De wereld van het grote geld. Dat is de wereld van de formule 1. Het kost immers bakken met geld om de geavanceerde bolides met hun getalenteerde bestuurders te zien rondrijden. Eindelijk heeft de formule 1 ook het licht gezien en werden de uitzendrechten verkocht aan de betaalzender Sport1. Voor een prijsje van zo'n vijf euro per race hoef je dan niks, maar dan ook niks te missen van het raceweekend. Bovendien worden de uitzendingen niet om de haverklap onderbroken door die vreselijke reclames. Het (Nederlandse) publiek reageerde in ieder geval niet erg enthousiast. Van betaal-TV moeten we hier niks hebben. Nee, konden we maar weer lekker naar RTL kijken, met het commentaar van Olav Mol!
Nederland is niet het enige land waar de formule 1 onbereikbaar werd voor de gewone man, het gebeurt ook in landen als Frankrijk en Italië. In Engeland begon het gedonder vorig jaar al, toen slechts de helft van de races nog door de BBC werd uitgezonden. Het publiek is er niet blij mee en zoekt alternatieve manieren om het spektakel toch te volgen. Het lijkt er dan ook op dat de formule 1 zijn hand overspeelt.
Dat is jammer, want er was op de baan genoeg te beleven. De openingsrace in Upside-Down was er ook een om naar uit te kijken. De wintertests beloofden een spannend raceweekend en dat kwam er ook, maar er waren opstartproblemen.
Zo bleek het notificatiesysteem kaduuk, wat het de wedstrijdleiding er niet makkelijker op maakte om na te gaan of iedereen zich wel netjes aan de regels hield. Dat was nog tot daaraan toe, kwalijker was dat de kwalificatie werd onderbroken door de regen. Want in Nederland is het nog winter, in Australië was het alweer herfst. Het regende op de zaterdag van de kwalificatie geregeld. De nodige rijders vlogen van de baan en na één sessie vond de wedstrijdleiding het wel weer genoeg geweest en werd het restant van de kwalificatie verplaatst naar zondagmorgen (één uur 's nachts Nederlandse tijd). Het circuit zou te nat zijn en de zwartgeverfde lijnen zouden spekglad zijn. Jammer genoeg is dit al jaren het gebruikelijke getut in de formule 1: een beetje regen is vaak al genoeg om de sessie tot nader order uit te stellen. Als oorzaak werd gewezen naar de geringe rijhoogte van de huidige formule 1-wagens, waardoor ze al gauw als een surfplank over het vochtige circuit gleden. Kennelijk was dat vroeger niet zo, wat duidt op een fout in het huidige reglement. Hoe het ook zij, het publek droop na een klein halfuurtje weer af.
Debutanten
Op dat moment waren de meeste debutanten alweer uitgeschakeld. De opvallendste naam was natuurlijk Giedo van der Garde, die op zijn 27e bij het team van Caterham debuteerde. Maar er waren nog meer wisselingen: zo zorgde de overstap van Luis van McLaren naar Mercedes ervoor dat Shoeface definitief met pensioen werd gestuurd. Luis' plek werd overgenomen door Perez van Sauber. Bij Sauber kon ook Co Biaggi vertrekken, waardoor ze met twee nieuwe coureurs aan het seizoen beginnen: debutant Esteban Gutiérrez en Nico Hülkenberg van Force India. Bij Force India keerde Adrian Sutil weer terug na een jaartje afwezigheid door een vechtpartij. Bij Williams werd Bruno Senna zoals verwacht vervangen door testrijder Valtteri Bottas. De meeste wisselingen waren in de echte achterhoede te bespeuren: door het falen van hrt moeten Caterham en Maroussia het met elkaar uitvechten wie laatste wordt. Caterham nam afscheid van zowel Co Valainen als Petjerov en zag naast Van der Garde Charles Pic van Maroussia overkomen. Dus had Maroussia, dat Timo Glock ontsloeg, twee nieuwe rijders nodig: dat werden Jules Bianchi en Max Chilton.
Alles op zondag
Van die debutanten mocht alleen Bottas op zondagochtend in "Q2" rijden. Op het steeds droger wordende circuit besloot het wanhopige team van McLaren als eerste om de "intermediates" te vervangen door droogweerbanden. Een gok die Perez duur kwam te staan: hij kwam niet verder dan een vijftiende tijd. Ook Vergne gokte verkeerd met de banden en viel na een veelbelovend begin terug tot een dertiende plaats. Bottas kwam niet verder dan een zestiende tijd, waardoor de debutanten allemaal in de staart van de grid begonnen.
Aan de andere kant van de tijdenlijst voelt Rosberg zich als een vis in het water. Hij is teamgenootje Luis zelfs overtuigend de baas. In de beslissende kwalificatiesessie is het droger en ineens heeft Red Bull de verhoudingen weer hersteld: Fattle op pole en Webber naast hem op de eerste startrij. Luis is knap derde, terwijl de "oude" Massa een fractie sneller is dan Alonso. Rosberg moet genoegen nemen met een zesde plaats, voor de Loti van Räikkönen en Grosjean. DRS'ta troeft Button nog af, die aantoont dat 2013 een heel zwaar jaar gaat worden voor l'équipe de Martin Whitmarsh.
Race
Onder droge omstandigheden gaat de race van start voor de 21 coureurs - Nico Hülkenberg kwam niet in actie door een probleem met de brandstoftoevoer. Bij de start slaat Massa zijn slag. Waar Webber een anker lijkt uit te gooien en terugvalt naar de zevende (!) plaats, rukken de Ferrari's op naar twee en drie. Luis krijgt het in de openingsronden zwaar te verduren, want nadat Alonso hem voorbij is gegaan, gaat Räikkönen hem even later ook brutaal voorbij.
De top vier loopt vervolgens keihard weg bij de rest van het veld, maar toch gaat het voor Fattle niet van een leien dakje: de superzachte banden slijten in een weerzinwekkend tempo en al snel lopen de Ferrari's in op de drievoudig wereldkampioen. Räikkönen volgt als een schaduw. Door de hoge bandenslijtage beginnen de pitstops al in ronde 4 (!). Button probeert zich op die manier omhoog te werken, net als Webber. Als de kopgroep stopt, is de leiding in handen van Luis. Hij besluit wat langer door te rijden, net als teamgenootje Rosberg. Na hun stops is de leiding in handen van Subtiel, die op de hardere banden is gestart en niet van plan is de leiding zomaar op te geven.
Hoe goed Subtiels race is, blijkt wel als hij zijn eerste pitstop ongeveer gelijktijdig met de tweede pitstop van zijn concurrenten. Wel glipt Alonso hem voorbij door een vroegere stop en gaat Fattle hem even later alsnog voorbij. Koploper is Massa, maar als hij even later ook stopt, is de leiding in handen van Räikkönen. In tegenstelling tot de meeste andere rijders zit de Fin op een tweestopstrategie. Aangezien Alonso, Fattle, Subtiel en Massa op de Mercedes' stuiten, ziet het er goed uit voor de Lotus-coureur.
Tot dat moment is er niet heel veel spektakel, in tegenstelling tot de voorgaande seizoensovertures. Er valt geen neerslag van betekenis en ook het aantal uitvallers blijft behelpen. Maar dan spint Pastoor opeens in de eerste bocht. Hij graaft zijn bolide in en kan uitstappen. Het sombere gemoed van Frank Williams zal er niet beter op zijn geworden.
Vervolgens valt Rosberg stil. En dat terwijl hij zo mooi op de derde plaats reed. De betrouwbaarheidsproblemen die Shoeface vroeger zo veel parten speelden, zijn nog steeds niet opgelost. Luis blijft wel rijden, maar hij wordt al snel weer achterhaald door Alonso. Na een intens gevecht gaat Alonso de Mercedes voorbij, die prompt nieuwe banden laat monteren. Luis' derde bandenset is echter niet om over naar huis te schrijven en dus kan hij een podiumplek wel op zijn buik schrijven.
Koploper Räikkönen haalt even later voor de laatste keer nieuwe banden en valt terug tot achter Alonso, Fattle, Subtiel en Massa. Fattle en de Ferrari's komen even later ook weer naar de pits, waardoor Subtiel voor de tweede maal aan de leiding rijdt. Erg lang kan hij er ditmaal niet van genieten en nadat Räikkönen en Alonso hem voorbij zijn gegaan, moet hij nog op de superzachte banden rijden. In de slotfase haalt zelfs Luis, die nog een derde keer is gestopt, hem in. Zelfs Webber, die weer eens een belabberde race reed voor eigen publiek, kreeg de Duitser in de slotfase te pakken, waardoor hij met een zesde plek nog enigszins tevreden kon zijn.
Koploper Räikkönen is echter ongrijpbaar. In de slotfase neemt hij zelfs nog wat afstand tot Alonso, die op zijn beurt vrij ver voor Fattle finisht. Massa komt door een ongelukkige bandenstrategie (doorgestoken kaart?) niet verder dan een vierde plaats op ruim een halve minuut achterstand. Achter Luis en Webber pakken de Force India's met een zevende en achtste plek nog kostbare punten, terwijl Button en Grosjean de laatste puntjes pakten. Perez kwam in zijn debuut voor McLaren niet verder dan een elfde plaats, een klassering die hij vorig jaar bij Sauber ook nogal vaak liet noteren. Het is duidelijk dat McLaren de slag dit jaar goed heeft gemist, maar wat te denken van Sauber? Gutiérrez reed de hele race met een onzichtbaarheidsmantel om, terwijl Hülkenberg inmiddels ook wel spijt zal hebben van zijn overstap. Verder is de Williams van dit jaar geen schim van de bolide waar Pastoor vorig jaar nog een race mee won. De Toro Rosso's kunnen dit jaar aardig mee - Vergne finishte in de schaduw van Grosjean en Perez, net buiten de punten.
In de achterhoede lijkt het erop dat Maroussia Caterham de baas is. De wintertests wezen al in die richting, het eerste raceweekend kan als een krachtige bevestiging gezien worden. In de kwalificatie waren de groene bolides al laatste, in de race liet Bianchi de groene bolides helemaal alle hoeken van de baan zien: hij finishte uiteindelijk bijna een ronde voor "Van der Guard". De Nederlander finishte na een "slow puncture" als laatste en stamelde wat over leercurves en goede leerervaringen. Al met al was het een zeer mager debuut voor hem en mag Caterham zich echt gaan afvragen of ze niet beter kunnen stoppen met de formule 1 - ze kunnen er echt niks van.
Zo eindigde het eerste raceweekend van het seizoen 2013. Er is dit seizoen weinig om enthousiast te raken - de betaal-TV, de lelijke neuzen, de panische reactie op een beetje regen en het gebrek aan echte actie op de baan. Zelfs de deelname van een Nederlander kan niet op veel enthousiasme rekenen. De formule 1 is heel erg bezig zich van de kijkers te vervreemden. Hopelijk krijgen ze door dat ze hun hand overspelen en kunnen ze de sport weer teruggeven aan het publiek - of dat nou achter de buis zit, of op de tribune.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: