01-05-2013

Een kinderhand is gauw gevuld

Na maanden van wachten was het vandaag eindelijk zover: de nieuwe ratinglijst van de KNSB kwam uit. Ook verscheen de nieuwe FIDE-ratinglijst, met daarin de verwerking van de partijen van de afgelopen maand. In die korte tijd waren er toch de nodige mutaties te bewonderen. Voor mijzelf was het een heuglijk moment: door m'n goede resultaten van de afgelopen tijd behaalde ik mijn hoogste ratings ooit: 2183 (KNSB) en 2131 (FIDE). Dat maakte m'n dag weer helemaal goed!
 
 
Mijn ratingontwikkeling door de jaren heen. Vanaf eind 2000 heb ik een (Nederlandse) KNSB-rating en vanaf eind 2005 ook een internationale FIDE-rating.

Het is grappig om te zien dat mijn FIDE-rating nog altijd een stuk lager ligt dan mijn KNSB-rating. Dat zie je niet heel vaak: bij de meeste schakers zijn ze ongeveer gelijk en soms is de FIDE-rating zelfs (beduidend) hoger. Dat was aanvankelijk ook bij mij zo, maar door wat pech met de verwerking van de resultaten werden de ratings genivelleerd en sindsdien stijgt mijn KNSB-rating harder. Het verschil lijkt nog steeds te groeien.
 
In ieder geval heb ik nu een (KNSB-) rating van bijna 2200. Dat begint erop te lijken. Toch is mijn progressie gering vergeleken de andere BSG-beertjes:
 

Ratingverloop van mijzelf uitgezet tegen die van Ewood en Large.

Tot 2005 kon ik nog redelijk mee met de twee andere BSG-beertjes, maar daarna liepen ze flink bij me weg. Nog schrijnender wordt de vergelijking als ik de ratingontwikkeling uitzet tegen leeftijd:
 
 
Ratingverloop per leeftijd: waar Ewood en Large aanvankelijk gelijk opgingen, bleef ik behoorlijk achter. Ook nu lig ik zo'n tien jaar achter. Gelukkig zit ik nog steeds in een stijgende trend.
 
In ieder geval sloot ik weer een beetje aan bij de rest van het team. De nieuwe KNSB-ratings van BSG 1 van het afgelopen seizoen zijn:
  1. Alexander Berelowitsch 2541 (-6)
  2. Robert Ris 2404 (+1)
  3. Lars Ootes 2374 (+24)
  4. Frank Erwich 2358 (-7)
  5. Ewoud de Groote 2352 (-6)
  6. Alexander van Beek 2322 (+7)
  7. Tea Lanchava 2296 (-8)
  8. Ton van der Heijden 2288 (-4)
  9. Henk van der Poel 2246 (+10)
  10. Jesper de Groote 2183 (+25)
Dat brengt de gemiddelde rating op 2336. Nog steeds ben ik op papier de zwakste schakel van het team, maar het verschil met de rest is niet meer zo heel groot. Dat belooft hopelijk wat voor volgend jaar, als we weer in de meesterklasse zullen spelen. Wel zit ik er stiekem aan te denken om in de zomer toch een toernooi te spelen, om eventueel de 2200 te halen. Het succes van de afgelopen tijd smaakt naar meer. Kennelijk zijn die kleine kinderhandjes toch niet zo heel snel gevuld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: