22-03-2015

De kracht van de torens

Gisteren droeg ik bij aan de nipte zege van BSG 2 tegen HSG door Daan Bes ("Is dat een ultravegetariër?") in een ingewikkelde partij te verslaan. Op de BSG-site was teamleider Rein Brouwer lyrisch over de partij:
"Jesper speelde op bord 2 een fraaie partij. Vanuit de opening had hij een materieel plusje weten te pakken, maar het was nog verre van eenvoudig. Met een indrukwekkende techniek wist Jesper echter de beslissing te forceren en zijn tegenstander uiteindelijk zelfs in een matnet te weven."
De praktijk was echter wat weerbarstiger. Hoewel de partij er vrij netjes uitzag, ging er onder de oppervlakte het nodige verkeerd. Geregeld sloeg ik de bal vol overtuiging mis. Geregeld onderschatte ik de kracht van mijn twee torens, die in de handen van een oplettende schaker flinke klappen konden uitdelen. Gelukkig kreeg ik een herkansing en had ik ineens ondekbaar mat. Spannend en meeslepend was het zeker, maar absoluut niet groots. Door Frans Borms kortsluiting was het uiteindelijk wel een zeer belangrijk punt. Op 25 april zal blijken of het ook heeft bijgedragen aan het kampioenschap.

De partij wordt mede mogelijk gemaakt door Knightvision.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: