05-12-2015

Terugblik op 9 jaar Formule 1-verslagen I

Het heerlijk avondje is weer gekomen en dat leek me een mooi moment om een nieuwe rubriek te starten: een terugblik op negen jaar Formule 1-verslagen schrijven. De komende winter zal ik jullie mee terugnemen in de tijd. Vandaag gaan we naar 2007, wat helemaal het begin was van het post-Michael Schumacher-tijdperk waar ik het in mijn boek uitgebreid over heb gehad. Door de deelname van Spyker had het Formule 1-seizoen een Nederlands tintje, maar helaas kwamen de oranje bolides steevast negatief in het nieuws. Voor Christijan Albers luidde de onderstaande race uiteindelijk zijn ondergang in.
Aan kop was er aanvankelijk meer positiefs te melden: dankzij de fenomenale optredens van debutant Lewis Hamilton was de titelstrijd ongekend spannend. Helaas begonnen halverwege het seizoen donkere wolken boven het team van McLaren samen te pakken en de afwikkeling van de Spygate deed de Formule 1 geen goed. De Grand Prix van Frankrijk van 1 juli 2007 was de stilte voor de storm.


Kimi Räikkönen wint Franse Grand Prix
De weersverwachting was goed: er zou weleens regen kunnen vallen. Regen betekent vaak spectaculaire races en aangezien de formule 1-races tegenwoordig vrij saai zijn, zou een beetje vocht geen kwaad kunnen.
Gisteren werd er op het biljartlaken van Magny-Cours gereden. Het circuit staat behalve zijn gladheid bekend om zijn locatie in the middle of nowhere.
De kwalificatie beloofde een spannende strijd. Massa, Hamilton en Räikkönen stonden dicht bij elkaar qua tijden. Alonso had problemen met zijn motor en bleef steken op de tiende plaats. Bij Spyker had Albers zijn gebruikelijke laatste plaats een keer overgedaan aan teamgenootje Sutil. Van een oranje laatste rij kwam het niet, want Sutil kreeg problemen in de opwarmronde en stapte over naar de reservewagen.

Start
Bij de start slaat Räikkönen zijn slag. Hij komt goed weg en passeert Hamilton. Daarachter volgen al meteen de eerste crashes. Davidson tikt Liuzzi aan, waarna de Toro Rosso slipt en weer tegen Davidson aan knalt. Beide wagens zijn uit de strijd. Het ironische was nog dat beide heren eerder in het weekend ook al met elkaar in aanraking kwamen. Toen betrof het een onschuldig incident in de pitsstraat.
In de hairpin wordt de tweede serie ongelukken in gang gezet. Via de camera op de wagen van Alonso is te zien hoe Trulli aan de binnenkant zijn positie verdedigt en dan de wagen van Kovalainen raakt. De boosdoener is zelf uit de strijd, Kovalainen kan verder rijden, maar ligt mijlenver achter.

Pitstops
Vooraan gebeurt vrij weinig. Massa loopt wat weg bij Räikkönen, die op zijn beurt wegloopt bij Hamilton. Het wachten is op de pitstops. Hamilton komt verrassend genoeg als eerste naar binnen, gevolgd door teamgenoot Alonso. De Ferrari’s rijden langer door. Eerst gaat Massa naar binnen, Räikkönen rijdt nog drie ronden langer door.
Na de eerste serie pitstops is er weinig veranderd aan kop. Hamilton is verder achteropgeraakt door zijn vroege eerste stop. Hij begint echter in te lopen, om al in de 37e ronde voor de tweede keer binnen te komen. Hamilton zit op een driestopper, terwijl de Ferrari’s maar twee keer naar de pits hoeven. Door de extra pitstop blijft de McLaren-coureur achter de feiten aanlopen.

Bij Ferrari wordt hetzelfde patroon herhaald als bij de eerste pitstops: Massa gaat eerst en daarna Räikkönen. Verrassend genoeg behoudt Räikkönen de leiding nu wel na zijn pitstop. Hoewel Massa nog dichtbij komt, gebeurt er verder weinig en is de strijd vooraan gestreden.

Wat verder achterin gebeurt er wel het een en ander. Door zijn vroege stops moest Alonso op de baan constant de plekken goedmaken die hij bij de pitstops had verloren, waardoor hij maar weinig progressie boekte. In de slotfase zit hij weer achter Fisichella, die hij eerder in de race nog voorbij was gegaan. Fisichella laat zich echter niet nog een keer inpakken, wat Alonso ook probeert. Uiteindelijk rest Alonso slechts een zevende plek, geen klassering om zijn titelaspiraties luister bij te zetten.

Spyker
Nog slechter verging het Spyker. De oranje bolides reden achteraan rond, toen ze in de 29e ronde opeens allebei binnenkwamen. Gek genoeg hadden ze al stuivertje gewisseld; Sutil kwam namelijk het eerst binnen. Volgens Albers hoorde de Duitser helemaal niet naar de pits te gaan in die ronde. Hoe dan ook, Albers moest wachten totdat zijn teamgenootje van nieuwe banden en brandstof was voorzien. Chaos en paniek alom. Toen Albers dan eindelijk aan de beurt was, besloot hij het tijdsverlies goed te maken door veel te vroeg te vertrekken. Hij sleurde de halve tankinstallatie mee en parkeerde zijn bolide bij het uitkomen van de pitsstraat in het gras.

Het moment van 2007: Albers verlaat de pits met de tankslang nog aan zijn auto. Afbeelding: Geen Stijl.
Van schaamte durfde hij maar niet terug te komen naar zijn team. Ondanks dat zijn teamgenootje de tankinstallatie onklaar had gemaakt, wist Sutil de finish nog te bereiken. Als laatste, dat wel.

Winnaars
Dat de dag toch nog een Nederlands tintje kreeg, was aan Robert Doornbos te danken. In de Amerikaanse Champ Car-klasse won de Rotterdammer zijn eerste race.

In de Formule 1, ettelijke uren daarvoor, wist Räikkönen zijn tweede overwinning van het seizoen in de wacht te slepen. Tweede werd Massa, terwijl klassementsleider Hamilton op ruim een halve minuut derde werd. Met zijn achtste podiumplek in acht wedstrijden vergrootte hij zijn voorsprong op Alonso naar 14 punten, die op zijn beurt nog een voorsprong van 3 punten op Massa en 8 op Räikkönen heeft.

Jespers weblog, 02-07 2007.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: