echter verkeerd in de slotrace, want het werd een knotsknettergekke race, waarin Pic in de slotfase de cruciale twaalfde plek verloor aan rivaal Petrov. Zodoende liep Maroussia de lucratieve tiende plek in het constructeurskampioenschap kwijt. Een pluspuntje: Hrt werd dit jaar wel verslagen, in tegenstelling tot de voorgaande seizoenen. Maar daar koopt het noodlijdende Maroussia niks voor.
6
Ik vind het wel opvallend dat je de coureurs van de minder sterke teams zulke, relatief, hoge cijfers geeft. Is dat, omdat je een hogere klassering dan plek 10 in 1 race, bijv. niet realistisch acht, en het hen dus niet aanrekent dat dat de plekken zijn die ze hooguit halen? (bijv. Glock, Petrov, de la Rosa) Het is natuurlijk wel veel eerlijker, omdat die teams minder goede wagens tot hun beschikking hebben, maar toch, feitelijk gezien strijden ze om de lagere plekken.
BeantwoordenVerwijderenIk wil niet beweren dat mijn cijfersysteem perfect is. Waar ik wel trots op ben, is dat de "waarde" van een coureur voor zijn team goed naar voren komt. Natuurlijk zal een coureur in een goede wagen meer successen boeken, maar hij kan ook meer verprutsen. Daarom hebben mensen die goed hebben gepresteerd, zoals Fattle, Alonso en Räikkönen een erg hoog cijfer gekregen. Ze hadden een (redelijk) goede auto, maar ze deden weinig verkeerd en haalden veel punten binnen. Omgekeerd heb ik Button een erg laag cijfer gegeven, vooral omdat hij de hoge verwachtingen niet heeft waargemaakt. Bovendien waren zijn optredens in mei-juni beneden alle peil.
BeantwoordenVerwijderenBij de achterhoedeteams lopen de cijfers minder uiteen. Die auto's zijn dusdanig langzaam dat een goede rijder weinig verschil maakt. Dus liggen de cijfers veelal rond een 6. Overigens heeft van de rijders die je noemde alleen Petrov een hoog cijfer gekregen. Zijn elfde plaats in de slotrace was heel belangrijk voor zijn team. Glock heb ik dit seizoen amper gezien en De la Rosa hoop ik niet meer in een formule 1-wagen te zien.