03-11-2013

Fattle weer vreselijk dominant

Eentonig. Een ander woord is er niet te verzinnen voor de tweede helft van het huidige formule 1-seizoen. Fattle won opnieuw met een halve minuut voorsprong op de rest en draaide na afloop uit vreugde nog een paar doughnuts op de uitloopstrook. Werkelijk waar niemand kon hem in de race in Abu Dhabi ook maar een beetje verontrusten, dus won de viervoudig wereldkampioen voor de zevende keer op rij.

Op zaterdag leek het er nog op dat Webber iets terug kon doen. De Australiër, die bezig is met zijn afscheidstournee, eiste in de slotseconden van de kwalificatiesessie de poleposition op. Zou hij dit jaar eindelijk een race kunnen en mogen winnen?

Het antwoord wordt bij de start al gegeven. Webber lijkt een anker uit te gooien, waardoor de twee Red Bulls en Mercedes' bijna naast elkaar op de eerste bocht afstormen. Fattle pakt de koppositie en daarachter vliegt ook Rosberg nog langs de verbouwereerde Webber. Luis zit in het gedrang en ziet Grosjean ook nog passeren.

De andere Lotus staat op dat moment al naast de baan. Räikkönen, die in de kwalificatie gediskwalificeerd werd vanwege een te flexibele bodemplaat, komt bij de start in aanraking met Giedo van der Garde, waarna de ophanging het begeeft. Een kwestie van te veel willen. Räikkönen parkeert zijn bolide aan de kant van de weg en maakt zich gauw uit de voeten. No money, no performance: sinds de zomerstop verkeert de Fin in onmin met zijn team, dat hem niet kan of wil betalen. Het publiek betaalt in dit geval het gelag: nadat de angel uit het kampioenschap is gehaald, is nu ook de angel uit de race gehaald.

In de rest van de race gebeurde weinig. Doordat de zachte banden een beduidend kortere levensduur hadden dan was voorzien, begonnen de eerste pitstops al vroeg. Het betekende dat de Force India's, Gutiérrez, Vergne en Bottas, die op de hardere banden waren gestart, flink konden oprukken. Ondanks het DRS en de nieuwere banden blijkt inhalen nog altijd erg moeilijk op het Jasmarina-circuit, waardoor Rosberg, Webber, Luis en Grosjean veel tijd verliezen achter de tragere deelnemers.

Als Fattle even later stopt, heeft hij nog steeds de leiding in handen. Achter hem zijn de Ferrari's nog niet gestopt. Ook nu ligt de Ferrari met startnummer vier voor het exemplaar met startnummer drie en na de pitstops blijft dat zo. De rode bolides sluiten na hun stop aan achter in de file in de subtop, waar de Mercedes' schlemielig aan het kortste eind trekken: Rosberg verliest een plek aan Webber als hij DRS'ta probeert in te halen, terwijl Luis zijn grote vriend Subtiel inhaalt en vervolgens door Massa en diezelfde Subtiel voorbij wordt gereden.

Hülkenberg kan het niet meer aanzien en duikt al vroeg voor de tweede keer de pits in en dat loopt uit op een klein drama: zijn stop is slecht en hij wordt recht voor de neus van Chicko weggestuurd. Het kwam hem op een drivethroughpenalty te staan, waardoor hij vanuit de subtop terugviel tot in de staart van de middenmoot. Halverwege de race gaat Subtiel eindelijk naar de pits, waardoor hij ver terugvalt en tot overmaat van ramp Pastoor tegenkomt. Die doet een wilde inhaalactie en duwt de Duitser van de baan. Zelf haalt hij de bocht ook niet, waardoor Chicko hem maar passeert. Ditmaal houden de stewards de gele kaarten op zak.

Ondertussen zit Alonso aan de staart van teamgenootje Massa. Wanneer Grosjean bij zijn tweede pitstop net voor de deur van de twee rode bolides op de baan komt, liggen die met elkaar in de clinch. Massa gaat maar meteen naar de pits, waarna Alonso op versleten banden een paar kwalificatierondjes rijdt en bij zijn late stop naast Vergne en voor Massa op de baan komt. Na een noodgedwongen ritje over de hobbels van de uitloopstrook is de Spanjaard de Fransoos dan toch voorbij, waarna hij zijn steigerende paard in de slotfase flink de sporen geeft. Helemaal gerust kan hij er niet op zijn, want er hangt hem een straf boven het hoofd omdat hij van de baan was gegaan en daar voordeel uit had gehaald. Alonso ontspringt echter de dans.

Voor Vergne is het mooiste er dan wel af. In de slotfase wordt hij links en rechts door iedereen gepasseerd, waarna hij beteuterd de pits opzoekt en nog achter zijn volkomen onzichtbare teamgenootje Ricciardo finisht. Beter rendeert de bandengok van DRS'ta, die een volledig machteloze Luis de hele race achter zich houdt en knap zesde wordt. Subtiels tiende plaats is voor het geplaagde Force India helemaal de kers op de taart - de zesde plek in het constructeurskampioenschap kan ze nu bijna niet meer ontgaan. Een teleurgestelde Massa wordt nog achtste, voor Chicko.

Ondertussen doet Fattle waar hij tijdens de race ook wel tijd voor had gehad: een paar doughnuts draaien. Opnieuw had de jonge Duitser aan de finish een halve minuut voorsprong op de rest. En dat terwijl hij de tweede helft van de race steeds tot rust gemaand moest worden door zijn race-engineer, anders had zijn voorsprong nog veel groter kunnen zijn. Nu reed Alonso zelfs nog de snelste raceronde.
Webber maakte er nog een dubbelzege voor Red Bull van. Gek genoeg was hij nog best tevreden. Rosberg was eveneens tevreden met zijn derde plek. Hij tilde niet eens heel erg zwaar aan het verlies van zijn tweede plek. Grosjean greep net naast zijn gebruikelijke derde plaats, maar zijn optreden was opnieuw uiterst solide. Net buiten de punten finishte Pastoor, die Dutton, de Saubers, teamgenoot Bottas en de Toro Rosso's netjes voor wist te blijven. In de achterhoede versloeg Van der Garde teamgenoot Pic en de Marousja's met gemak. Echter, doordat de eens zo betrouwbare Räikkönen de enige uitvaller van de race was, moest hij het doen met een knap waardeloze achttiende plek aan de finish. Een magere beloning voor een sterke race.

Daarmee kwam er een eind aan een race die ongetwijfeld tot de saaiste ooit gerangschikt gaat worden. Fattle is vreselijk dominant en de concurrentie is vooral tegen zichzelf aan het vechten. Het resultaat: de laatste keer dat Fattle niet won, is alweer ruim drie maanden geleden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: