11-03-2016

Waarom 2016 een geweldig seizoen gaat worden

Over een week gaat het Formule 1-circus weer van start in Australië. Na een tegenvallend 2015 zijn de voortekenen voor 2016 veelbelovend. Zes aanwijzingen die in die richting wijzen:

1 Max heeft eindelijk een fatsoenlijke motor
Na twee jaar ellende met Renault moet het voor Toro Rosso een verademing zijn dat ze dit jaar weer met Ferrari-motoren rijden. Hoewel het tweede team van Red Bull slechts de beschikking krijgt over de Ferrari-motoren van vorig jaar, zijn ze er qua betrouwbaarheid en snelheid flink op vooruitgegaan. In de tests legden de Toro Rosso’s na de Mercedes de meeste kilometers af en dat biedt hoop voor de toekomst. De kans dat Max zich in 2016 vanuit de achterhoede omhoog moet knokken is er dan ook een stuk kleiner op geworden. Moederteam Red Bull, dat nog steeds met die Renault-motoren zit opgescheept, verwacht zelfs de Toro Rosso’s in het begin van het seizoen voor zich te moeten dulden. Hierdoor ontstaat mogelijkerwijs dezelfde situatie als in 2008, toen de Toro Rosso-Ferrari’s sneller waren dan de Red Bull-Renaults. Vettel won toen in de pissende regen zijn eerste race. Zou Max die stunt kunnen herhalen?

2 Ferrari is dichterbij gekomen
Hoewel de wintertests bedrieglijk zijn, lijkt het erop dat Ferrari het gat naar Mercedes verder gedicht heeft. Nog altijd lijken de Mercedes iets meer pure snelheid te hebben, maar daar staat tegenover dat de Ferrari’s weer iets beter met de banden omgaan. Aangezien de banden dit jaar zachter zijn dan vorig jaar (maar daarover later meer), kan de geringere bandenslijtage echt een wapen worden voor Ferrari, vooral in de handen van Räikkönen. De soms geniale Fin moet in 2016 echt wat laten zien bij de Italianen en alle seinen staan op groen om te presteren. Vettel zal in 2016 ongetwijfeld een gooi naar de titel doen. Hij heeft aan een halve kans genoeg om een race te winnen. Mercedes is gewaarschuwd.

3 Rosberg gaat Hamilton eindelijk aanpakken
Anderhalf jaar kwam Rosberg er tegen Hamilton amper aan te pas in de dominante Mercedes. In 2014 viel dat nog niet zo op omdat Hamilton in het begin van het seizoen veel pech had, maar in 2015 won Hamilton zonder al te veel tegenstand. Tot de laatste races, waarin Rosberg ineens pole na pole behaalde en ook nog races begon te winnen. Het was natuurlijk veel te laat, maar het zorgde er wel voor dat de Finse Duitser de winter met een goed gevoel inging. Ook lijkt het erop dat hij het team weer achter zich heeft, nadat de botsing in België in 2014 veel kwaad bloed had gezet. 2016 kan Rosbergs jaar worden en daar is misschien niet eens een totale mentale inzinking van Hamilton voor nodig.

4 Haas lijkt snel
Het is inmiddels alweer zes jaar geleden dat drie nieuwe teams, genaamd Kansloos, Kanslozer en Kansloost, werden toegelaten. Kansloost ging na drie seizoenen op de fles, Kanslozer twee jaar later, Kansloos wist nog op het laatste moment een doorstart te maken en reed afgelopen seizoen mijlenver achter de rest aan. Het was een vernedering voor de sport en daarom was het ook goed om te zien dat het team van Haas het in de wintertests behoorlijk voor elkaar had. Goed, de Haas is in feite een vermomde Ferrari, maar voor een debuterend Formule 1-team doen ze het heel aardig. Wel troffen ze uitgerekend in de tweede testweek een hoop problemen op hun pad, waarna ze verzuchtten hoe moeilijk de Formule 1 was. Tja, Honda en Toyota weten daar alles van.

5 Achterhoedeteams ogen beter
Als een raket gaat de bolide nog niet, maar het team van Manor is er met de komst van de Mercedes-motor flink op vooruitgegaan. Het team heeft bovendien na Bianchi met Pascal Wehrlein weer een nieuwe talentvolle coureur in huis. Met een beetje geluk kunnen ze het de staart van de middenmoot lastig maken en dat is een hele stap vooruit vergeleken vorig jaar. Ook McLaren hoopt stappen te hebben gemaakt. Het team lijkt een stuk tevredener met de nieuwe Honda-baas Yusuke Hasegawa dan met Yasuhisa Arai. De nieuwe Honda-motor lijkt ook een flinke verbetering ten opzichte van zijn voorganger, al komen de McHonda’s waarschijnlijk nog steeds zo’n 100 pk tekort. Bovendien is het chassis niet zo goed als gedacht en dus zullen Alonso en Button al hun stuurmanskunsten moeten aanspreken om nog een beetje acceptabel voor de dag te komen.

6 Zachtere banden
De nieuwe bandenregels ogen nodeloos gecompliceerd, maar ze zijn mogelijkerwijs de beste reglementswijziging in hele lange tijd. De wijziging komt er eigenlijk op neer dat de coureurs bovenop de twee “standaard” rubbersamenstellingen ook nog voor de aparte kwalificatieband kunnen kiezen. Zodoende hebben ze meer keuzevrijheid en dus ook meer mogelijkheden om iets anders dan de rest te doen. De gemaakte bandenkeuzes voor de openingsrace wijzen uit dat de zachtere (kwalificatie)banden bij de coureurs veel meer in trek zijn, wat de spanning in de races waarschijnlijk alleen maar ten goede komt. Het geeft ook aan dat Pirelli de afgelopen jaren te conservatief met de bandenkeuzes is geweest.

Dit zijn de verwachtingen die ik van aankomend Formule 1-seizoen heb. Ik ben benieuwd of mijn voorspellingen uitkomen! Voor wie zich nog aan een voorspelling wil wagen: tot en met vrijdag 17 maart kun je nog meedoen aan Formule 1-manager.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben benieuwd of de motor die Max nu heeft nog meer succes gaat opleveren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu we de eerste vier races hebben gehad, blijken 4 van de 6 voorspellingen te blijven staan. Van achter naar voren:
    6 - De nieuwe bandenregels zijn echt geweldig. De banden zijn zachter, waardoor er meer pitstops worden gemaakt en er is veel meer strategische variatie. In China werd een recordaantal inhaalacties gemeten, terwijl de auto's nog vrijwel hetzelfde zijn als vorig jaar, toen iedereen klaagde dat ze niet in konden halen. In Rusland nam Pirelli de verkeerde banden mee (ze lieten de ultrazachte band thuis) en prompt kregen we een saaie race voorgeschoteld.
    5 - De achterhoedeteams zijn zeker beter geworden. De Manors zijn redelijk competitief en de McHonda's worden ook niet steeds op de rechte stukken voorbijgeblazen.
    4 - Haas heeft alle verwachtingen overtroffen. Met drie puntenfinishes staan ze nog altijd boven Toro Rosso. Wat een debuut!
    3 - Na vier races heeft Rosberg nog altijd de volle 100%. In Australië en Bahrein sloeg hij zijn slag bij de start en in de daaropvolgende races profiteerde hij optimaal van de pech van Hamilton. Hij heeft een enorme voorsprong in het kampioenschap en dat is goed nieuws: of we krijgen een nieuwe wereldkampioen, of we krijgen een waanzinnige comeback van Hamilton.
    2 - Na vier races hebben we nog steeds niet echt een gevecht om de leiding gezien. De betrouwbaarheid bij zowel Ferrari als Mercedes is behoorlijk knudde dit jaar. Misschien is dat een teken dat ze risico's nemen om competitief voor de dag te komen. In ieder geval lijkt Ferrari eerder verder achterop dan dichterbij gekomen te zijn. Zelfs in Australië, toen ze in het begin van de race aan kop gingen, was Mercedes een stuk sneller. In Rusland was het verschil meer dan een seconde per ronde. De Italianen beginnen al een beetje geïrriteerd te raken.
    1 - Ik dacht inderdaad dat Max goed zat met die ouwe Ferrari-motor. Dat heb ik waarschijnlijk verkeerd ingeschat. Honda en vooral ook Renault hebben in de winter behoorlijke stappen gezet. Alleen in het openingsweekend waren de Toro Rosso's misschien wat sneller dan de Red Bulls, maar vanaf dat moment heeft het hoofdteam de overhand gekregen. Het Red Bull-chassis is erg goed en volgens insiders is de Ferrari-motor van de Toro Rosso's alweer de zwakste van het hele spul. In ieder geval kunnen Max (en Kwjat) die uitspraak zelf op waarde schatten.

    In ieder geval krijgt Max met zijn overstap de beschikking over een betere auto, met een betere motor en (dat vind ik het allerbelangrijkst) een veel professioneler team. Ik hoop dat hij nu echt iets kan laten zien en ik ben blij dat hij niet de lijdensweg mee hoeft te maken van een team dat gedurende het seizoen steeds minder competitief wordt.

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: