30-01-2015

Henk Karssen 1984 - 2015

In de schaakwereld is amper gereageerd op het overlijden van Henk Karssen. De 30-jarige schaker overleed vorige week onverwachts en behalve twee in memoriams van zijn clubs (SV Zevenaar en ASV) bleef het oorverdovend stil.

Henk Karssen was een redelijk sterke schaker (piekrating: 2132) die op jonge leeftijd al een zeer aanzienlijk niveau behaalde. Ik kende hem niet persoonlijk. Desondanks kreeg ik afgelopen zomer een vriendschapsverzoek van hem op Facebook. Hij vroeg me of ik wist waar Vincent Rothuis, onze gemeenschappelijke vriend, woonde. Ik kon hem niet helpen (ik kan me niet herinneren dat ik vaak in de Achterhoek ben geweest), waarna hij het aan het volgende contactpersoon zou vragen. Dat was het enige "gesprek" dat we ooit gevoerd hebben.

Wel heb ik in een grijs verleden een schaakpartij tegen hem gespeeld en ik denk dat ik het de schaakwereld verschuldigd ben om deze partij te laten zien. Het is misschien geen Immergrüne, maar een dikke overwinning op iemand die zou uitgroeien tot een sterke 2100-speler mag toch wel als een behoorlijke prestatie gezien worden, zelfs als de 2100-speler in de dop in die partij als een volslagen idioot speelde. Dat was in de Jeugdclubcompetitie van 2003. Plaats van handeling was Zevenaar, waar wij (Baarn) in de ochtendronde tegen de organiserende club speelden.



Knightvision.

Ik geloof dat deze partij Zevenaar uiteindelijk het kampioenschap heeft opgeleverd...

Dit was waarschijnlijk dus de enige keer dat ik hem in het echt ben tegengekomen en ik kan me er eigenlijk niks van herinneren. Misschien waren we elkaar anders nog een keer op een toernooi tegengekomen (als iemand me van m'n toernooiangst had afgeholpen) en hadden we het best met elkaar kunnen vinden. Dat zullen we helaas nooit weten.

Henk, rust zacht.

9 opmerkingen:

  1. die partij wedstrijd baarn zevenaar haalt herinneren naar boven ik had toen eigenlijk totaal niks met mijn teamgenoten later kwam ik meer met henk in contact en ik weet ook zeker dat jij ook hem zou mogen erg aardig bescheiden persoon net als jou het was wel een talent op zn 13e 2027 hier was ie miss 17 en hij werd hard geownd maar mits in ok stemming een talentvolle tegenstander maar hij had t erg moeilijk het was erg fijn dat ik hem heb leren kenne en een goede band heb opgebouwd wel ben ik verbaasd dat ie mijn adres niet gewoon aan mij vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ow sorry jesper ik zie dat je wit had ik d8 dit is een henk systeem 1d4 2Pf3 3Lf4 ik ging er van uit dat hij zwart had op mijn verjaardag was hij welkom geweest samen met jou en jokim t was erg leuk geweest de afstand is ver zodat t lastig is over er uberhaupt iemand zou komen voor hem wellicht t prettigst dat ie redelijk dichtbij woonde 30kmafstand

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk dat je aandacht en tijd hebt genomen op t vriendelijke fenomeen henk karssen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik zelf op die manier had gewonnen, had ik die partij natuurlijk niet geplaatst. Ik zou de ogen uit m'n kop schamen als ik dat wel had gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo dit is wesley, het broertje van henk, bedankt voor deze blog om henk te herinneren.
    Mvg
    Wesley

    BeantwoordenVerwijderen
  6. gecondoleerd met dit verlies.

    Vincent Rothuis

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gecondoleerd en sterkte met dit verlies.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tjee gecondoleerd.. en veel sterkte met de verwerking van dit verlies. Ik heb Henk niet gekend heb ik het idee. En wat gek..30..mijn leeftijd, gewoon van dezelfde leeftijdscategorie en toch niet tegengekomen in de schaakwereld (of niet herkend). Jesper wat fijn dat je er zulke mooie aandacht aan besteed!! Ashley Krishnasing

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi dat je dit plaatst. Degene die henk kenden zagen zeker dat het een goede jongen was
    groeten sharona (zusje van )

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: