25-08-2013

Geen tegenaanval maar schadebeperking

De formule 1 is uit zijn zomerstop ontwaakt; de tweede seizoenshelft is weer begonnen. Fattle had dan wel een ruime voorsprong in het WK opgebouwd, maar zijn achtervolgers hadden de messen geslepen. Räikkönen wilde wel weer een keer winnen, Alonso droomde van een winnende auto voor zijn verjaardag en Luis was nog in de winning mood vanwege zijn zege in Hongarije voor de zomerstop. In België zou hun slotoffensief beginnen.
 
Het liep anders. Al snel bleken de Red Bulls heer en meester te zijn op het snelle circuit in de Ardennen. In de kwalificatie is het echter nat en dat zorgt voor wat verrassingen. Zo rijdt Giedo van der Garde door een even gewaagde als slimme bandengok de derde tijd in de eerste sessie. In de tweede sessie is het droog en dus moet hij genoegen nemen met een veertiende plaats, wat desondanks een sublieme prestatie is. In de laatste sessie lijkt Pole DRS'ta de pole voor de neuzen van de Red Bulls weg te kapen. Als enige coureur besluit hij geen tijd te verspillen op de droogweerbanden, maar om meteen op intermediates een tijd neer te zetten. Als de rest is overgestapt naar de regenbanden, is het circuit zo nat geworden, dat niemand meer aan DRS'ta's tijd komt. De regen stopt echter en in de laatste seconden drukken de Mercedes' en Red Bulls de norse Schot van de eerste rij af. Luis pakt verrassend genoeg de pole, voor Fattle en Webber. De Loti bakken er weinig van: Räikkönen is slechts achtste, nog achter zijn teammaat. De Ferrari's bakken er al helemaal niks van: Alonso is negende, Massa tiende.
 
Net als in Australië en Canada is het op de racedag gewoon droog. Hoewel er tijdens de race nog rekening gehouden wordt met neerslag, zou er geen druppel meer vallen. Het was in het voordeel van de Red Bulls. Bij de start liet Fattle er ook geen gras over groeien: hoewel hij slechts met moeite zijn tweede plek vasthoudt, blijft hij in het spoor van Luis. De Brit verliest in de Eau Rouge bijna de controle over zijn wagen, waardoor Fattle hem meteen daarna kan passeren, om vervolgens in de bossen te verdwijnen.
 
Achter Luis zitten Rosberg, Button en Alonso aan een touwtje. De McLaren-coureur laat zich eindelijk weer goed zien, maar hij is geen partij voor Alonso, die even later ook Rosberg inrekent. In zijn kielzog probeert Webber, die een erbarmelijke start had, hetzelfde te doen. Hij baant zich eveneens een weg langs Button, maar Rosberg blijkt een te groot obstakel.
 
Ondertussen gaat het voor de nummer twee in het kampioenschap, Räikkönen, niet bepaald naar wens. Hij zit nog altijd vast in de subtop, maar wat nog erger is: zijn wagen braakt iedere keer bij het remmen een grote stofwolk uit. Teamgenoot Grosjean heeft ook niet bepaald het geluk aan zijn zijde: hij wordt door Perez ingehaald en van de baan gedrukt, waardoor hij ook nog een plek verliest aan Massa. De Braziliaan is op zijn beurt vleugellam doordat zijn KERS niet werkt en hij besluit maar vroeg naar de pits te gaan om uit het verkeer te komen.
 
Luis komt als eerste in de kopgroep naar binnen. Hij verliest tijd doordat hij zich weer langs Grosjean moet knokken. Rosberg, Alonso en Webber stoppen even later ook, terwijl Perez ("I did nothing wrong!") zijn drivethroughpenalty inlost. Fattle stopt als laatste en komt net achter Button de baan op. Ditmaal ontdoet hij zich snel van de Brit, waardoor hij vooraan weer het rijk alleen heeft. Achter hen hebben Luis en Alonso zich langs Grosjean geknokt, waarna Alonso Luis te grazen neemt.
 
Als Button even later ook door Alonso wordt ingehaald, gaat ook hij naar de pits. Grosjean rijdt het langst door van iedereen, maar heel veel levert het hem niet op: na zijn pitstop is hij slechts dertiende. Räikkönen vergaat het weinig beter: hij zit klem achter Massa en verliest zeeën van tijd. Dan gebeurt er iets wat iedereen al had zien aankomen: bij de busstopchicane geven zijn remmen de geest en dus kan hij uitstappen. Het was zijn eerste uitvalbeurt sinds 12 juli 2009.
 
Daarmee was Räikkönen de tweede uitvaller van de race, nadat Pic zijn auto al heel snel in de garage moest parkeren. Er zou nog één coureur aan dit niet al te imposante lijstje uitvallers worden toegevoegd: de ongelukkige Pole DRS'ta. Nadat hij zijn start compleet had verprutst, vocht de Schot in het middenveld zijn duels uit en trof hij, hoe kan het ook anders, Pastor Maldonado op zijn pad. De Venezolaan wordt aan alle kanten voorbijgereden, dus zoekt hij de pitstraat op. Eerst schampt hij de Force India van Subtiel en daarna is het helemaal raak: in een klap ligt de achterkant van de bolide van DRS'ta volledig aan gruzelementen. Pastoor kan zijn auto nog laten repareren en finisht de race uiteindelijk, na nog een stop-and-go-penalty als zeventiende, achter Giedo van der Garde. De Nederlander kende een weinig spectaculaire race, waarin hij langzaam terugzakte naar de achterhoede, maar wel ver voor de Marousja's bleef rijden.
 
Vooraan gebeurt er weinig meer. Fattle is los, terwijl Alonso ook een flink gat trekt naar Luis. Die valt bij zijn tweede stop nog terug tot achter Button. Zou Button het eerste McLaren-podium van het jaar binnen kunnen halen? Het antwoord is nee, want Button maakt even later ook zijn tweede pitstop, die hem naar de zesde plaats doet terugzakken. Het belooft nog wat voor de slotfase, waarin Webber het op Rosbergs vierde plek heeft gemunt, terwijl achter hen Button snel onderweg is. Helaas bloedt ook deze strijd dood als Webber afhaakt en Button zijn zesde plaats consolideert. Achter hen pakt Massa Grosjean nog de zevende plaats af. Subtiel wordt nog negende en Ricciardo maakt Perez in de slotfase het laatste punt afhankelijk.
 
Zo eindigde de doodsaaie Belgische Grand Prix in een doodeenvoudige overwinning voor Fattle. Waar Alonso de schade met een knappe tweede plek beperkt hield, likten de andere twee titelkandidaten hun wonden. Luis kwam in de race toch wel erg veel tekort en bij Räikkönen zal het besef wel zijn doorgedrongen dat hij alleen in een Red Bull nog kans maakt op Grand Prix-zeges. Zo kwam er van een tegenaanval niks terecht en dus lijkt de vierde wereldtitel voor Fattle, die in de tweede seizoenshelft doorgaans loeisterk is, slechts een kwestie van tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: