In 2014 begon het tweede turbotijdperk van de Formule 1. Voor het eerst sinds eind 1988 werden de Formule 1-wagens weer door turbomotoren aangedreven en dat betekende het einde van de lawaaiige V8-motoren. De techniek van de hybride turbomotoren was erg complex en alleen Mercedes wist daar goed mee om te gaan, wat betekende dat er een einde kwam aan vier jaar Red Bull-dominantie. Dankzij de belabberde Renault-motoren was de frisdrankfabrikant naar het tweede plan verdrongen. In plaats daarvan begon er het Mercedes-tijdperk, maar anders dan bij Red Bull waren de Mercedes-coureurs wel redelijk aan elkaar gewaagd, al leek het daar in het begin van het seizoen nog niet op. Nadat Luis in de eerste race was uitgevallen, versloeg hij Rosberg in de daaropvolgende races. Al na vijf races had hij de leiding in het kampioenschap veroverd:
"Zolang ze elkaar niet uit de race rijden, is alles toegestaan," dat is de filosofie van het Mercedes-team dit seizoen. De grijze bolides zijn dit seizoen een klasse apart en hun rijders zijn erg aan elkaar gewaagd. Dat levert soms de mooiste gevechten om de leiding op. Vooral de Grand Prix van Bahrein zal nog lang worden herinnerd door de vele keren dat Luis en Rosberg de koppositie aan elkaar overdeden. In Spanje ging het er wat rustiger aan toe, maar ook nu hield Luis de hele race zijn spiegels angstvallig in de gaten. Met de grootste moeite trok hij zijn vierde zege op rij over de streep, waardoor hij de koppositie in het kampioenschap overnam.
Ook in Spanje was Mercedes weer het te kloppen team: in de kwalificatie zijn Luis en Rosberg een seconde sneller dan de nummer drie, de altijd vrolijke Ricciardo. In de race namen de grijze bolides dan ook met grote passen afstand van de rest van het veld. Aanvankelijk is er voor Luis, die zijn poleposition verzilvert en meteen een gaatje slaat naar Rosberg, weinig aan de hand. De spanning komt echter terug door de pitstops, want waar Luis twee matige pitstops heeft, gaat alles bij Rosberg wel gesmeerd. Bovendien wordt de Finse Duitser op een andere bandenstrategie gezet, waardoor hij in de slotfase aanmerkelijk sneller is.
De overige teams komen er nauwelijks aan te pas en zijn dus veroordeeld tot het leveren van een gevecht voor de laatste podiumplaats. Bottas slaat bij de start zijn slag en neemt de derde plaats over van Ricciardo. Hij probeert de ongenaakbare Mercedes zelfs nog te irriteren, maar die geven geen ruimte en rijden vervolgens met anderhalve seconde per ronde bij de Fin vandaan. Red Bull weet echter terug te slaan bij de eerste serie pitstops. Ricciardo wordt vroeg naar de pits gehaald, waarna hij op nieuwe banden een reeks snelle ronden rijdt en na de pitstops van de rest weer op de derde plaats ligt, waar hij ook zou blijven.
De start van de race: de Mercedes aan kop, voor Bottas en Ricciardo. Afbeelding: Autosport. |
Fattle kende geen probleemloze kwalificatie, maar reed desondanks een ijzersterke race. Afbeelding: BBC. |
Lange tijd reed Räikkönen voor Alonso. Aan de finish waren de rollen omgedraaid. Afbeelding: Autosport. |
Luis trekt de zege ternauwernood over de streep. Afbeelding: AUS motive. |
De Force India's pakten nog net de laatste punten. Chicko was ditmaal Hülkenberg te snel af. Het resultaat betekende ook dat de McLarens opnieuw achter het net visten. Wat zal het team terugverlangen naar vorig jaar, toen er wel geregeld WK-punten werden gepakt. Ze eindigden nog wel voor Massa, die een wanprestatie leverde. Kwjat was de enige Toro Rosso die aan de finish kwam, Vergne lag er al snel uit met een kapotte uitlaat. Pastoor finishte als vijftiende na een mini-stop-and-go-penalty voor een lompe aanvaring met Ericsson in de eerste ronde. 2012 is heel ver weg voor de Venezolaan. De Saubers kwamen nauwelijks in het stuk voor, terwijl de Maroesja's de Caterhams weer de baas waren: Ericsson finishte op de laatste plek, Co Biaggi viel uit.
Al met al leverde de Spaanse Grand Prix een nieuwe klassementsaanvoerder op. Over twee weken is de volgende Grand Prix. De nauwe straten van Monaco zijn dan het decor. Als dan alles maar goed gaat...
Jespers weblog, 11-05 2014
Tussen de Spaanse en Monegaske Grand Prix vond Luis het kennelijk nodig om teamgenoot Rosberg in een interview als een verwend rijkeluiskereltje weg te zetten, waarna de geagiteerde Finse Duitser op de baan genadeloos terugsloeg, zodat de titelstrijd tot aan de zomerstop alle kanten opging. Na de beruchte botsing in België kreeg Luis het echter weer voor het zeggen.
Tot slot nog een poll voor de laatste terugblik over twee weken (20 februari). Welk verslag van vorig jaar moet in deze rubriek komen? Wat was de mooiste race van het seizoen? Welke race was kenmerkend voor het seizoen? Laat het me voor de twintigste weten!
Welk Formule 1-verslag van 2015 moet in deze rubriek komen?
Het was een boeiend seizoen, van wat ik ervan meekreeg. Hopelijk blijft Torro Rosso een verrassend team met de nieuwe motor. Is bevestigd dat ze de motor van het eerste team van Ferrari 2015 krijgen?
BeantwoordenVerwijderenHa! Dan waren mijn verslagen interessanter dan de races! Toro Rosso gaat inderdaad met de Ferrari-motoren van vorig jaar rijden. Dat is waarschijnlijk een verbetering ten opzichte van vorig jaar (vooral vanwege de betere betrouwbaarheid), maar ideaal is het zeker niet. Toro Rosso moet ervoor zorgen dat ze in het begin van het seizoen veel punten pakken, want de motor wordt niet meer ontwikkeld, dus zullen ze langzaam maar zeker terugzakken.
Verwijderen