17-01-2014

Raffael

Robert James Fischer (09-03 1943 – 17-01 2008) Afbeelding: www.picstopin.com

Nu ik dit schrijf, kijk ik met een schuin oog naar Playchess. Of beter gezegd, net andersom. Ik kijk naar Playchess en schrijf dit op.

Om 23:15 verscheen de Russische Top-GM "Raffael" op de Playchess-server. De meest gestelde vraag op Playchess is nog altijd: "Who is Raffael?". Vaste antwoorden zijn: "Garry Kasparov", "Peter Svidler", "Levon Aronian" en "Robert James Fischer" – de man met de lange baard. Nieuw vanavond hoorde ik "Anatoly Karpov", maar dat is al meteen ontkracht door een andere reactie: "He can’t even hold a mouse". Maar goed, al dat gebeuren over Raffael word ik een beetje zat en ik ben gelukkig niet de enige die dat vindt.

Omdat mijn laptop even niet functioneert zoals ik wil, herstart ik het daarom even. Na drie minuten en twintig seconden is-ie weer opgestart en op MSN roept "Apenhoofd" tegen mij dat Raffael speelt tegen Star Wars. Weer zo’n pseudoniem zal de lezer denken, maar het verschil is dat Star Wars wel bekend is. Als je zijn persoonlijke info leest van Star Wars, lees je "Samual Jackson". Nu geloof ik niet echt dat een Hollywood-acteur achter een computer schaakstenen loopt te verslepen, maar gelukkig is het al lang bekend dat het de Amerikaanse (Top-) GM H. Nakamura is.

De twee heren (neem ik aan) spelen leuk twee potjes tegen elkaar waarin beide keren de zwarte kleur het eigenlijk voor het zeggen had. Ze eindigden alle twee in een draw. 

Dan volgt de volgende Top-GM game in de Main Playing Hall à Star Wars – Fastplayer. Fastplayer staat ook wel bekend onder I. Nepomniachtchi, die ook speelde in Corus Wijk aan Zee, in de C-groep. Star Wars wint een flink aantal keer en staat eerste in de schaakserver met een rating van 3336. Holger, een van de system operators, typt in het chatvenster: "I will a bounty on SW’s head. Stop him before 3360 and you will get the tel.# of all server chicks!"

Dan slaat het noodlot toe voor Naka en verliest twee keer achter elkaar van Ian waardoor hij weer net onder de 3300 zit. Naka neemt dan even een pauzetje. Ian neemt het nu op tegen Raffael! Raffa schuift de sterke Playchess-IM hoppa van het bord af. Vanaf nu ben ik het vergeten.

Een onvergetelijke avond, met drie topspelers die het tegen elkaar hebben opgenomen terwijl de blauwe letters Top GM Game: Star Wars – Fastplayer in room Main Playing Hall nog steeds niet zijn opgehouden.

Pinda, 16-03 2007

Uw beoordeling van dit artikel:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Poll Maker

3 opmerkingen:

  1. ik had in een match 3-2 vs raffael eigenlijk speelde ik als een malloot soms
    erna versloeg ik hem met 3-0 toen ik eens wat normaler ging spelen

    VR stand bah raffael 6-2

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de volgende keer moet raffael met betalen voor ik een potje vs hem wil

    VR

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: