02-10-2012

Mr. Lucky Bird

Sinds iets meer dan een maandje woon ik weer bij m'n ouders en daardoor ben ik in staat om op de club te schaken, iets wat ik al sinds begin 2010 (!) niet meer had gedaan. Ik moest ook weer wennen, want dat ik tweemaal een tjappie van het tweede versloeg, is bijna wel een godswonder te noemen. Twee keer kwam ik niet best te staan, maar uiteindelijk won ik wel. Ik hou het maar op geluk, net als dat ik het als geluk beschouw dat ik twee keer met wit mocht spelen. Zo'n reeks houdt een keer op. Zul je zien dat het geluk me in de steek laat als het er echt om spant. Dat ik de pech heb dat ik al m'n geluk heb opgebruikt in partijen die er nauwelijks toe doen. Nu dat gezegd hebbende: misschien kan ik dit seizoen een gooi doen naar het clubkampioenschap. Dat zal mooi staan op mijn palmares. Dat er voor de totstandkoming misschien een ongeloofwaardige dosis geluk nodig was, is men al gauw vergeten.
 
Dat was de introductie van mijn partij tegen Coen, die ik hieronder vrij uitgebreid heb geanalyseerd. Over de opening staan me nog levendige herinneringen bij, met een door de computer weerlegde variant, gewonnen en verloren halfjes in het eindspel en een dikke nederlaag. Helaas kan ik de mooiste verhalen niet meer terugvinden op mijn oude internetdagboek. Ik meen me te herinneren dat ik vrij uitgebreid had geschreven over het "briljante" 5.Pxf7, een zet die FM Henk nog in zijn openingsboek had staan. "Die malle Henk. Er is nog niet gelachen. Hahahaha!", was ongeveer de reactie van ene Grotovsky. Maar goed, als iemand weet wat ik bedoel en waar het op internet staat, dan hoor ik het graag, zodat de anekdote in leven blijft. Het is nu wel een enorm lulverhaal geworden, dus laat ik de partij maar zien.
 

De partij J de Groote - C van der Heijden is mede mogelijk gemaakt door Chessflash.

2 opmerkingen:

  1. BSG'ers succes toegewenst morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het artikel gevonden. Bedankt voor het meedenken! Een paar citaten uit deze mooie tijd:

    Toen ik klaar was, kon ik de analyses bekijken. FM Henk speelde tegen Coentje. Op papier een semi-interessant duel. Henk vertelde dat hij de zet 5.Pxf7!! wel kende en dat hij er nog over nadacht om het destijds te vertellen. Maar liever hield hij zijn mond, zodat hij er misschien nog eens van kon profiteren.
    Coen vermoedde blijkbaar iets en koos voor 4…Dg5!?, waarna hij overigens ook snel verloor. "Na 4…Dg5 heb je ten minste nog een partij," zei hij. Ook vertelde hij dat 5.Pxf7 helemaal niet in z’n encyclopedie stond.

    (...)

    Leon vertelde over het mailtje dat ik had gestuurd. Coen vroeg waarom Leon hem niet had verteld over 5.Pxf7. Leon zei toen dat hij de dingen die zijn leerlingen hem in vertrouwen mededeelden niet zomaar met anderen ging delen. "Daarom heb ik ook aan Edwin gevraagd om jou tegen Philidor met wit te laten spelen. Dan kun je er niet in vliegen." Aldus Leon, die voor het gemak maar in luchtvaart terminologie (sic!) sprak.
    Om het goed te maken zei hij: "Maar voor de volgende wedstrijd had ik je het wel verteld."

    http://jepser.weblog.nl/sport/interne-competitie-ronde-13/

    En dan Ewoods reactie:

    Word of Mouth:
    "Die Malle Henk
    Er is nog niet gelachen
    Hahahahahahahahahahaha.
    Truste."

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: